Auto&Techno
Najakčnejší minivan na svete a superauto z 3D tlačiarne
Erik Stríž, 2. júla 2015 8:00Divergent Blade (2015) Foto: Divergent
Sienna s podvozkom z monštruóznej Tacomy
Dá sa spraviť z rodinného minivanu automobil, ktorý prejde naprieč kontinentmi vyše 265-tisíc kilometrov a nebude mať problém ani s prejazdom cez bahno, plytké vody, hornatý terén či piesok? Áno, dá. A Toyota ho spravila, plánuje ho vypustiť na expedíciu s plánovaným trvaním až 110 dní.Toyota All Terrain Sienna Minivan (2015) Foto: Toyota
V skutočnosti neexistuje veľa praktických dôvodov, pre ktoré by sa mala automobilka rozhodovať o off-road verzii rodinného minivanu. Snáď jediný tkvie v mediálnej pozornosti, ktorej sa tým dočká a v predstavení rodinného vozidla ako niečoho, čo je schopné významné prekonávať svoje pôvodné predurčenie.Minivan Sienna dostal celkom nový podvozok z modelu Tacoma a nápravy, ktorých schopnosti ďaleko presahujú možnosti bežných vozidiel typu SUV. Výkon motora sa prenáša na všetky štyri kolesá cez automatickú prevodovku, karoséria získala matný odlesk a predné svetlomety s tmavým podkladom by mali dopĺňať celkový agresívny imidž vozidla.
Automobil, ktorý automobilka zaradila do kategórie UUV, teda Ultimate Utility Vehicle, sa má dočkať premiéry na autosalóne SEMA v novembri tohto roka.
Divergent Blade (2015) Foto: Divergent
700 koňový superšport z 3D tlačiarne
Má jedinečný dizajn karosérie, ohromujúce výfuky, hmotnosť iba 635 kilogramov a motor s výkonom 700 konských síl.Divergent Blade je prvým automobilom na svete typu superšport, ktorý sa vyrába s pomocou 3D tlače. Nie je to však tá tlač, o ktorej sa dozvedáme v súvislosti s ich domácim použitím - priemyselná 3D tlač používa ako “náplne” roztavený hliník, má veľké rozmery a náklady na tvorbu produktov ďaleko presahujú finančné možnosti bežného smrteľníka. Technológia sa však vyvíja a znakom jej aktuálnej vyspelosti je aj toto vozidlo.
Kevin Czinger, zakladateľ spoločnosti Divergent Microfactories Foto: Divergent
Automobil Blade pracuje s klasickým spaľovacím motorom, nesnaží sa teda pútať pozornosť prítomnosťou elektrického pohonu. V jeho kokpite sa nachádza priestor iba pre jedného pasažiera - vodiča. Vyzerá ako zo sci-fi a aj materiály použité pri jeho výrobe môžu pôsobiť futuristicky. V skutočnosti však hliníková konštrukcia a karoséria z uhlíkových vlákien už nie je tak ojedinelá a jedinečná, aby nad ňou odborníci či laici neveriacky krútili hlavami.
Zakladatelia spoločnosti Divergent Microfactories odôvodňujú svoj záujem o produkciu 3D tlačených vozidiel s klasickým spaľovacím motorom argumentom, že pri výrobe elektromobilov je životné prostredie ovplyvňované v neprijateľnej miere. Na svojich internetových stránkach uvádzajú, že dopad na životné prostredie je pri výrobe vozidiel so spaľovacím motorom až trojnásobne nižší ako pri elektromotoroch.
Divergent Blade (2015) Foto: Divergent
Záujem spoločnosti Divergent Microfactories je takzvane dematerializovať výrobu automobilov. To znamená, že chce zúžitkovať všetok materiál od dodávateľov a produkovať čo možno najmenej odpadu. Podľa automobilky je cieľom použitia 3D tlače nielen zníženie environmentálneho dopadu výroby, ale aj znižovanie hmotnosti vozidiel, ich bezpečnosti a podpora lokálnych subdodávateľov. Zdroje: Divergentmicrofactories.com, Automobilemag.com
ODPORÚČAME AJ:
Na elektrinu jazdia aj veterány Shelby Daytona a Trabant
Krásavica, ktorá sa nehanbí za plnšie tvary
Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú