Auto&Techno
Najluxusnejšia limuzína sveta končí. Nahradí ju ešte luxusnejšia
Erik Stríž, 5. februára 2017 10:00Posledný Rolls-Royce Phantom VII (2017) Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Phantom je automobil, ktorý sa nekupuje, ale nadobúda. Podobne ako umelecké dielo, obraz alebo spoločenský status. Aby ste ho však mohli nadobudnúť, potrebujete veľmi veľa peňazí - a nielen tie, za ktoré si zadovážite vozidlo, okrem nich aj hromadu ďalších, z ktorých ho budete živiť. Phantom nie je a nikdy nebude pre masy, nikdy nebude tuctovou záležitosťou. Vyše 90 rokov okázalého luxusu
Počiatky modelu Phantom siahajú do obdobia krátko po prvej svetovej vojne, pričom vyrábať sa začal pre modelový rok 1926. Prvá generácia bola obrovským automobilom s masívnymi kruhovými svetlometmi, kapotou v štýle lokomotívy a motorom s ohromným zdvihovým objemom 7,7 litra. Stal sa pokračovateľom modelu Silver Ghost a pri uvedení novinky ho automobilka prezentovala ešte ako New Phantom.
Vývoj limuzíny Rolls-Royce Phantom Foto: Wikimedia Commons
V roku 1929 sa začala vyrábať druhá generácia Phantomu, ktorú následne v roku 1936 vystriedala tretia a v 1950 štvrtá. Generačné zmeny neboli veľmi nápadné, ale pri lepšom pohľade je možné postrehnúť drobné inovácie v dizajne svetlometov a celej prednej časti. Tento klasický dizajn bol pre automobilový priemysel prvej polovice 20. storočia typický a nie je sa čomu čudovať, keď laik nevie rozpoznať jednotlivé značky. Veď podobné dizajnové prvky používali aj automobilky Ford, Chrysler, Škoda, Tatra, Mercedes, BMW a tiež aj Alfa Romeo, hoci v športovejšom prevedení. Výraznejšie zmeny prišli až v roku 1959, keď sa začala vyrábať piata generácia, model Phantom V. Priniesla o niečo kompaktnejšie prevedenie predných partií, svetlomety sa stali súčasťou prednej masky a dovtedy oddelené blatníky predných kolies sa začlenili do jedného celku spoločne s kapotou.
Historicky najväčšia dizajnová úprava nastala spoločne s príchodom siedmej generácie Phanthom VII v modelovom roku 2003. Limuzína dostala hranaté tvary, ktoré sú pre značku Rolls-Royce dnes celkom typické. Z limuzíny potom vznikli aj karosárske varianty Drophead Coupé (2007) a Coupé (2008). Od roku 2003 však prešlo už veľa času a automobilka zhodnotila, že čas aktuálnej generácie sa naplnil.
Vývoj limuzíny Rolls-Royce Phantom Foto: Wikimedia Commons
Posledný kus v roku 2017
Posledný vyrobený exemplár vznikol ako všetky ostatné modely v meste Goodwood, kde ho špeciálne vyškolení pracovníci poskladali ručne. Predĺžená verzia EWB má dĺžku 6029 milimetrov, karoséria má modrý lak a na vrchole prednej kapoty tróni legendárna soška Spirit of Ecstasy vyrobená zo striebra.Spoločne s limuzínou Phantom VII značka Rolls-Royce ukončila aj výrobu kabrioletu Drophead Coupé a športovej verzie Coupé a pre motoristických nadšencov je možno sklamaním, že tieto varianty sa modernizácie nedočkajú. Rolls-Royce uvádza, že ich dnes vhodne zastupujú kupé Wraith a kabriolet Dawn, ktoré sú zasa odvodené od inej limuzíny Ghost.
Posledný Rolls-Royce Phantom VII (2017) Foto: Rolls-Royce
Nový Phantom VIII sa začne predávať začiatkom roka 2018. Neočakáva sa, že by táto ôsma generácia priniesla výraznejšie zmeny v interiéri alebo exteriéri, bude skôr pokračovať v postupnej a prirodzenej evolúcii dizajnu. Po technickej stránke bude však vylepšení veľa, hovorí sa napríklad o konštrukcii výhradne z hliníka.Nepredpokladá sa, že by novinka obsiahla úplne nové motory alebo dokonca hybridný pohonný systém, tieto očakávania sú kladené predovšetkým na pripravovaný úplne nový model spomínaný ako Cullinan, ktorý by mal predstavovať vstup automobilky do sveta SUV/SAV. Ako povedal jeden z predstaviteľov značky, Rolls-Royce nemá záujem o zaradenie svojho modelu do nejakej bežnej kategórie vozidiel, chce byť kategóriou sám pre seba. Doterajšie vizualizácie vyzerajú veľmi dobre, už nám ostáva iba čakať do budúceho roka, kedy bude novinka oficiálne uvedená pre modelový rok 2019.
ODPORÚČAME AJ:
Túto automobilku nikto nepozná, plánuje pritom špičkové elektromobily
Displeje na prístrojovej doske: Ktorá značka ich má najkrajšie?
Šesť tipov, ako jazdiť na elektromobile efektívnejšie
Automobilky na diaľku zablokujú auto alebo prinesú benzín
O sedem rokov budú elektroautá lacnejšie ako vozidlá na benzín