Autá

Displeje na prístrojovej doske: Ktorá značka ich má najkrajšie?

"Niekto to volá Virtual Cockpit, iný Active Info Display, ale základ je rovnaký: veľký displej pred volantom. Ktorá automobilka ho spracovala najkrajšie? Pozrite si náš výber."

Erik Stríž, 30. novembra 2016 10:00
Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche, Peugeot Foto: Mercedes-Benz, Volkswagen, Porsche, Peugeot
Automobilky začínajú aktívne nahradzovať klasické analógové ukazovatele modernými displejmi. Je to správny krok alebo trend, ktorý čoskoro prestane ľudí baviť?

Jedna vec je nezastaviteľný pokrok, druhá vec je úžitkovosť. Nech sa však na moderné displeje pred volantom pozeráme z akéhokoľvek hľadiska, musíme priznať, že majú opodstatnenie. Samozrejme, že šoférovať automobil môžete aj bez nich, ale už len pri obyčajnej navigácii je oveľa praktickejšie, keď sa pokyny zobrazujú priamo pred vodičom a nie kdesi na stredovej konzole.

Vyberáme niekoľko modelov automobilov rôznych značiek, ktoré si v príplatkovej výbave takéto displeje osvojili a ponúkajú tak svojim vodičom pocítiť modernu automobilového priemyslu. Tieto modely si vzájomne nekonkurujú, ale všetky môžeme zaradiť do vyššej cenovej kategórie. Displeje stále nie sú považované za niečo bežné a štandardné, preto si za ne musia zákazníci priplácať.

Audi Q5 Foto: Audi

Audi Q5

Značku Audi môžeme v našom kontexte považovať za lídra trhu, pretože priniesol technológiu do autopriemyslu ako jedna z prvých a spravila ju naozaj dobre. Technológia Virtual Cockpit obsiahla veľký displej pokrývajúci celú plochu prístrojovej dosky, pričom má netypický tvar okrajov. Grafika tohto displeja je variabilná, čo znamená, že sa aktívne mení podľa preferencií vodiča. Displej môže zobrazovať tradičné údaje ako otáčky motora, rýchlosť, spotrebu paliva alebo teplotu motora, v prípade záujmu môžu ísť tieto údaje do úzadia a väčšina obrazovky sa zaplní mapou s navigačnými pokynmi.

Peugeot 5008 s i-Cockpit Foto: Peugeot

Peugeot 5008

Peugeot a jeho virtuálny kokpit má tiež atypické tvary a modernú grafiku. Zobrazenie otáčok motora a aktuálnej rýchlosti je veľmi dômyselné a netradičné - nepohybuje sa virtuálna ručička, ale celý kotúč s mierkou. Je to efektné a praktické riešenie, ktoré sme predtým nikde nevideli. Navigačné pokyny na tomto veľkom displeji sú spracované do jednoduchej formy a aj samotná grafika prostredia je minimalistická. Aj v prípade Peugeotu je pánom situácie samotný vodič, ktorý si môže nastaviť, ako má displej pred jeho volantom vyzerať.

Volkswagen Tiguan s Active Info Display Foto: Volkswagen

Volkswagen Tiguan

Primerane veľký farebný displej v SUV-čku Volkswagen Tiguan dokáže zobraziť prakticky všetko to, čo jeho kolegovia z iných automobiliek. Nemci stavajú na grafike, ktorá nie je prehnane minimalistická, ale stále skvele prehľadná. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že displej je umiestnený medzi analógovým otáčkomerom a tachometrom, avšak aj tie sú súčasťou digitálneho obrazu - majú však klasický dizajn, ktorý na seba nechce zbytočne pútať pozornosť.

Jaguar XJ Foto: Jaguar

Jaguar XJ

Britská limuzína je priamym konkurentom Mercedesu triedy S nielen po dizajnovej stránke, ale aj po tej technologickej. Oba tieto luxusné stroje ponúkajú rozmerné displeje pred volantom, pričom preferujú skôr konzervatívnu grafiku s dobre čitateľnými údajmi a prehľadným rozložením prvkov. Jaguar v základnom nastavení ponúka krásnu inverznú grafiku s čiernym podkladom, vľavo je zobrazený otáčkomer a v strede ukazovateľ rýchlosti.

Porsche Panamera Plug-in hybrid Foto: Porsche

Porsche Panamera

Na značku Porsche majú ľudia rôzne názory. Nemožno jej uprieť charakter a fakt, že jej modely znamenajú pre automobilový priemysel akýsi zlatý štandard športových vozidiel. Na druhej strane dokáže experimentovať, čím si získava aj negatívne ohlasy. Za všetky experimenty spomenieme uvedenie motorov na naftu a výrobu prvej generácie modelu Cayenne.

Aj na použitie displejov namiesto klasického analógu si nepochybne nájde svojich odporcov, avšak trend je neúprosný a vyžaduje, aby sa automobilky prispôsobovali. Praktické a pekné spojenie analógového a digitálneho zobrazenia Porsche odprezentovalo v modeli Panamera. Displeje na prístrojovej doske informujú aj o toku energie (vo verzii plug-in hybrid), dojazde na elektrinu a o niekoľkých ďalších vybraných údajoch. Porsche využíva jednoduchú inverznú grafiku bez rušivých prvkov.


Pozrite si ďalšie fotografie virtuálnych prístrojových dosiek v rôznych automobiloch v galérii nižšie:


Sú virtuálne prístrojové dosky pekné a užitočné? Jednoznačná odpoveď neexistuje, ale nepochybujeme o tom, že aj odporcovia technologického pokroku tajne dúfajú, že sa táto technológia jedného dňa stane štandardom aj v cenovo dostupných modeloch.


ODPORÚČAME AJ:
Prvé SUV zo Španielska dostalo nemecké akcenty a prekvapivo nízku cenu
Dajú sa pomocou tereňákov búrať domy? Američania tvrdia, že áno
Taliani a ich pokus napodobniť americký džíp
Pick-up s úchvatným dizajnom odvezie osem ľudí aj s jachtou
Návod: Ako zničiť luxusné SUV? Hlavne sa nenechať odradiť múrom

Komentáre