Auto&Techno

Francúzske auto, na ktorom budú jazdiť aj Nemci

"Renault Talisman sa až po 15 rokoch od svojho prvého predstavenia dočkal dôstojného sériového prevedenia. Je sedan natoľko atraktívny, že bude môcť konkurovať aj nemeckým autám?"

Erik Stríž, 13. júla 2015 10:00
Renault Talisman (2015) Foto: Renault
Renault Talisman je sedan, prípadne sa môžeme stretnúť s označením limuzína, ktorý reprezentuje strednú triedu s ambíciami osloviť aj náročnejšiu klientelu. Tá by sa mala tešiť z moderného expresívneho dizajnu, veľkorysých rozmerov interiéru, využitie LED techniky a aj z pohonu všetkých štyroch kolies.

Renault je automobilka, ktorá na našom trhu slávi úspech. Jej modely sú ponúkané naprieč celým spektrom tried a kategórii, pričom v každej z nich sa uchádza o priazeň zákazníkov cenovo dostupnými, ale aj lepšími a vyššie nacenenými automobilmi. Vo všeobecnosti však Renault nevnímame ako prémiovú značku, a práve preto je nový Talisman prekvapením. Vyzerá až priveľmi luxusne a zdá sa, že by mohol konkurovať aj velikánom ako VW Passat či Ford Mondeo.

Renault Talisman (2015) Foto: Renault
Pohľad na prednú masku celkom zreteľne hovorí o tom, že máme možnosť pozerať sa na automobil značky Renault. Masívna predná maska farebne odlíšená od karosérie je spolu s veľmi atypicky tvarovanými svetlometmi taká výrazná, že ju nemožno prehliadnuť.

Profil vozidla a dizajn svetlometov môžu trochu pripomínať Passat, predná maska nadväzuje na Kadjar a celý automobil je postavený na platforme CMF, ktorú už využíva aj Espace, avšak celkovo má Talisman svoj charakter a vyzerá na obstojnú konkurenciu pre sedany strednej triedy.

Netreba zabúdať na to, že na fotografiách zvyčajne automobily nevyzerajú tak dobre ako v skutočnosti. Preto máme na Talisman ešte väčšie očakávania.

Renault Talisman (2015) Foto: Renault

Hodnotný interiér so zvukom od Bose

To, čo má na aute osloviť v prvom rade, je jeho vzhľad a charakter. Vzhľad je niečo, čo vidíme hneď, ide o súlad tvarov karosérie, dizajnu svetlometov, o farbu laku a dokonca aj aktuálne osvetlenie. Avšak charakter je to, čo odhaľujeme až po praktických skúsenostiach a sedením v interiéri.

Talisman chce byť akousi vstupenkou do sveta luxusných automobilov, avšak ešte stále za relatívne nízku cenu. Jeho interiér je čalúnený do kože, automobilka zdôrazňuje najmä detaily šitia, jednoduché prevedenie stredovej konzoly, volant so základnými funkčnými tlačidlami. Zdá sa, že krása naozaj tkvie v jednoduchosti, pretože interiér nového auta rozhodne nemožno považovať za komplikovaný a členitý, napriek tomu je pekný.

V prednej časti kokpitu zrejme najviac zaujme veľký dotykový displej na stredovej konzole. Má veľkosť väčšieho iPadu a plní úlohu multimediálneho, komunikačného, navigačného a servisného centra. Vďaka svojim väčším rozmerom dokáže naraz zobrazovať viac typov obsahu, napríklad navigáciu a hudobný prehrávač zároveň.

Auto bude ponúkané v dovedna piatich variantoch úrovne výbavy a interiér si bude možné vybrať v jednej z troch verzií. Variant Initiale Paris obsiahne okrem rozsiahleho čalúnenia aj masážne sedadlá a lepšiu akustiku v interiéri.

Renault Talisman (2015) Foto: Renault

Päť motorov a automat vo väčšine ako základ


Bude sa predávať v piatich možných motorizáciách. Dva benzínové motory a tri naftové by mali pokryť dopyt. Ich názvy budú vždy obsahovať slovo Energy, ku ktorému sa priradí názov motora TCe 150, TCe 200, dCi 110, dCi 130 alebo dCi 160. Zatiaľ však výrobca neupresňuje ich vlastnosti.

Vieme iba to, že zákazník bude mať na výber z manuálnej a automatickej prevodovky iba pri naftových motoroch dCi 110 a dCi 130. Ostatné budú štandardne dodávané so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC.

Renault Talisman (2000, 2012 a 2015) Foto: Renault

Na príležitosť čakal 15 rokov


Prvý Talisman s logom Renault sme mali možnosť vidieť už v roku 2000 v podobe štúdie s veľmi odvážnym dizajnom. Ten zásadným spôsobom vybočoval z toho, čo ponúkal vtedajší trh s automobilmi; aj napriek tomu sa o ňom v skorom čase prestalo rozprávať. Renault možno len doplatil na to, že na prelome milénií sa ešte zaujímavé koncepty nešírili internetom a médiami virálne.



Viac ako desať rokov po uvedení prvej vízie o sedane s názvom Talisman sa v roku 2012 verejnosť dočkala zhmotneného automobilu. Mal síce oveľa triezvejšie tvary a namiesto typu karosérie v štýle kupé-kombi išlo už o celkom bežný sedan. Z pôvodnej štúdie si vozidlo ponechalo iba mierne zaoblené línie profilu ťahajúce sa smerom k veku batožinového priestoru. Na našich cestách však Talisman prakticky nevidíme, zákazníci v našich končinách si zvyčajne vyberajú sedany iných výrobcov.


ODPORÚČAME AJ:
Na elektrinu jazdia aj veterány Shelby Daytona a Trabant
Krásavica, ktorá sa nehanbí za plnšie tvary
Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú

Komentáre