Auto&Techno
Smarty sa po rokoch menia, chcú byť štýlovejšie
Erik Stríž, 18. júla 2014 10:00Smart Fortwo (2014) Foto: Daimler
Smart Fortwo sa vyrába od konca roka 1997 pod hlavičkou koncernu Daimler, ktorý okrem iných značiek zastrešuje aj Mercedes-Benz. Na týchto malých automobiloch je špeciálne všetko - od dizajnu, cez jazdné vlastnosti až po samotný systém pohonu. Za šestnásť rokov existencie sa Smarty menili skôr iba v detailoch a ich celkový vzhľad bol viacmenej rovnaký. Toto sa však teraz definitívne mení, Smarty sa prispôsobujú trendom. A to nielen dizajnom, ale aj motoricky. Zoznámte sa s celkom novými Smartami Fortwo a ForFour poháňanými trojvalcami.
Rozdielov medzi modelmi Fortwo a Forfour je viac, avšak pre bežného pozorovateľa je najpodstatnejší ich veľkostný rozdiel. Zatiaľ čo Fortwo je určený len pre dvoch pasažierov vrátane vodiča a jeho rozmery sú podstatou toho, čo považujeme za “kompaktnosť”, model Forfour odvezie celkovo štyroch ľudí aj s menšou batožinou. Po stránke dizajnu karosérie, prednej masky a technického vybavenia však ide o prakticky totožné automobily.
Smart Fortwo (2014) Foto: Daimler
Chytrák pre dvoch
Smart Fortwo bude na cestách celkom jasne identifikovateľný a nebudete si ho mýliť s inými malými vozidlami. Napriek tomu by sa mohlo zdať, že sa Smart trocha priblížil k aktuálnemu trendu mierne komických dizajnov, v ktorých dominujú kruhové a oblé tvary, vypukliny a pestré farby.
Predovšetkým pri pohľade z profilu sledujeme snahu dizajnérov ponúknuť trhu niečo celkom nové, avšak stále v súlade so spomenutým trendom. Zaujímavosťou je, že predná maska pri pohľade z boku nápadne pripomína novšie Mercedesy. Podľa Gordena Wagenera, šéfa dizajnu Daimler AG, sú nové Smarty dizajnovo čisté, puristické a progresívne.
Smart Fortwo (2014) Foto: Daimler
Filozofia “Real Life Safety” od Mercedesu
Nové Smarty sú aj naďalej o bezpečnosti. Konštrukcia je tvorená pevným kokpitom, okolo ktorého je obal - karoséria, vo vnútri s aktívnymi a pasívnymi bezpečnostnými prvkami. Pevný kokpit je tvorený ultra-pevnou oceľou tvarovanou pri vysokej teplote, pričom v skúškach odolnosti a bezpečnosti obstál aj v crash testoch s veľkými automobilmi tried C a S od Mercedesu.
Tento kokpit je už od prvých generácií Smartov zdôraznený aj farebne. Zvyčajne je sfarbený tak, aby pôsobil kontrastne v porovnaní so zvyškom karosérie. Má tvar písmena C, čím poskytuje pasažierom ochranu prakticky vo všetkých smeroch. Z prednej strany sa o bezpečnosť posádky okrem airbagov starajú aj väčšie deformačné zóny. Súčasťou základnej bezpečnostnej výbavy sú aj technológie ABS, ASR a ESP.
Smart Fortwo (2014) Foto: Daimler
Interiér medzi Mercedesom a Mini
Interiér nových Smartov pokračuje v tom dobrom, čo nastolili už predchádzajúce generácie. Ak si však porovnáte nový Smart s tým spred piatich rokov, rozdiely budú značné. Vozidlá (a snáď aj ich dizajnéri) vyrástli, dospeli, začali využívať plné tvary, lepšie materiály, modernejšiu techniku.
Keď sa pozeráme na interiér nových Fortwo a Forfour, sledujeme aj určité podobnosti s Mercedesmi, ale aj s Mini. Značku Mini v skutočnosti nie je možné považovať za konkurenciu pre Smart, pretože ide o dvoch celkom odlišných výrobcov s rozdielnym portfóliom, avšak v otázke interiéru si môžu byť podobné. Nové Smarty využívajú podobné dizajny založené na kruhoch a oblých tvaroch a atraktívne prevedenie ukazovateľov pred volantom so satelitným otáčkomerom.
Interiér je orientovaný na vodiča, pričom aj spolujazdec má pohodlný prístup k ovládaniu multimediálneho systému. Ak si zákazník priplatí, bude mať možnosť využívať výhody 7-palcového dotykového displeja na inak veľmi prehľadnej stredovej konzole.
Multifunkčný volant obsiahol celkovo dvanásť tlačidiel, ktorými môžete ovládať multimediálny systém, jeho komunikačné funkcie, nastavovať tempomat a upravovať motív zobrazenia malého displeja umiestneného pred volantom.
Smart Forfour (2014) Foto: Daimler
V najvyššej výbave je takmer sto koní
Nové Smarty chcú byť v prvom rade mestskými vozidlami, ale vzhľadom interiéru nezaprú aj apel na určitú mieru športovosti a dynamiky. Práve dynamika jazdy a celkovo súhrn jazdných vlastností Mercedes-Benz zdôrazňuje ako veľmi dôležité vlastnosti nových Smartov. Dĺžka kratšieho zo Smartov je iba 2,69 metra a priemer jeho otočenia je 6,95 metra.
Dynamická jazda je možná vďaka menším trojvalcovým motorom s výkonom 60, 71 a 90 konských síl. Motor bude kombinovaný s manuálnou 5-stupňovou a automatickou dvojspokovou prevodovkou. Tieto čísla o výkonoch sú v porovnaní s inými, ťažšími automobilmi slabšie, avšak je potrebné brať do úvahy, že Smarty sú malé a ľahké automobily, s ktorými sa bude viac jazdiť po mestách, ako diaľniciach.
Nové Smarty Fortwo a Forfour sa začnú predávať v novembri tohto roka.
ĎALŠIE ČLÁNKY:
Opel Corsa je po 32 rokoch stále vo forme
Seat Leon X-Perience je stvorený na slovenské cesty
Toyota Aygo prináša japonskú extraverziu na Slovensko
Nový Passat má veľké ambície. Pokorí aj BMW radu 3?
Mercedes CLS63 AMG: Nový sen veľkých chlapcov