Auto&Techno
Budúcnosť automobilového dizajnu prinesie ešte viac hrán
Erik Stríž, 30. júna 2015 10:00Audi A4 (2015) Foto: Audi
Audi A4 je opäť o niečo akčnejšie, avšak vôbec pritom nevybočuje z cesty, ktorú mu výrobca predurčil pred vyše dvadsiatimi rokmi. Pri tomto automobile je zrejmé, že automobilka preferuje evolúciu dizajnu pred radikálnymi inováciami. A4 sa tak vyvíja postupne, kontinuálne, vždy nadväzuje na svojho predchodcu a nesnaží sa o to, čomu sa často nesprávne hovorí revolúcia v dizajne.V porovnaní s predchodcom má nové A4 opäť o niečo ostrejšie vyrezané predné i zadné svetlomety, vo väčšej miere využíva osvetľovaciu techniku LED a Matrix LED. Profil automobilu ostáva prakticky nezmenený a takisto ako po minulé generácie, modernizáciu modelu si všimnú skôr iba fanúšikovia motorizmu a odborníci.
Audi A4 sedan a Avant (2015) Foto: Audi
Aj napriek tomu, že výrobca zdanlivo modernizoval iba tvary svetlometov, v skutočnosti pod karosériou nastalo viacero zmien. Nové Audi A4 je napríklad v porovnaní s predchodcom až o 120 kilogramov ľahšie, čo nie je vôbec zanedbateľný údaj. Okrem toho mierne narastie na dĺžku 4,73 metra a rázvor kolies dosiahne pôsobivých 2,82 metra.Verzie sedan a Avant by sa nemali významne líšiť v otázke priestrannosti interiéru, v porovnaní s predchodcom však ponúknu o pár centimetrov viac miesta. Batožinový priestor vo verzii Avant poteší všetkých tých, ktorí na svojom luxusnom aute radi cestujú na dovolenky s plným kufrom - ponúkne 505 litrov a po sklopení zadných sedadiel až 1510 litrov.
Nižšia hmotnosť a progresívne motory umožňujú nielen dosahovanie nižšej spotreby paliva, ale aj menšie emisie CO2 počas jazdy. Samostatnou kapitolou je potom samotná jazda, ktorá umožní ešte športovejšie riadenie a zároveň vysokú mieru komfortu pre pasažierov.
Virtuálny kokpit v novom Audi A4 (2015) Foto: Audi
Virtuálny kokpit ako v Passate
Zaujímavosťou je využitie technológií virtuálneho kokpitu, ktorý v drahších variantoch modelu nahradí klasické analógové ukazovatele. Namiesto jednoúčelového ručičkového tachometra a otáčkomera sa pred volantom bude nachádzať veľký farebný displej s grafikou meniacou sa podľa aktuálnej potreby.
Počas jazdy tento displej poskytne všetky informácie potrebné k riadeniu vozidla, v prípade cúvania zasa premietne obraz snímaný parkovacou kamerou. Variabilita použitia takéhoto displeja dnes už síce nie je revolučná alebo až tak mimoriadna, použitie technológie v sedane typu A4 však dáva tušiť o významnom pokroku v automobilovom priemysle. V priebehu najbližších rokoch by sa tak mohla kompletne virtuálna prístrojová doska dostať aj do lacnejších vozidiel, napríklad aj do takej Octavie.
Okrem spomínaného veľkého farebného displeja sa v automobile nachádza aj druhý umiestnený priamo nad stredovú konzolu. Vyzerá ako tablet, je dotykový a beží na ňom rozhranie známe ako MMI. Za príplatok bude tento multimediálny a servisný systém napojený aj na mobilnú sieť LTE a bude tak môcť poskytovať ešte relevantnejšie pokyny pri navigácii či umožňovať prístup na internet.
Motorizácie novej A4 budú už tradične pestré. V ponuke predajcov sa objavia benzínové verzie 1.4 TSFI (150 koní), 2.0 TFSI (190 a 252 koní) a dokonca aj variant spaľujúci zemný plyn CNG. Spotreba tohto 170-koňového motora si údajne vyžiada iba 4 kg zemného plynu na sto kilometrov jazdy.
Naftové motory budú 2.0 TDI (190 koní) a 3.0 TDI s výkonom 218 a 272 koní. Podľa zvolenej motorizácie a finančného rozpočtu si bude môcť zákazník vybrať aj jednu z troch prevodoviek (manuálna, S tronic a tiptronic) a z pohonu prednej nápravy alebo všetkých štyroch kolies Quattro.
Audi A4 vo verzii Avant S-Line (2015) Foto: Audi
História modelu A4
Audi A4 je automobil, ktorý sa teší veľkej obľube nielen v domácom Nemecku, ale v celej Európe a tiež vo svete. Je dokonca typickým predstaviteľom prémiového sedanu a vďaka zdanlivej konzervatívnosti je pre mnohých vhodnejšou alternatívou k odvážnemu a agresívnemu dizajnu BMW radu 3 alebo k už takmer tradičnému Volkswagenu Passat.
Model A4 píše svoju históriu od roku 1994, kedy sa započala jeho sériová výroba. Platforma a aj motor mal sedan od Volkswagenu, ale mohol sa pochváliť významnou inováciou v oblasti motorov - piatimi ventilmi. Tento pre technicky nezdatných menej významný detail Audi zdieľalo s ikonickým Ferrari F355 a vo svojej dobe boli jedinými vlastníkmi tejto technológie. Už vtedy bolo očividné, že modelom A4 chce Audi demonštrovať svoju technologickú vyspelosť a ponúkať ju zákazníkom v cenovo relatívne dostupnej forme.
Nálepka prémiovosti ostala modelu A4 aj po tom, čo sa do výroby a následného predaja dostali verzie Avant (kombi, 2001), kabriolet (2002) a Allroad (2009). V Číne sa dokonca predáva aj predĺžená verzia s prívlastkom A4L.
Dnes model A4 oslovuje široké spektrum zákazníkov pre komfortný interiér, moderný vzhľad, pôsobivú paletu motorizácií a pre schopnosť zvládať aj nároky vodičov so športovým jazdným štýlom.
ODPORÚČAME AJ:
Na elektrinu jazdia aj veterány Shelby Daytona a Trabant
Krásavica, ktorá sa nehanbí za plnšie tvary
Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú