Auto&Techno
Nový Passat má veľké ambície. Pokorí aj BMW radu 3?
Erik Stríž, 8. júla 2014 14:00Nový Volkswagen Passat Variant (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
Volkswagen Passat je vo svete automobilového priemyslu fenomén. Vozidlo predávané vo variantoch sedan a kombi sa zaslúžilo o množstvo ocenení a zarytých fanúšikov, ktorí na neho nedajú dopustiť. Nová generácia Passatu má veľké ambície a podľa odborníkov si trúfa aj na hierarchicky nižšie posadené sedany od BMW a Mercedes-Benzu.
Nový Volkswagen Passat sedan (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
Nižší, chudší, efektívnejší
Nový Passat bol uvedený skôr skromne a bez väčších marketingových masáží, avšak v týchto dňoch veľmi úspešne napĺňa titulné stránky webstránok a časopisov. Ide o automobil, ktorý má množstvo priaznivcov aj u nás a preto je jeho zásadná inovácia o to atraktívnejšou témou.
Ôsma generácia Passatov si požičala niečo od vlastného brata, modelu CC, výraznú podobnosť nachádza však aj so sedanom BMW radu 3 a v interiéri využíva prvky videné už v nedávno predstavenom VW Jetta. Vo výsledku máme možnosť sledovať automobil, ktorý je možno akýmsi zlepencom, avšak s vlastným charakterom a veľmi jednoznačnými črtami. Napriek podobnosti s Volkswagenom CC si ich nespletiete.
Po technickej stránke je nový Passat významným krokom automobilky vpred. Vôbec prvýkrát je Passat postavený na modulárnej platforme MQB, ktorá mu okrem iného upravuje proporcie (dĺžka, šírka, rázvor náprav) a uberá na hmotnosti. Passat B8 je širší, nižší, ľahší, čo je základný predpoklad efektívnejšieho využitia sily motora a budovaní dojmu prémiového automobilu. Generačne hmotnosť klesla o 85 kilogramov a vo všeobecnosti nový Passat spotrebuje o 20 percent menej paliva, ako jeho predchodca.
Karoséria je dlhá 4767 mm, čo je o dva milimetre menej, ako v predchádzajúcej generácii. Napriek tomu rázvor náprav narástol o takmer osem centimetrov, čím dosiahol až 2791 mm. Zmeny nastali aj v šírke a výške, ktoré zdôrazňujú športový charakter vozidla. Výška klesla o 14 mm na 1456 mm a šírka narástla o celých 12 mm na finálnych 1832 mm. Objem batožinového priestoru v sedane má skvelých 586 litrov, v prípade kombi verzie Variant je to ešte o 64 litrov viac.
Nový Volkswagen Passat sedan (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
LED výbava v niekoľkých úrovniach
Nový Passat si buduje charakter nielen jazdnými vlastnosťami, ale predovšetkým dizajnom prednej masky. Obsiahnuté predné svetlomety majú pritom najväčší vplyv na to, ako automobil vnímame a či sa nám páči. Tieto svetlomety výrobca vybavuje buď halogénovým alebo LED osvetlením, pričom LED výbava má tri úrovne. V prvej úrovni je na každom zo svetlometov dvanásť LED diód v bielom a žltom sfarbení, zabezpečujú denné svietenie. Druhá úroveň LED výbavy pozostáva z 32 diód, ktoré celkom zastupujú xenóny. Finálna verzia LED výbavy pozostáva z rovnakého počtu svietiacich prvkov, avšak sú inteligentne spojené s kamerami. Spoločne dokážu nasmerovať svetelný pás určitým smerom podľa aktuálnej potreby. Je to vôbec prvýkrát, čo Volkswagen Passat kombinuje technológiou Dynamic Light Assist s LED osvetlením.
Nový Volkswagen Passat sedan (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
Displeje ako v Mercedese triedy S
Interiér novinky si zachováva nemecké rysy, avšak priaznivci japonských vozidiel by tiež našli určité nové podobnosti. Základným motívom je jednoduchý celok s prepracovanými detailmi a technickými špecialitkami. V prípade najvyššej výbavy bude mať vodič Passatu k dispozícii dva veľké farebné displeje, z ktorých jeden v plnej miere alternuje analógové ukazovatele pred volantom. Pripomína tým predovšetkým nedávno predstavenú novú generáciu limuzín triedy S od Mercedes-Benzu.
Displej integrovaný do stredovej konzoly môže bez problémov ovládať aj spolujazdec, keďže interiér celkovo nie je výraznejšie orientovaný na vodiča. Nie je to tak dávno, čo sa predstaviteľ Škodovky vyjadril, že chce robiť interiér automobilov tak, aby spríjemňoval cestu všetkým pasažierom - a nielen vodičovi. Práve takýto záujem je zreteľný aj v novom Passate.
Na displejoch sa zobrazuje prostredie Infotainment MIB, ktoré ponúka mimoriadne širokú paletu možností pripojení, servisných funkcií a podpory multimediálnych formátov. Zaujímavá je podpora internetových služieb, okrem iných napríklad Google Maps. Pre technicky zdatnejších používateľov môže byť veľmi zaujímavou funkciou MirrorLink, ktorá zrkadlí displeje v aute s displejmi v smartfónoch a tabletoch. Súčasťou výbavy je podpora pripojení AUX, USB, Bluetooth a na želanie aj Wi-Fi.
Nový Volkswagen Passat Variant a sedan (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
Asistenti, ktorí nepotrebujú miesto na sedenie
Technologický balíček nového Passatu je mimoriadne rozsiahly, za zmienku však určite stoja technológie Area View, Park Assist, Trailer Assist, Traffic Assist a Emergency Assist. Z nich sa Area View stará o získanie celkového 360-stupňového pohľadu na okolie vozidla. Takto dokáže vytvoriť 3D model okolia automobilu a pomáhať tak pri parkovaní pohľadom z vtáčej perspektívy. Parkovací asistent sa však dokáže postarať o správne zaparkovanie aj sám, stačí tlačiť akceleračný a brzdový pedál. Funkcie ako Trailer a Traffic Assist aktívne zvyšujú úroveň bezpečnosti počas jazdy a Emergency Assist vie zavolať na linku 112 v prípade závažnej kolízie.
Nový Volkswagen Passat sedan (2014/2015) Foto: Volkswagen Passat 2015
Odvezie aj na elektrinu
Volkswagen Passat B8 ponúkne až desať úrovní motorizácií, ktorých výkon bude mimoriadne variabilný - od 120 do 280 koní. Všetky motory budú mať pritom štandardne implementovaný systém Štart/Stop. Zaujímavou inováciou v oblasti pohonu bude dvojité preplňovanie BiTurbo a plne hybridný systém Plug-In, ktorý bude kombinovať benzínový štvorvalec TDI s výkonom 115 kW s elektromotorom s výkonom 80 kW.
ĎALŠIE ČLÁNKY:
Bezpečnosť a technika v novom BMW X6
Mercedes CLS63 AMG: Nový sen veľkých chlapcov
Vyrysovaný kulturista Ford Edge
Ručne vyrábané Bentley Continental v špeciálnej edícii GT3-R
Nový Peugeot 508 ako sedan, kombi a extrémne kombi