Auto&Techno
Najšikovnejšie elektroautá? Sú to tie malé bez strechy
"Sú určené do mesta, sú malé, vrtké a hoci nemajú takmer žiadny priestor pre batožinu, budú mladým ľuďom vyhovovať úplne."
Erik Stríž, 6. júla 2017 10:00
Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: DaimlerEšte v priebehu tohto mesiaca sa začnú predávať nové elektromobily, ktoré sa od ostatných líšia už na prvý pohľad. Sú určené do mesta, sú malé, vrtké a hoci nemajú takmer žiadny priestor pre batožinu, budú mladým ľuďom vyhovovať úplne.
Volajú sa Smart Fortwo a je to jeden z najzaujímavejších automobilov, aké môžete na cestách zhliadnuť. Vo verzii s klasickým spaľovacím motorom tieto autíčka vidíme pomerne často a vždy na seba pútajú pozornosť malými rozmermi, nápadným dizajnom prednej časti a vo verzii kabriolet aj akousi charizmou. Tieto vozidlá nie sú pre mladé rodiny a ani pre ľudí, ktorí navštevujú švédske obchody s nábytkom. Sú to miniautá na prevoz z bodu A do bodu B, ktoré však vedia aj zabaviť.
Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: DaimlerNovinka je na baterky a preto bude výrazne drahšia, ako verzia s klasickým motorom. Výmenou za vyššie vstupné investície budú prakticky nulové náklady na prevádzku, pretože elektromobily nepotrebujú nielen benzín či naftu, ale ani olej do motora. Samozrejme, nákladov spojených s pravidelnou výmenou bŕzd a po rokoch aj iných mechanických častí vozidla sa majitelia nezbavia.
Kuriózne je, že elektrický Smart má motor vzadu. Nie je to však športové auto. Je to takzvaný trojfázový synchrónny motor s cudzím budením s maximálnym výkonom 82 koní (62 kW), ktorý sa zaraďuje do triedy efektívnosti A+. Na rýchlonabíjačke sa dá vozidlo dobiť už za dve a pol hodiny, u nás to však možné zatiaľ nie je - iba v USA a vo Veľkej Británii nájdete takéto nabíjacie stanice. V našich podmienkach potrvá dlhšie - v nabíjacích staniciach to potrvá 3,5 hodiny a na domácej elektrickej sieti aj šesť hodín. Bavíme sa nabíjaní batérie z nulového stavu na 80 percent. Zvyšných desať sa v bežnej prevádzke nenapĺňa, je možné iba po zvolení špeciálneho režimu prebitia. Táto funkcia však skracuje životnosť batérií.
Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: DaimlerDojazd na jedno nabitie je neveľký. Dokonca by sme označili za veľmi slabý. 155 kilometrov je maximálny dojazd, ktorý uvádza výrobca, ten však počíta s dobrými cestami, priaznivým počasím a citlivým jazdným štýlom šoféra. V reálnych podmienkach sa tento maximálny dojazd dramaticky skracuje aj na menej ako polovicu - stále by to však malo vyhovovať životnému štýlu, ktorý vedú majitelia týchto automobilov. Ak sa potrebujú pohybovať v rámci mesta a majú kde auto nabíjať, nemajú žiadny problém.
Vtipné je, že výrobca aj do tohto auta vložil jazdný režim ECO. Pýtate sa, ako by mohlo byť auto s nulovými emisiami ešte ekologickejšie? V tomto prípade ECO znamená ekonomickú jazdu, teda takú, v ktorej je spotreba energie ešte viac znižovaná. Šoféri ju ocenia predovšetkým vtedy, keď už indikátor na batérii klesol pod želanú úroveň a zdá sa, že by auto ani len neprišlo k nabíjačke.
Smart Fortwo Cabriolet electric drive (2017) Foto: Daimler Zaujímavosťou je, že elektrický kabriolet od Smartu pre dvoch pasažierov nie je vybavený ani manuálnou, ani automatickou prevodovkou. Elektrický motor totiž štandardné prevodové stupne nepotrebuje, dokáže pracovať a dodávať krútiaci moment a rovnomerne v priebehu celého spektra otáčok. V kabíne však vodič nájde klasickú páku automatickej prevodovky, ktorá má polohy D (Drive, vpred), R (Reverse, spiatočka) a N, teda neutrál s odpojeným motorom. Samostatným stupňom je poloha P, čo je vlastne parkovacia brzda.
ODPORÚČAME AJ:
Vyhlásili najlepšie motory sveta. Ktorý z nich je „najviac zelený“?
Tieto deti poznajú všetky značky áut: Krajšie videá neuvidíte
Rusi namontovali na auto drevené kolesá. Ako to asi mohlo dopadnúť?
Ani auto, ani interiér: Budúcnosť počíta s miestnosťou na kolesách
Tento osemročný chlapec jazdí lepšie ako ty. A jazdí už roky
Komentáre
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia Webmagazín