Auto&Techno

Britská automobilová klasika sa predáva po vyše 60 rokoch

"Jaguar XK120 je klasický športový automobil, demonštrácia umeleckého majstrovstva konštruktérov a predstaviteľ športových kupé kabrioletov. "

Erik Stríž, 11. decembra 2015 11:00
Jaguar XK120 (1954) Foto: Classicdriver.com / Christopher Scholey

Drophead coupé nie je kabriolet

Automobily označované ako DHC (drophead coupé) nie sú v automobilom svete novinkou. Sú to v podstate kabriolety, teda automobily bez strechy, ale na akronym DHC si zvykáme predovšetkým v spojení so športovými alebo drahými luxusnými modelmi. Jaguar XK120 patrí medzi typických predstaviteľov kupé bez strechy a jeho dnes už ikonická silueta ho posiela do siene slávy histórie automobilového priemyslu.

Jaguar XK120 (1954) Foto: Wikimedia Commons

Pokračovateľ legendy

Jaguar XK120 začal svoju históriu písať ešte v roku 1948, keď sa stal pokračovateľom modelu SS100. Jaguar SS100, ktorý vychádzal z výrobných liniek v rozmedzí rokov 1936 až 1940, bol reprezentantom klasických veľkých automobilov s výrazne oblúkovými blatníkmi kolies a prednými svetlometmi oddelenými od prednej masky.

Model XK120 sa vyrábal v troch karosárskych variantoch, okrem DHC aj ako klasické kupé a roadster. Zaujímavosťou bolo, že sériová podoba vozidla bola totožná s tým, čo Jaguar predviedol na autosalóne 1948 London Motor Show. Od športového kupé sa očakávalo veľa, pretože už jeho technické parametre vyvolávali pozitívne reakcie.

Jaguar XK120 (1954) Foto: Wikimedia Commons

Jaguar musel dodatočne zväčšiť motor

Maximálna rýchlosť športového Jaguaru bola úctyhodných 193 km/h, jeho 3,4-litrový motor od rovnakého výrobcu mal výkon krásnych 130 konských síl (119 kW). Tento masívny motor bol nasadený do sériového modelu až potom, čo sa spustila vlna nevôle kvôli plánovanému použitiu iba 2,4-litrového objemu valcov. Zákazníci už vtedy očakávali, že sa do športových modelov budú dávať silné motory s veľkou kubatúrou. Čo by asi tak povedali na dnešné BMW i8 s 1,5-litrovým motorom?

Na Jaguar XK120 je nesmierne príťažlivá jeho silueta a vôbec celý profil. Vpredu máte možnosť sledovať nafúknuté oválne línie blatníkov a výraznú neprehliadnuteľnú bočnú líniu pokračujúcu až k zadným partiám. Táto línia nápadne klesá práve v mieste, kde do vozidla nastupuje pasažier. Dvere sú zakomponované do tejto línie, avšak na prvý pohľad to vyzerá, ako keby ste do vozidla mali nasadnúť preskočením nízkeho horného okraja dverí.

Jaguar XK120 (1954) Foto: Classicdriver.com / Christopher Scholey

Na predaj za veľké peniaze

Zaujímavosťou je, že celkovo sa vyrobilo iba niečo málo vyše 12-tisíc kusov modelu XK120 a nepomerne menej je dnes stále v obehu. Aj preto má každý jeden kus tohto britského športového kupé bez strechy veľkú cenu.

Jeden exemplár sa práve v týchto dňoch pripravuje na dražbu. Je z roku 1954, čo bol posledný rok výroby modelu XK120. Neskôr v rokoch 1972 až 1973 prešiel renováciou, ktorá z neho spravila pretekárske vozidlo so športovejším vzhľadom a mierne upravenými motorickými vlastnosťami. Cenovka exempláru zatiaľ nie je verejná, predajca ju poskytuje iba serióznym záujemcom o kúpu. Vieme však, že presiahne sumu 130-tisíc eur, ktorá sa pri podobných modeloch objavuje častejšie.

Zdroj: classicdriver.com


ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre