Auto&Techno
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú
Erik Stríž, 28. novembra 2014 12:00Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Na autosalóne v Los Angeles sa predviedlo veľa pekných a technicky vyspelých automobilov, jedným z nich je aj koncept FCV značky Honda. Tento japonský výrobca automobilov, motoriek a snáď všetkého ostatného, čo má v sebe motor, chce znovuoživeným konceptom poukázať na svoj záujem o nulové emisie svojich budúcich modelov.
Honda FCV nie je žiadnou novinkou. Videli sme ju už v posledných dvoch rokoch, pričom sa jej tvár značne menila. Napriek evolúcii v dizajne si však zachovala sebe vlastný kompaktný vzhľad a futuristické prvky na karosérii. Najnovšia verzia FCV už nebola odprezentovaná v modrom laku, ako v posledných dvoch rokoch, ale v bielej, ktorá bola už iba decentne doplnená o modré prvky. Takto výrobca jasne, ale bez zbytočnej okázalosti informuje o tom, že koncept bude poháňaný alternatívnym agregátom, teda nie benzínovým či naftovým.
Veľmi zaujímavo, ale nie celkom dobre, vyzerajú zadné blatníky. Pamätáte sa ešte na francúzsko-rumunský Oltcit Club? Dúfajme, že zadný blatník je jediná vec, ktorou sa nechala Honda inšpirovať neuveriteľne nespoľahlivým Oltcitom.
Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Koncepčný automobil Honda FCV má v interiéri priestor pre päť pasažierov vrátane vodiča, dojazd 500 kilometrov, výkon 100 kW (134 konských síl) a natankovanie plnej nádrže potrvá asi tri minúty. Do predaja sa FCV dostane v roku 2016, ako prvé príde na rad domáce Japonsko, nasledovať budú Spojené štáty a napokon Európa.
Model FCV nie je prvý, ktorým sa Honda snaží priblížiť k sériovej výrobe automobilov na palivové články. V Japonsku sa dal od roku 2008 získať na prenájom model FCX Clarity, ktorý bol schopný normálnej každodennej prevádzky.
Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Vodíkový pohon vyzerá byť celkom schopnou a efektívnou alternatívou k elektrickému pohonu a vkladajú sa doň veľké nádeje. Obe technológie sú úsporné, efektívne a ekologické na prevádzku, avšak vodíkový pohon má menšiu výhodu v tom, že momentálne ponúka lepší dojazd a využíva prakticky podobné motory, akými sú benzínové. Elektromotor je celkom iná záležitosť s vlastnými špecifikami a potrebami.
O tom, že to ale význam má, hovoria aj aktivity ostatných veľkých automobiliek. Napríklad Daimler, Ford a Nissan spravili veľký biznis a vodíkový pohon vyvíjajú spoločne. Toyota sa zasa dohodla s Air Liquide a Honda využíva partnerstvo General Motors a s iniciatívou H2USA, ktorá usmerňuje množstvo firiem a organizácií k vodíkovému pohonu ako pohonu budúcnosti.
Koncept Honda FCV na vodík (2015) Foto: Honda
Firmy takto majú veľkú šancu do neskoršej sériovej výroby priniesť produkt, ktorý nebude obsahovať chyby a bude nielen bezpečný a efektívny, ale aj cenovo dostupný a komfortne prevádzkovateľný vďaka sieti čerpacích staníc a servisov.
ODPORÚČAME AJ:
Mercedes CLA Shooting Brake: Malé kupé premenené na praktické kombi
Ford Mondeo dostane elektrický i jednolitrový motor
Legenda pokračuje: Shelby GT350 je najkrajší mustang všetkých čias
Honda má veľké sebavedomie, na model HR-V má najvyššie nároky
Pininfarina je symbol prestíže aj pre prémiové automobilky