Autá

Pininfarina je symbol prestíže aj pre prémiové automobilky

"Talianska spoločnosť Pininfarina je podpísaná na mnohých skvostných vozidlách. Pre automobilky je nielen dizajnovým mágom, ale aj určitým symbolom prestíže. "

Erik Stríž, 14. novembra 2014 12:00
Pininfarina Cambiano (2012) Foto: Pininfarina


Taliansku spoločnosť Pininfarina je možné považovať za legendu, inovátora i určovateľa trendov v dizajne. Verejnosť ju vníma predovšetkým ako dizajnový dom pre lukratívne automobily, v skutočnosti svoje služby poskytuje pomerne širokému spektru klentov.

Okrem dizajnu automobilov Alfa Romeo 8C 2300 (1933), Ferrari 275 (1964) či Jaguar XJ-S (1978) sa Pininfarina podpísala aj pod dizajn Fordu Focus CC (2006), MHD autobusu Hispano Habit (2000), domácich kuchynských spotrebičov, fľašky od minerálky Mattoni či pod vzhľad pylónu na olympijský oheň pre Zimné olympijské hry 2006.

Spočiatku sa prerábali iba talianske autá


História spoločnosti Pininfarina sa začala písať v roku 1930, kedy ju v Turíne založil Gian-Battista Farina (1893 – 1966). Jeho často uvádzané meno Pinin bolo jeho chlapčenské, ktoré si niekedy muži aj po dosiahnutí dospelosti ponechávali ako vlastné.

Už v roku 1931 Farina predstavil karosériu pre automobil Alfa Romeo Cabriolet 2+2. 38-ročný dizajnér a konštruktér sa tak dočkal pozornosti celého motoristického sveta a celý svoj biznis si založil práve na vývoji karosérií pre automobily s podvozkom od talianskych automobiliek Alfa-Romeo, Fiat, Lancia a Hispano Suiza.

Za veľký úspech spoločnosti sa považuje práca na automobile Alfa Romeo Spider. Kabriolet vychádzajúci z úspešného modelu Giulietta bolo zadané dvom dodávateľom - Farinovi aj Bertonemu. S prototypom vozidla nakoniec tender vyhral Farina s tým, že mu bola ponúknutá aj celá produkcia kabrioletu, ktorý sa stal jedným z najtypickejších symbolov automobilového dizajnu.

Ferrari Dino Foto: Ferrari

Generačná výmena vo vedení prospela


V roku 1959 nastala vo vedení firmy zmena, na jej čelo sa postavil syn zakladateľa, Sergio Farina. Na popud svojho otca si nechal dokonca zmeniť priezvisko na Pininfarina. Až tak veľmi podnik zasiahol do životov tejto rodiny. Vstup Sergia Farina na pozíciu šéfa znamenal pre spoločnosť veľký krok vpred, pretože značka začala byť častejšie videná spolupracujúc s talianskym fenoménom Ferrari. Enzo Ferrari, zaklateľ automobilky s nespútaným koňom v logu, bol súčasníkom oboch Farinovcov.

Otec Gian-Battista Farina celkom prenechal svoju firmu synovi až v roku 1961, pričom práve nasledovné obdobie sa ukázalo ako mimoriadne úspešné. V priebehu nasledujúcich dekád sa do výroby dostali úspešné a dnes už legendárne automobily Alfa Romeo Duetto, Ferrari Dino, Fiat Dino, Fiat 124 Spider, Peugeot 404.

Pininfarina Rolls-Royce Hyperion (2008) Foto: Pininfarina

Dnes spolupracuje s Nemeckom aj Anglickom


Medzi modernejšie diela domu Pininfarina patria aj vozidlá BMW Pininfarina Gran Lusso Coupe (2013) a Pininfarina Rolls-Royce Hyperion (2008). Obzvlášť pozitívne reakcie verejnosti dizajnový dom získal po predstavení Cambiano (2012, na titulnej fotografii na začiatku článku).

Rolls-Royce Hyperion je nepochybne mimoriadne zaujímavý počin z dielní Pininfarina, ktorý sa síce drží charakteru značky Rolls-Royce, avšak vo vkusnej miere mu pridáva na aerodynamickkom dizajne a vizuálnej modernosti.

Prototyp BMW Gran Lusso je zasa víziou potencionálneho oživenia modelovej triedy 8 automobilky BMW. Pod mimoriadne dlhou kapotou sa nachádza neuveriteľný 12-valec, ktorý využívajú aj limuzíny BMW 760i.

BMW Pininfarina Gran Lusso Coupe Foto: BMW

Toto 6-litrové monštrum dosahuje výkon až 535 koní, avšak nie je správne porovnávať prácu jedného motora na dvoch celkom rozdielnych automobiloch. Veľké luxusné kupé sa ale bude na ceste správať úplne inak než limuzína s rovnakým motorom. Interiér prototypu je v podstate rovnaký ako ten z kupé radu 6. Vodič sa bude môcť tešiť zo športového retro volantu s úzkymi ramenami a množstva kože v kokpite. Malým pripomenutím starších vozidiel radu 8 je strop interiéru, ktorý je čalúnený do textílie so vzorom typickým pre 80. a 90. roky.

Ak by sa koncept nového BMW nedostal do skutočnej výroby, dizajnéri z Pininfarina by sa aj tak nemali báť o svoju budúcnosť. Hovorí sa, že s touto talianskou spoločnosťou pripravuje BMW užšiu spoluprácu na svojich najvyšších modeloch, čo by sa mohlo premietnuť už do budúcej generácie sedmičkových limuzín.

ODPORÚČAME AJ:
Značka Maybach má budúcnosť ako verzia limuzíny Mercedes S
Bentley a Audi ukazujú novinky, stále však veľa taja
AUTOmoto: Nové BMW Cabrio a liftbacková Octavia so 4x4
Audi Q3 prešlo viditeľným faceliftom, očakávania sa však nenaplnili
Šialený 50-ročný Ford Mustang s 845 koňmi pod kapotou

Komentáre