Auto&Techno

Auto s turbínou bolo realitou, ktorá sa skončila po dvoch rokoch

"Automobilka Chrysler v minulosti divoko experimentovala s alternatívnymi pohonmi. Vyskúšala aj benzínovú turbínu, ktorá sa používa v lietadlách. "

Erik Stríž, 8. decembra 2016 10:00
Chrysler Turbine Car (1962) Foto: Wikimedia Commons
Automobilky nachádzajú stále nové spôsoby, ako splniť čoraz náročnejšie požiadavky vlád na emisie odpadových látok. Preto sa stretávame s hybridmi, alternatívnymi palivami, plug-in hybridmi a už aj elektromobilmi či autami na vodíkový pohon. Tento pestrý mix ani zďaleka nie je kompletný, v minulosti sa totiž experimentovalo tiež - a celkom divoko. Dôkazom je aj jedinečný automobil značky Chrysler, ktorý jazdil s pomocou turbíny. Áno, skutočnej benzínovej turbíny, aká sa používa v dopravných lietadlách.

Chrysler Turbine Car prekvapivo nebol štúdiou alebo konceptom, ale reálnym automobilom, ktorého niekoľko kusov ešte stále existuje v Spojených štátoch. Auto má typický lietadlový zvuk (i keď oveľa tichší, skôr podobný silnému vysávaču), klasický dizajn vpredu a celkom atypické zadné partie.

Chrysler Turbine Car (1962) Foto: Wikimedia Commons

Výroba bola drahšia, ako cena dnešného Rolls-Royce

Technológia turbínového pohonu, výroba karosérie až v Taliansku a skladanie v Detroite mali za dôsledok, že výrobné náklady na stavbu jedného kusu vozidla dosahovali ohromujúcich 50-tisíc dolárov. Bavíme sa o 60. rokoch 20. storočia, kedy mala táto suma nepomerne vyššiu hodnotu. Za jej dnešný ekvivalent sa považuje čiastka až 382-tisíc amerických dolárov! Je teda zrejmé, že popularizácii tejto technológie bránila predovšetkým mimoriadna cena výroby a dôsledkom toho aj neprijateľne vysoká predajná hodnota.

V priebehu rokov 1962 až 1964 sa vyrobilo dovedna 55 kusov týchto vozidiel s turbínou, pričom päť z nich boli prototypy. Tieto dva roky boli považované za akési testovacie obdobie, počas ktorého mali automobily obhájiť použitie technológie benzínovej turbíny v osobnej doprave. Nedopadlo to ideálne a po tomto testovacom období sa športiaky stiahli z obehu a nechali zošrotovať. Mimochodom, podobným spôsobom skončilo aj niekoľko iných modelov automobilov, ktoré mali byť vo svojej dobe počiatkom revolúcie, napríklad elektrický General Motors EV1 z prelomu tisícročí.

Zachovalo sa iba deväť kusov Turbine Car, ktoré sú dnes vlastníctvom múzeí a dvoch súkromných zberateľov. Zaujímavosťou je, že jedným z majiteľov Turbine Car bol aj Tom Monahgan, zakladateľ značky Pizza Hut.


Zdroj: Chrysler Turbine Car (youtube.com)

Poučenie, že tadiaľto cesta nevedie

Chrysler Turbine Car teda skončilo skôr, ako vôbec stihlo začať. Bol to však jeden z odvážnych experimentov, ktoré sú pre automobilový priemysel veľmi dôležité. Zistilo sa, že pre relatívne malé vozidlá nie je benzínová turbína vhodná, hoci jej výkon je s bežným benzínovým motorom neporovnateľne vyšší. Ukazovalo sa, že aj skúsenejší vodiči mali problém naučiť sa pracovať s novým typom pohonu a prenášali doň svoje každodenné skúsenosti s klasickými benzínovými motormi. Ako jeden z príkladov sa často uvádza zlozvyk štartovať s vytlačeným akceleračným pedálom, ktorý síce pri štarte benzínového spaľovacieho motora fungoval, turbíne ale spôsoboval problémy.

Automobil v priebehu testovacieho cyklu vyskúšalo 203 ľudí, z toho 23 žien. 50 vozidiel dokopy najazdilo pôsobivých 1 700 000 kilometrov.



ODPORÚČAME AJ:
Samojazdiace autá v Číne a elektrická formula bez pilota
TOP 5 veľkých rodinných áut: Ktoré je najlepšie?
Nová technika v autách chce predvídať správanie detí a kengúr
Nielen skútre, ale aj cestné motorky budú jazdiť na elektrinu
Auto namiesto CO2 z výfuku vypúšťa vodu, vraj je inováciou dekády

Komentáre