Autá

Výmenou pneumatík sa údržba auta po zime nekončí

"Prezutie na letné pneumatiky sa odporúča vtedy, keď priemerné denné teploty prekročia 7 stupňov Celzia. "

TASR, 2. apríla 2016 12:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Pavol Ďurčo
Jar klope na dvere, takže motoristi majú najvyšší čas rozmýšľať o príprave auta na jarnú prevádzku. Tá zďaleka nekončí výmenou zimných pneumatík za letné.

Údržba auta po zime je nemenej dôležitá ako jeho príprava na zimu. Zimné mesiace dajú autu zabrať, prípravu na obdobie bez snehu a mrazu preto rozhodne netreba zanedbať. Kvalitný servis po zime je určite dobre investovaný čas aj peniaze. Jeho zanedbanie môže v konečnom dôsledku stáť motoristov oveľa viac peňazí aj starostí. Nehovoriac o rizikách, ktoré so sebou prináša zlý technický stav automobilu.

"Servis auta po zime zahŕňa ďalšie potrebné úkony, ktoré nie vždy dokáže motorista urobiť doma v garáži. Dnešné automobily sú navyše vybavené celým radom moderných asistenčných systémov, ktoré si môžu vyžadovať odbornú kontrolu. Aj preto odporúčame motoristom, aby prípravu auta na jarnú prevádzku zverili odborníkom v autorizovanom servise. Máte záruku, že na nič nezabudnete a vaše auto dostane prvotriednu starostlivosť podľa predpisov výrobcu a vyhnete sa problémom v budúcnosti. Bezpečnosť musí byť na prvom mieste," radí Roman Rajtár zo spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko.

Štandardným úkonom je výmena zimných pneumatík za letné. Prezutie na letné pneumatiky sa odporúča vtedy, keď priemerné denné teploty prekročia 7 stupňov Celzia. Podľa cestného zákona sú zimné pneumatiky povinné, ak je na ceste súvislý ľad, sneh alebo poľadovica.

"Pokiaľ sa ešte chystáte na jarnú lyžovačku alebo cez veľkonočné sviatky do vyššie položených oblastí, letné pneumatiky obujte až po návrate. Určite si pred prezutím skontrolujte, v akom stave sa letná súprava nachádza. Minimálna hĺbka dezénu je podľa zákona 1,6 milimetra. Ak nechcete riskovať, odporúčame nejazdiť s pneumatikami, ktorých dezén má výšku menej ako 4 milimetre," radí Rajtár.

Po zime bývajú automobily zanesené nečistotami a nánosmi soli nielen na viditeľných miestach karosérie. Okrem bežného umytia a ošetrenia laku karosérie treba odstrániť aj nečistoty na miestach, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné. Rovnakú pozornosť treba venovať interiéru batožinového priestoru a netreba zabudnúť ani na priestory pod kobercami a sedadlami.

Pohybom po tvrdom snehu a ľade a tuhými mrazmi trpia aj gumičky stieračov, ktoré sa opotrebovávajú, strácajú pružnosť a stávajú sa prakticky nefunkčnými. Ich výmena je rýchla a finančne nenáročná.

Nemrznúcu zmes v ostrekovačoch treba vymeniť za kvapalinu určenú na letné obdobie, ktorá ľahšie odstraňuje organické nečistoty. Rovnako treba ošetriť trysky ostrekovačov od prípadných nečistôt. Nevyhnutné je nechať si vždy skontrolovať funkčnosť brzdovej sústavy. Brzdová skúšobňa v autorizovanom servise zmeria účinnosť bŕzd na zodpovedajúcom zariadení. Dôležitým úkonom je aj kontrola tesnosti olejovej vane motora a prevodovky. Zanedbaná kontrola stavu ochranných manžiet podvozkových častí, napríklad kĺbových hriadeľov a čapov, môže mať za následok poškodenie a netesnosť ochranných manžiet a následné poškodenie krytých častí.

V zime je na cestách oveľa viac nečistôt a kamienkov, ktoré môžu poškodiť lak. Poškodenie antikoróznej ochrany karosérie ošetria v autorizovanom servise vhodnou opravárenskou technológiou. Počas zimných mesiacov trpí náprava zvýšenou záťažou. Často dochádza k zmene geometrie náprav, ktorá má vplyv na jazdné vlastnosti, ako aj na životnosť podvozkových častí vrátane pneumatík.

ODPORÚČAME TIEŽ:
Naozaj mladí potrebujú autá? Zdá sa, že nie všetci
INFOGRAFIKA: Väčšina Slovákov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť
Legendárny Mustang na štyri spôsoby
Jednokolesová elektrická motorka jazdí potichu

Komentáre