Autá

Manuálna prevodovka v SUV-čku ešte stále nie je prežitok

"Ešte pred tromi mesiacmi sme dostali príležitosť vyskúšať, či sa dá so stredne veľkým SUV-čkom jazdiť aj na manuálnej prevodovke pohodlne a úsporne. Výsledok? "

Erik Stríž, 7. júla 2016 13:00
Hyundai Tucson (2016) Foto: Erik Stríž
Aj na stránkach Webmagazínu sa môžete často dočítať o tom, že popularita SUV-čiek a crossoverov stále neklesá, skôr naopak. Preto sa automobilové koncerny hrnú do ich vývoja a výroby. Za veľmi rozumnú voľbu sa dnes považuje práve kúpa kompaktného SUV, ktoré spája niekoľko rôznych typov automobilov v jeden kus - terénne vlastnosti SUV/SAV s vysokým podvozkom, batožinový priestor typický pre kombi a úspornú prevádzku porovnateľnú s bežnými hatchbackmi.

Medzi tie najpopulárnejšie u nás patrí Hyundai Tucson, krásavec s moderným dizajnom a pestrou paletou príplatkovej techniky. Mali sme príležitosť vyskúšať si ho ešte v apríli a hoci sme boli spočiatku neistí manuálnou prevodovkou, dnes ju považujeme za veľmi praktickú. Dá sa jazdiť aj na SUV-čku s manuálom pohodlne, jednoducho a úsporne zároveň? Dnes vieme, že áno.

Hyundai Tucson (2016) Foto: Erik Stríž
Ten, kto si model Tucson vyhliadol už dávnejšie, dobre vie, aké ponúka motorizácie a čím dokáže osloviť aj náročného zákazníka. Pre ostatných bude zaujímavá informácia, že aj napriek pomerne nízkej cene ponúka vysokú mieru komfortu a výbavu, ktorú by sme čakali v oveľa drahších strojoch. Neprekonáva síce nemeckých konkurentov (ktorí sú častokrát neporovnateľne drahší), stavia sa im však do cesty a spôsobuje, že zákazníci sú ochotní uvažovať aj nad modelom takej automobilky, ktorú dodnes skôr prehliadali.

Dizajn SUV-čka zaujme na prvý pohľad vďaka využitému dizajnovému manuálu Fluidic Sculpture druhej generácie. To je taký pohľad na dizajn, akýsi prototyp, podľa ktorého návrhári budujú nové automobily značky Hyundai. Typickými prvkami tohto dizajnového prístupu sú oblé hrany v kombinácii s modernými silnými líniami. Kľúčovými slovami sú atletický vzhľad, umenie, dynamika a harmónia. Výsledkom sú krásne automobily, ktoré pôsobia priam luxusne - a je to aj prípad “nášho” Tucsonu. Je zaujímavosťou, že kompaktné SUV si vyberajú aj ľudia na vyšších pracovných pozíciách a keď na stôl položia kľúče so štylizovaným písmenom H v elipse, vyzerá to veľmi dobre. Takú silu má pekný dizajn.

Hyundai Tucson (2016) Foto: Erik Stríž
Interiér je pôsobivý a hoci výraznejšie nevybočuje z dizajnu, ktorý nachádzame aj v lacnejších modeloch výrobcu, nemáme s ním ani najmenší problém. Hojné využívanie plastu nepovažujeme za negatívum, pretože tie sú na dotyk príjemné, plochy pôsobia mäkko a odolne. Volant má ideálne rozmery, funkčné tlačidla na ňom nepútajú zvýšenú pozornosť a nehrozí ich nechcené stlačenie. V kokpite sa zorientujete veľmi rýchlo a veľkým pomocníkom vám bude farebný displej pred volantom.

Tucson sa predáva v niekoľkých variantoch, pri ktorých si môžete vybrať aj z ponuky prevodoviek. Popri tej automatickej so siedmimi stupňami je v predaji aj variant so 6-stupňovým manuálom, čo môže na mnohých pôsobiť ako prežitok. My sme si vyskúšali práve variant s touto prevodovkou a s naftovým motorom so zdvihovým objemom 1,7 litra. Jeho maximálny výkon je 115 konských síl a krútiaci moment dosahuje 280 Nm.

Táto kombinácia bola prekvapivo dobre zosúladená a bez najmenších problémov sme jazdili za priemerných 6,5 litrov na 100 kilometrov jazdy v meste. Motor spĺňa vysoké nároky na emisie oxidu uhličitého a tomto duchu využíva aj funkciu Auto Start Stop, ktorá vám vypne motor vždy, keď zastavíte na križovatke na červenej. Akonáhle opäť zaradíte prevodový stupeň alebo vytlačíte spojku, sa motor opäť naštartuje. Opätovný štart je rýchly a tichý, občas sme ale mali pocit, že vypnutie nastalo priveľmi skoro. Systém akoby ani nepočítal, že niekedy chcete dojazdiť k červenej na neutrál a pomaly.

Hyundai Tucson (2016) Foto: Erik Stríž
6-stupňová manuálna prevodovka má krátku páku s presným vedením, pracuje sa s ňou veľmi ľahlo (na jej prepnutie stačia dva prsty) a odstupňovaná je výborne, takže okoloidúci sa za vami nebudú obzerať, keď neodhadnete správny moment preradenia.

Ak si radi užívate jazdu z pozície vodiča, potom budete prítomnosť manuálnej prevodovky plne akceptovať a budete sa z nej dokonca tešiť.


ODPORÚČAME AJ:
Toto rodinné auto je väčšie ako priemerné SUV
Pick-up s úchvatným dizajnom odvezie osem ľudí aj s jachtou
Dajú sa pomocou tereňákov búrať domy? Američania tvrdia, že áno
Lokomotíva alebo auto? Tento veterán skombinoval oboje dovedna
Do Európy mieri nové SUV-čko, jeho cena ľudová nebude


Komentáre