Autá

Praktický, pekný, s automatom a trocha hlučným interiérom

"Hatchback Hyundai i30 osloví každého, kto sa v ňom zvezie. Napriek nízkej uvádzacej cene ponúka komfort, dobré materiály, praktické vybavenie interiéru a slušné jazdné vlastnosti. "

Erik Stríž, 24. septembra 2015 11:00
Hyundai i30 Foto: Hyundai
Hyundai i30 je na našom trhu pomerne dobre etablované vozidlo, na cestách ho vidíme veľmi často. Spolu s Kia Cee’d sa uchádza o priazeň ľudí, ktorí chcú jazdiť pekné auto, ale ešte dôležitejšie je pre nich jeho praktické využitie a ekonomická prevádzka. V týchto ohľadoch je model i30 veľmi dôstojným konkurentom snáď všetkých svojich rivalov, bez ohľadu na krajinu pôvodu. Kórejské vozidlo totiž veľmi dobre pozná náturu Slovákov a ich požiadavky na automobil.

Hyundai i30 Foto: Hyundai

Dizajn v súlade s požiadavkami trhu

Dizajn vozidla reaguje na aktuálne trendy v automobilovom priemysle, nemožno však tvrdiť, že by sa im podriaďoval. Hyundai si šliape svoju vlastnú cestu, ktorá, zdá sa, vedie správnym smerom. Vozidlá naprieč celým portfóliom sú charaktetistické členitým dizajnom prednej masky, rozsiahlym využívaním chrómových doplnkov a svetlometmi, ktoré pripomínajú viac organickú hmotu, než chladné sklo. Z profilu vidíme bežný hatchback s vhodne kombinovanými oblými a ostrými tvarmi a plynulými líniami.

Hyundai i30 1.6 GDi 7 DCT Style Foto: Webmagazin.sk

Takto si predstavujeme interiér rodinného hatchbacku

Interiér auta je hodnotný, priestranný, vybavený dostatkom ovládacích prvkov a volant skvele padne do dlaní. Nie je celkom kompaktný, avšak v meste je jeho priemer priam ideálny. Veľkú úlohu v komforte šoférovania zohráva posilňovač riadenia, ktorý dáva možnosť ovládať vozidlo vyslovene iba za pomoci prstov. Posilňovač pritom nemá rezervy, ktoré by mohli vadiť skúsenejším vodičom - možno aj preto je tento model častou voľbou vodičov z povolania.

Vyšších pasažierov poteší priestor na zadných sedadlách, ktoré sú skutočne veľkorysé. Aj priestor pre nohy je dostatočne rozmerný a na hlavy ostáva ešte dostatok miesta. Na zadné sedadlá sa usadia celkovo traja pasažieri, ten stredný sa ale bude musieť zmieriť s menšími kompromismi. Keď sú vzadu iba dvaja, môžu si operadlo stredného sedadla vyklopiť a použiť ho ako lakťovú opierku, v ktorej sú zabudované dva kruhové odkladacie boxy na menšiu fľašku či plechovku.

Stále nám chýbal USB port aj v zadnom priestore interiéru - z nejakého dôvodu tento prvok automobilky ešte prehliadajú, pritom o jeho potrebe ani nemusíme diskutovať.

Praktických odkladacích priestorov má dostatok - aj na stredovej konzole, aj nad spätným zrkadlom (tam je vyklápacia kabínka pre okuliare), aj vo všetkých štyroch dverách. Kufor je priestranný, ale menej členitý kufor.

Kľúč k Hyundai i30 1.6 GDi 7 DCT Style Foto: Webmagazin.sk

Prevodovka, na ktorú si musíte zvykať

V nami skúšanom vozidle bol skombinovaný benzínový motor 1.6 GDi so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Táto prevodovka umožňuje aj manuálne radenie rýchlostných stupňov, stačí pri zaradenej voľbe D presunúť radiacu páku doprava. Vtedy máte možnosť radiť stupne podľa vlastného uváženia posunom páky hore a nadol. Má to význam, pretože tak môžete dostať správanie motora do vlastných rúk. Automatika je však všadeprítomná a nepustí vás do privysokých otáčok, takisto nemáte možnosť zaradiť počas jazdy neutrál. Možnosť manuálneho radenia v automatickej prevodovke považujeme za akýsi doplnok pre vodičov, ktorí sa nechcú celkom zmieriť s tým, že súčinnosť prevodovky a motora bude za nich robiť výlučne automobil.

Sedemstupňový automat 7 DCT je kapitola sama o sebe. Pri bežnej jazde nedovolí motoru, aby sa veľmi vytáčal a zdá sa, že silou mocou sa snaží udržiavať čo najnižší prevodový stupeň - dokonca aj za cenu, že akcelerácia vozidla bude až podozrivo pomalá. Určitý priestor na manipuláciu s motorom tu však je - ak tlačíte pedál až k podlahe, vie aj automat pochopiť, že by mal pustiť motor do vyšších otáčok. Vtedy, po prekročení 4000 otáčok za minútu, sa pomerne malý Hyundai i30 rozbehne celkom pekne a dokonca trocha zatlačí do sedadiel. Zastávame názor, že i30 s 1,6-litrovým benzínový motorom nebude konkurovať Volkswagenu Golf a jeho športovému charakteru. Ak sa ale naučíte s vozidlom pracovať, nemali by nastávať situácie sklamania a rozčarovania, že akceleruje priveľmi pomaly.

Za bezkľúčové štartovanie aj odomknutie vozidla, elektronickú brzdu a ostatné vychytávky si priplatíte. Hyundai i30 1.6 GDi 7 DCT Style Foto: Webmagazin.sk

Nebyť toho hluku, jazda by bola skvelá

Nech je prevodovka akákoľvek a motor akokoľvek silný, vždy záleží iba na tom, ako všetky tie detaily výrobca skombinuje. Hyundai v tomto odviedol veľmi dobrú prácu, pretože jazda je pohodlná a zdanlivo veľmi bezpečná. Počas jazdy sme ani raz nemali pocit, že by sme nad vozidlom nemali dostatok kontroly.

Výčitku by sme smerovali snáď len k hluku, ktorý preniká do kabíny počas jazdy. Keď do Hyundai i30 presadnete rovno z BMW radu 1, budete počuť veľký rozdiel. Na vlastné uši počujeme snáď každý jeden takt motora, nehovoriac o jazde po menej kvalitnej ceste. V tomto ohľade má výrobca pri modeli i30 určite čo dobiehať.

Hyundai i30 Foto: Hyundai

Za cenu niečo cez 12-tisíc eur je Hyundai i30 dobrá voľba, hoci s plne vybavenou technikou jeho cena presahuje až 22-tisíc.


ODPORÚČAME AJ:
Najmenšie auto na svete odvezie iba vodiča. Ale ten imidž!
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020

Komentáre