Autá
Testovali sme Ford B-Max: Kde je ten B-stĺpik?
, 15. mája 2013 12:00Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Malé rodinné MPV značky Ford prišlo na trh s obrovskou reklamnou kampaňou, ktorá upútala pozornosť mnohých ľudí. Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, poukázalo na tento fakt skokanom, ktorý cez otvorené dvere preskočil. Po takejto kampani sa jednoducho musíte tešiť na to, ako do tohto auta sadnete.Kde ten stĺpik je?
To najdôležitejšie, čo treba o ňom povedať, je práve skrytý B-stĺpik. Práve tento fakt totiž robí z tohto malého rodinného MPV výnimočné auto. Predné dvere otvoríte úplne klasicky, zadné sú posuvné. Zrazu sa vám vytvorí obrovský odkrytý priestor dlhý približne jeden a pol metra, ktorý nie je ničím predelený. A začnete rozmýšľať: Ako je toto možné?
Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: Ford
Treba povedať, že B-stĺpik nechýba, je len istým spôsobom integrovaný a otvára sa spolu s dverami. Nemusíte si teda lámať hlavu nad tým, či je karoséria dostatočne pevná, keď nemá B-stĺpik. Na toto konštruktéri mysleli, dokonca aj prahy sú masívnejšie, takže sa nie je čoho obávať.Chýbajúci B-stĺpik môže ponúknuť niekoľko výhod. Ak často vozíte starších ľudí, ktorí už nevládzu a ťažko sa im nasadá do auta, na B-Max sa môžete spoľahnúť. Nastupovanie na zadné sedadlá je úplne bezproblémové vďaka obrovskému priestoru a aj vyššie posadenému podvozku. Takisto deti do autosedačky vložíte jednoduchšie, keď máte takýto veľký priestor. A ak chcete prevážať obrovský nákup napríklad aj na rekonštrukciu bytu, tiež vám B-Max pomôže. Dlhé predmety ľahko do auta vložíte a budete tam na ne mať aj dostatočný priestor, pretože v B-Maxe viete sklopiť zadné sedadlá, ale aj predné sedadlo spolujazdca.
Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Objem batožinového priestoru je 304 l, ale sklopením sedadiel sa dá zväčšiť na 1372 l. Zaujímavý interiér
Po nasadnutí do auta sa vám môže zdať, že viac tlačidiel je už len v kozmickej lodi. No práve to treba vyzdvihnúť. Čo sa týka ergonómie, všetko je len otázka zvyku, rýchlo si zvyknete na to, že predné stierače sa zapínajú smerom dohora, ak chcete len raz pretrieť čelné sklo, tak potlačíte smerom dole. Ak ste zvyknutý na to, že ostrekovač pustíte pritiahnutím páky k sebe, tak treba upozorniť, že tým pustíte ostrekovač zadného skla. Predné pustíte stlačením páky. To všetko je však len otázka zvyku, rovnako ako používanie všetkého ostatného.
Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Asi tým najzaujímavejším, čo v interiéri nájdete, je systém Ford SYNC, ktorý v sebe skrýva niekoľko funkcií. Cez Bluetooth si pripojíte telefón, systém sa vás hneď spýta, či chcete preniesť aj uložené kontakty. Môžete to urobiť, ale aj nemusíte. Tak či tak budete môcť telefonovať pohodlne bez toho, aby ste si držali telefón pri uchu. Telefonovanie cez Bluetooth síce nie je v aute žiadnou novinkou, ale často sa stáva, že po vypnutí motora sa telefón jednoducho stratí a keď idete niekam na ďalší deň alebo kedy len chcete, tak musíte telefón spárovať znovu. Ford B-max si však váš telefón nájde vždy, keď máte zapnuté Bluetooth. Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
SYNC vám pomôže aj lepšie ovládať hudobné prehrávače, ale čo je naozaj zaujímavé, je jeho funkcia núdzového volania. Ak dôjde k nehode, pri ktorej sa aktivujú airbagy alebo sa núdzovo odpojí palivové čerpadlo, systém automaticky pomocou GPS vyhodnotí vašu polohu a zavolá na núdzovú linku 112, kde oznámi, že sa stala nehoda a kde presne sa nachádzate. Riadenie a motorizácia
Záleží od toho, čo chcete. Ford B-Max sa dá kúpiť aj s motorom roka 2012 trojvalcovým jednolitrovým EcoBoostom, ktorý sme mali možnosť vyskúšať v iných modeloch značky Ford a môžeme ho len odporúčať. Tento motor je svieži, rýchly, dobre reaguje, je pohotový a flexibilný. Je to jednoducho živel, ktorý vám bude robiť dobrého spoločníka na cestách.
Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Ford B-Max sme mali možnosť vyskúšať ale v dieselovej verzii s motorom TDCi s objemom 1,5 l a výkonom 55 kW (75 k). Je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a jeho krútiaci moment dosahuje hodnotu 190 Nm. Neočakávajte od neho hravosť jednolitrového EcoBoostu. S dieselovým B-Maxom nebudete pirátom ciest a nebudete na viacprúdovej ceste na semafore vyrážať ako prvý. Diesel je trochu lenivejší, veď aj výrobca uvádza, že akceleruje z 0 km/h na 100 km/h za 16,5 s. Jeho výhody sú však niekde inde.
A tou výhodou je najmä spotreba. Počas jazdy v bratislavských zápchach sme dosahovali priemernú spotrebu tesne nad 5 l/100 km. Počas jazdy na diaľnici, keď sme si udržiavali rovnakú rýchlosť, si vypýtal 5 l/100 km a keď prechádzate po okresných cestách, tak spotrebu ešte znížite na niečo cez 4 l/100 km.
Prvé auto, ktoré sa zbavilo B-stĺpika, ponúka nielen dokonalé nastupovanie na zadné sedadlá, ale aj možnosť naložiť do auta dlhé predmety. Foto: TASR/Pavel Neubauer
Čo sa týka riadenia, za volantom si užijete naozaj pohodu. Sedadlá sú dobre tvarované a jazda je príjemná aj vďaka tomu, že auto dobre drží na ceste. Nemusíte sa báť zákrut, zvládne ich bez problémov a bez toho, aby vám vyhadzovalo zadok. Áno alebo nie?
Ford B-Max je jednoznačne vhodné auto pre rodinu. Jeho „stratený“ B-stĺpik umožní nielen jednoduchšie nastupovanie, ale aj nakladanie vecí do auta. Vnútri je dostatok priestoru a ani jeden z cestujúcich sa nebude sťažovať na to, že si nemá kam dať nohy. Výbava je veľmi slušná a obrovskú výhodu nesie najmä systém Ford SYNC.
Ak hľadáte úsporné riešenie, dieselová verzia je vám naklonená. Ak ale chcete niečo živšie, vsaďte radšej na EcoBoost.