Autá
Kórejčania radi hľadia do budúcnosti, moderné autá však zatiaľ nerobia
"Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve kórejská značka opäť predstavila koncept budúceho SUV. Stále iba sníva o budúcnosti, zatiaľ však nič podobné nezrealizovala."
Erik Stríž, 10. marca 2017 8:00
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYongKórejská automobilka SsangYong u nás nie je veľmi populárna, v domácej krajine však predstavuje akýsi štandard. Je najstaršou kórejskou automobilkou vyrábajúcou SUV-čka a aj napriek tomu, že každú chvíľu zverejňuje pútavé koncepty SUV vozidiel novej generácie, v reálnom portfóliu ich má iba štyri. V Južnej Kórei je dokonca štvrtou najväčšou automobilkou.
Prístup automobilky sa neprekvapivo nezmenil ani tento rok, keď sa prezentuje na autosalóne v Ženeve. Tohtoročná Ženeva je bohatá predovšetkým na luxusné a športové automobily, SUV a crossovery, SsangYong sa chce medzi ne zaradiť nie prototypom alebo finálnou verziou nového vozidla, ale opäť iba konceptom. A čo je kurióznejšie, konceptom nadväzujúcim na koncept starý viac ako dva roky. Vážne, SsangYong?
Tých konceptov z dielne SsangYong je naozaj dosť. Za posledné dva roky automobilka uviedla okrem aktuálneho XAVL aj Tivoli, Tivoli XLV, SIV-2, LIV-2 a XAV. Cynik by mohol povedať, že výrobca konceptov ide SsangYongu lepšie, ako výroba reálnych automobilov.
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYongNovopredstavený koncept s nezvyčajným názvom XAVL je aj podľa slov predstaviteľov automobilky úzko prepojený s konceptom XAV, ktorý výrobca odpremiéroval ešte na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Ten pôvodný nevyzeral úplne najlepšie, typickými sa mu stali hranaté tvary a nápadná robustnosť. Koncept niesol prívlastok Adventure Concept, takže určený mal byť najmä do terénu. Naopak, nový XAVL je skôr do mesta a prejavuje sa to aj na jeho dizajne, ktorý už vieme oceniť.
Zaujímavosťou je, že písmeno L v názve XAVL reprezentuje slovo Long, teda dlhý, predĺžený. Dĺžka futuristického SUV-čka je však 4630 milimetrov, čo nie je údaj hodný označenia ako predĺžený.
Má oveľa ladnejšie krivky, modernejší vzhľad a oplastovanie karosérie je prevedené do štýlovej formy. Vozidlo má spodnú hranu prednej masky chránenú vysokým krytom s metalickou úpravou, čo dáva tušiť o praktickom nájazdovom uhle. O dobrých jazdných vlastnostiach v teréne však pochybujeme, keďže výrobca prezentuje svoj nový koncept iba s pohonom prednej nápravy a s 1,5 a 1,6-litrovými motormi. Prevodovka má byť manuálna 6-stupňová, prípadne automatická.
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYongInteriér je vo veľkom kontraste k zovňajšku. Zatiaľ, čo karoséria je hranatá, nápadná a futuristická, interiér pôsobí uhladeným vyváženým dojmom, v prezentovanej hnedej úprave vyzerá dokonca luxusne. Po vzore drahých nemeckých vozidiel má aj tento kórejský koncept dva veľké displeje, jeden centrálny s uhlopriečkou desať palcov na stredovej konzole a druhý priamo pred volantom, kde nahradzuje klasický ručičkový tachometer a otáčkomer. Technologická vyspelosť vozidla má byť demonštrovaná aj funkciami automatického parkovania, udržiavania v jazdnom pruhu, automatického núdzového brzdenia a asistovaného preraďovania sa medzi jazdnými pruhmi.
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYongNáš celkový dojem z automobilu je pozitívny a je preto na mieste apelovať na výrobcu, aby sa už odklonil od publikovania prešpekulovaných konceptov a sústredil sa radšej na ich výrobu. Je isté, že by sa na celom svete našlo dostatok ľudí ochotných zaplatiť kórejskej automobilke za extravaganciu, ktorá sa s ňou neoddeliteľne spája už roky.
ODPORÚČAME AJ:
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo
Auto s turbínou bolo realitou, ktorá sa skončila po dvoch rokoch
Túto automobilku nikto nepozná, plánuje pritom špičkové elektromobily
Klasický a jedinečný Cadillac Eldorado
Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších
S autami Ligier môžu na slovenských cestách jazdiť aj pätnásťroční
Komentáre
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia Webmagazín