Autá
Polaris Slingshot: Tri kolesá, dve sedadlá
Erik Stríž, 7. augusta 2014 16:00Polaris Slingshot (2015) Foto: Polaris
Polaris Slingshot je vozidlo, ktoré nie je určené pre každého. Nestačí mať na účte dostatok finančných prostriedkov na jeho zadováženie, vyžaduje sa aj vysoký stupeň vodičskej zručnosti a, v neposlednom rade, schopnosť naplno prežívať emócie vyplývajúce z jazdy na motokáre.
Dobré meno je základ budúceho úspechu
Slingshot je výsledkom dlhoročnej práce spoločnosti, ktorá je dobre známa predovšetkým fanúšikom snežných skútrov a štvorkoliek. Snaha o zavďačenie sa zákazníkom so schopnosťou oceniť hrubú silu a výborné jazdné vlastnosti je v prípade vozidla Slingshot o to silnejšia, že jej výrobca doprial prepracovaný marketing a odborné médiá mu venovali nadmernú pozornosť.
Polaris Slingshot má tri kolesá, otvorený kokpit, polymérovú karosériu a veľmi nízky profil. Podvozok je nad cestou iba necelých 13 centimetrov a vodič je od vozovky vzdialený len 28 centimetrov. Exotický dizajn je cielený a jedinečný, napriek tomu sa nevyhne porovnávaniu s vozidlami ako Campagna T-Rex a Ariel Atom. Všetky tieto vozidlá sa snažia osloviť veľmi podobnú časť zákazníckeho spektra.
Motor, ktorý potlačí do sedadiel
Vozidlo, ktoré má po technickej stránke bližšie k motorke, ako k automobilu, váži iba 782 kilogramov. Poháňané je motorom EcoTip od General Motors s objemom valcov 2,4 litra a výkonom až 176 konských síl. Keď o tomto počte koní čítame v súvislosti s automobilom, nie sme tak veľmi prekvapení jeho výkonom. Krútiaci moment na úrovnii 225 Nm je údaj zaujímavý aj vtedy, keď o ňom čítame v súvislosti s automobilom.
V prípade vozidla Slingshot je však potrebné prihliadať na nízku hmotnosť a extrémne nízky posed so širokým rozchodom predných kolies. Sedieť za volantom tohto malého agresívneho monštra je záležitosťou pre ľudí, ktorí sú si celkom istí svojimi vodičskými schopnosťami.
Motor spaľuje 91 oktánový benzín, ktorý sa v našich končinách nepredáva už približne desať rokov. Do Slingshotu je montovaná jedine manuálna prevodovka s piatimi stupňami.
Polaris Slingshot (2015) Foto: Polaris
Veľká motorka alebo malé auto?
Zaradenie vozidla Polaris Slingshot medzi motocykle a nie medzi automobily nie je náhoda. V Spojených štátoch, odkiaľ pochádza spoločnosť Polaris, sú rovnako ako u nás pomerne striktné normy pre bezpečnosť v automobiloch. Zaradený medzi väčšie motorky nemusí mať Slingshot airbagy, masívne deformačné zóny, hromady asistenčných systémov a ani iné pasívne či aktívne bezpečnostné prvky.
Nie je pravda, že by chcel výrobca cielene ohrozovať svojich klientov, ktorí si Slingshot zakúpia. Musel by však celkom prepacovať pôvodný koncept, radikálnym spôsobom zvýšiť hmotnosť vozidla a vôbec spraviť z neho niečo, čím nikdy nemalo byť. Klasifikovanie za motocykel má však svoje nevýhody - rovnako ako na motorke, aj počas jazdenia Slingshotu musia mať jeho pasažieri na hlavách nasadené ochranné helmy.
Polaris Slingshot (2015) Foto: Polaris
Moderná technika za príplatok zopár tisíc
Napriek tomu, že Polaris Slingshot môžeme považovať za silné, surové, priam extrémne vozidlo pre motoristických fajnšmekrov, výrobca sa nevyhol použitiu modernejších technológií. Nemáme na mysli prítomné ABS, elektrický posilňovač riadenia, elektronickú kontrolu stability a kontrolu trakcie, ako skor dotykový displej na stredovej konzole, Bluetooth a parkovaciu kameru.
Polaris Slingshot sa predáva v dvoch verziách. Tá základná bez uvedených technológií je k dispozícii za necelých 20-tisíc amerických dolárov, za vylepšenený variant zákazníci zaplatia 24-tisíc dolárov.
ĎALŠIE ČLÁNKY
Fiat 500L padol do rúk surferom, takto do dopadlo
Mercedes S-Guard neprepustí ani náboje z automatických zbraní
Dan Bilzerian a jeho autá: Inšpirácia alebo demotivácia?
Porsche Cayenne dospel, bude jazdiť aj na baterky
Jaguar F-Type pre Tour de France
Jaguar XE osloví najmä mladých podnikateľov
"Pripravovaný Jaguar XE bude napriek svojmu hierarchicky