Autá
História 4 vecí v aute, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť
Erik Stríž, 9. októbra 2013 10:00Ilustračná fotografia Foto: Tumblr
Volant (1899)
Volant je neoddeliteľnou súčasťou moderných automobilov, zvyčajne má kruhový tvar s miernym sploštením na vrchu a spodku. Prvýkrát bol použitý v druhom automobile dnes neexistujúcej značky Packard v roku 1899. Dovtedy sa v automobiloch, ktoré vtedy predstavovali iba akési voľné konštrukcie na kolesách poháňané neefektívnymi motormi, používali riadiace páky podobné tým, ktoré dnes vidíme v ťažkých stavebných strojoch. Nevedno, kedy sa vlastne výrobcovia automobilov dohodli, že budú používať práve kruhový volant, ale ich rozhodnutie sa stalo jedným z najvýznamnejších v modernej histórii ľudstva.
Bezpečnostný pás (1903)
Prvý bezpečnostný pás bol navrhnutý v roku 1903 istým Louisom Renaultom, ktorý ho však ešte v tom čase nevyužil v žiadnom zo svojich automobilov. Mal celkovo päť bodov, teda štyri okolo človeka a jeden spoločný približne v oblasti jeho brucha. Tento koncept sa uchytil v leteckom priemysle a od roku 1913 bol súčasťou výbavy lietadiel, do automobilov si ešte hľadal cestu dlhšie.
Airbag integrovaný do bezpečnostného pásu je celkom nová technológia, ktorej význam spočíva v ochrane hrudníka pri havárii. Eliminuje zranenia spôsobené blokovacím účinkom pásu, ktoré sa prejavujú ako podliatiny na hrudníku a prípadné zlomeniny rebier. Foto: Mercedes-Benz
Pás prešiel úpravou z 5-bodového na súčasný 3-bodový koncept, za ktorý sa zaslúžila automobilka Volvo a v roku 1948 sa stal súčasťou výbavy modelu Tucker Sedan. Do štandardnej bezpečnostnej výbavy bol však zaradený až v roku 1959 Volvom, pričom ešte tri roky predtým si jeho použitie v automobilovom priemysle nechal patentovať Ford. Mercedes-Benz dnes ponúka aj špecialitu v podobe bezpečnostného pásu kombinovaného s airbagom. Pri náraze sa bezpečnostný pás nestiahne, ako je to v moderných vozidlách zvykom, ale nafúkne sa a zabráni tak zraneniu pasažiera.
Automatická prevodovka (1940)
V Európe sa stále veľkej popularite tešia manuálne prevodovky, ale v Spojených štátoch sa oveľa obľúbenejšou stala jej automatizovaná verzia. Vývoj prvej automatickej prevodovky trval celých osem rokov so zavŕšením vývoja v roku 1940, avšak v prvom automobile bola použitá v roku 1941. Oldsmobile Custom 8 Cruiser od General Motors je historicky prvým automobilom na svete, na ktorom nie je potrebné preraďovať stupne prevodovky manuálne.
BMW X5 M50d Foto: BMW
Súčasné automatické prevodovky sú síce podobné tej z roku 1940, využívajú však oveľa komplikovanejšie príncípy. Moderné automatické prevodovky dokážu spolupracovať s motorom tak, aby naplno využili jeho potenciál a zároveň aby zabezpečili prijateľnú spotrebu paliva. S mnohými “automatmi” sa dá dokonca jazdiť šetrnejšie, ako keby ste mali v aute manuálnu prevodovku. Všeobecný patent na automatickú prevodovku neexistuje, automobilky si ju väčšinou vyrábajú samé. Vzornými príkladmi sú Volkswagen so svojou DSG, BMW so Steptronicom a Mercedes s jeho 7G-Tronicom.Airbag (1952)
Airbagy sa rovnako ako bezpečnostné pásy využívali spočiatku v leteckom priemysle, to už v 40. rokoch 20. storočia. Prvý airbag pre automobily však vytvoril John W. Hetrick až v roku 1952 a v roku 1967 ho predaj závodu Chrysler. Prvá skúšobná séria automobilov s airbagmi síce vyšla v roku 1971 zo závodu Fordu, ale skutočného komerčne dostupného použitia sa airbag dočkal o rok neskôr vo vozidle Chevrolet Impala.
V tomto čase bol však airbag iba alternatívou k neobľúbeným bezpečnostným pásom. Prvou automobilkou, ktorá ponúkla airbag spolu s bezpečnostnými pásmi a ich vzájomným zosúladením, bol Mercedes-Benz v roku 1981. Dnes sú “vzduchové vankúše” súčasťou základnej bezpečnostnej výbavy všetkých nových automobilov, vrátane tých s najnižšou cenou.
Vrcholom vývoja airbagov je zatiaľ riešenie od NASA z roku 2003. Ten umožnil, aby na Marse pristáli vozidlá Spirit a Opportunity bez akýkoľvek škôd. Airbagy sa nafúkli okolo celých vozidiel, aby stlmili ich pádna povrch planéty. Bolo to prvýkrát, čo bol ľuďmi vytvorený airbag použitý mimo našej planéty. Pri poslednej misii na Mars s názvom Curiosity však NASA od airbagov upustila, pretože využila celkom iný spôsob umiestnenia vozidla na povrch - s pomocou lán a výsuvnej platformy.