Autá
Fantomasov a Belmondov slávny citroën má už vyše 60 rokov
Erik Stríž, 19. apríla 2017 13:00Citroën DS (modelový rok 1956) Foto: Citroën
Kedysi sa často objavovalo vo francúzskych filmov a pre väčšinu bol nesplniteľným snom. Citroën DS je významným osobným vozidlom, ktoré sa palcovými titulkami zapísalo do automobilovej histórie a dizajnu. Predstavovalo to najlepšie, čo francúzska automobilka dokázala vyrobiť a zaslúžila si nielen ovácie odborníkov, takisto aj uznanie verejnosti. V roku 1955 sa konal autosalón v parížskom Grand Palais a stal sa dejiskom prekvapivej premiéry modelu DS 19. Vtedajšie automobilové magazíny prijali novinku veľmi pozitívne, pretože automobil predstavoval novú vlnu dizajnu osobných automobilov a bol vytvorený s vysokou precíznosťou. Vraj tu bolo všetko nové, čo svedčilo o odvážnom prístupe dizajnérov a konštruktérov. Ich zámer vytvoriť populárny a naozaj dobrý automobil vyšiel dobre a vozidlo sa čoskoro stalo veľmi obľúbené naprieč niekoľkými sortami spoločnosti, vrátane tej, ktorá nemala hlboko do vrecka.
Citroën DS (modelový rok 1956) Foto: Citroën
Automobil vlastnili aj politici, herci a známe osobnosti a zdroje uvádzajú, že ešte v rovnaký deň premiéry na autosalóne mala automobilka tisíce objednávok. Dokopy neuveriteľných až 12-tisíc, je to vôbec možné? 749 kusov si ľudia objednali v priebehu prvých 45 minút po odhalení. To sú čísla, ktoré sú aj dnes, v dobe obrovskej masovej výroby automobilov, veľmi dobré. Predstavenie revolučnej novinky na parížskom autosalóne v roku 1955
Zdroj: Citroen DS au salon 1955 (YouTube)
Celkovo sa v priebehu rokov vyrobilo až 1 450 746 kusov DS-ka, pričom existoval až v dovedna 150 variantoch. Od roku 1956 sa vyrábal napríklad cenovo dostupnejší variant ID bez posilňovača riadenia a bŕzd, v 59. roku vznikol DS Prestige pre bonitných zákazníkov s osobným vodičom, model DS 23 mal motor s výkonom až 130 konských síl a elektronicky riadené vstrekovanie paliva.
Citroen DS 21 Cabrio (1970) Foto: Citroën
DS 19 dostal prezývku „bohyňa“ a nebolo to iba pre svoj dizajnovú vyspelosť, ale aj pre technologické vybavenie. Oceňovalo sa, že DS 19 priniesla elektrický posilňovač riadenia a bŕzd, vďaka hydraulickým tlmičom bolo možné nastavovať výšku podvozka. Strecha bola vyrobená z plastu, predná kapota z hliníka, karoséria bola zameraná na aerodynamiku a o jej tvary sa zaslúžil sochár Flaminio Bertoni a letecký inžinier André Lefébvr. Vo filmoch na DS-ke jazdili Jean-Paul Belmondo, Alain Delon a tiež slávny zloduch Fantomas, ktorý v legendárnej scéne na špeciálne upravenom vozidle odletel, aby utiekol Louisovi de Funésovi a Jeanovi Maraisovi.
Slávny Fantomasov útek lietajúcim citroënom
Zdroj: Fantomas Legendary Fly (YouTube)
Posledný automobil z radov DS sa vyrobil v apríli roku 1975, teda celých dvadsať rokov po svojom uvedení na trh. Dnes je nemysliteľné, aby mal taký dlhý čas automobil prakticky nezmenený dizajn, ale Citroënu takýto prístup celkom vychádzal. V priebehu dvoch desaťročí sa inovovali predovšetkým predné svetlomety, ktoré sa postupne zväčšovali. Typická karoséria s prekrytými zadnými kolesami ostala zachovaná a stala sa pre DS typickou.
Znovuzrodenie značky DS pred niekoľkými rokmi bolo veľkolepé, ale tento typický prvok si už nové automobily neosvojili. Je iná doba a aj stavanie na dedičstve starších modeloch si vyžaduje inovácie.
Zdroje: Citroën DS; Citroen DS au salon 1955 (YouTube); Fantomas Legendary Fly (YouTube); Fantomasův citroën slaví 50 let (2005)
ODPORÚČAME AJ:
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Vraj je to najhoršie auto na svete, jazdí však dodnes