Autá
Elektrifikácia vyše 130 variantov vozidiel
Peter Škorňa, 23. októbra 2018 8:00Elektrifikácia vyše 130 variantov vozidiel Foto: Daimler AG
Do roku 2022 sa elektrifikuje viac ako 130 variantov (od vozidiel smart až po SUV) celého portfólia divízie Mercedes-Benz Cars koncernu Daimler, počnúc modelmi s napäťovou sústavou 48 V cez široký výber hybridných modelov dobíjateľných zo siete až po čisto elektrické vozidlá. Od výroby akumulátorov vo vlastných závodoch až po vybudovanie infraštruktúry s nabíjacími stanicami a internetovými službami pre používateľov, spoločnosť Daimler sa zároveň púšťa do všetkých oblastí, ktoré sú dotknuté elektrifikáciou pohonu, pričom do elektrifikácie investuje 11 miliárd eur.
Koncepcia EQ Power
Pod označením EQ Power postupne prichádzajú s viacerými vylepšeniami (vrátane možností nabíjania) nové hybridné vozidlá tretej generácie, dobíjateľné zo siete: Trieda C, E a S (využívajúce akumulátor s kapacitou 13,5 kWh) prepojené s benzínovým (E 300 e; S 560 e) a prvý raz aj s dieselovým motorom (C 300 de; E 300 de).
Prvý na svete je aj hybridný Mercedes-Benz GLC F-CELL dobíjateľný zo siete a zároveň využívajúci palivový článok. V roku 2019 príde plne elektrický Mercedes-Benz EQC, predjazdec ďalších šiestich akumulátorových elektromobilov novej značky EQ (Electric Intelligence). Kompletný prechod od spaľovacích motorov na elektrický pohon realizuje ako prvá automobilová značka na svete smart.
Napriek vyššej potrebe energie počas výroby pritom hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz v ekologickej bilancii (najmä emisií CO2) už dnes ponúkajú výraznú výhodu (optimálne môžu vytvárať len približne 45 % z celkových emisií).
Mobilita budúcnosti
„Elektrický pohon je dôležitým stavebným kameňom mobility budúcnosti. Preto investujeme v nasledujúcich rokoch viac ako desať miliárd eur do nových produktov EQ a viac ako jednu miliardu do výroby akumulátorov,“ uviedol Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars, počas svetovej premiéry plne elektrického EQC a doplnil: „Do roku 2025 tak má odbyt akumulátorových elektrických modelov divízie Mercedes-Benz Cars dosiahnuť 15 až 25 percentný podiel z celkového odbytu, v závislosti od preferencií zákazníkov a vývoja verejnej infraštruktúry.“
Elektrifikácia sa presadzuje aj pre nákladné vozidlá, autobusy a transportéry spoločnosti Daimler. Od novembra 2017 sa dá objednávať transportér eVito (na Slovensku od novembra 2018) a vlani boli dodané aj prvé sériovo vyrobené plne elektrické ľahké nákladné vozidlá Fuso eCanter. Od septembra tohto roku sa začali tiež testovať v praxi plne elektrické ťažké nákladné motorové vozidlá eActros. Prvé autobusy eCitaro zasa prídu zákazníkom už koncom roka 2018. A v roku 2019 nasleduje transportér eSprinter.
Nabíjanie vozidiel
Či už doma prostredníctvom wallboxu, pri nakupovaní, v práci alebo ultrarýchlo napríklad na diaľniciach: možnosti napájania elektrických vozidiel energiou sú rozmanité. Neoddeliteľnou súčasťou novej produktovej a technologickej značky EQ sú inteligentne zosieťované nabíjacie riešenia, ktoré majú v centre pozornosti mobilitné potreby a komfort zákazníkov. V súlade so svojou koncepciou a s účelom použitia sú elektrické vozidlá značiek Mercedes-Benz a smart vybavené vhodnou nabíjacou technológiou.
Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete značky Mercedes-Benz, GLC F-CELL a EQC sú sériovo vybavené vodou chladenou nabíjačkou s výkonom 7,4 kW a sú tak pripravené na nabíjanie dvojfázovým striedavým prúdom doma a na verejných nabíjacích staniciach. Modely EQ značky smart začínajú s palubnou nabíjačkou s výkonom 4,6 kW a na želanie môžu byť vybavené mimoriadne výkonnou rýchlonabíjačkou na striedavý prúd s výkonom nabíjania 22 kW.
V súvislosti s realizovanou koncepciou elektifikácie umožní služba Mercedes me Charge uvedením EQC na trh okrem iného aj prístup k rýchlonabíjacím staniciam paneurópskej rýchlonabíjacej siete IONITY. Sieť používa európsky nabíjací štandard Combined Charging System (CCS). Výkon nabíjania perspektívne až 350 kW na jeden nabíjací bod umožní primerane vybaveným vozidlám výrazne kratší čas nabíjania v porovnaní s terajšími dostupnými systémami.