Autá

Auto alebo motorka? Snaefell spojil oboje do jedného kusu

"Nič čudnejšie ste dnes nevideli, to vám vieme zaručiť. "

Erik Stríž, 15. mája 2017 9:00
Motocykel s postranným kokpitom Snaefell Foto: Snaefell
Motocykel s postranným kokpitom alebo „side car“? Zaradiť toto zvláštne vozidlo nie je vôbec jednoduché. Od klasických motocyklov s postranným vozíkom pre jedného sediaceho spolujazdca sa Snaefell od istého Francoisa Knorrecka odlišuje tým, že vodič motorky má po svojej pravej ruke takmer plnohodnotný automobil s prepracovanou karosériou a nápadným športovým vzhľadom.

Dnes už tento typ vozidiel nie je tak pútavý, aby zaň ľudia platili veľké peniaze. Ešte pred niekoľkými rokmi bol ale Snaefell na pomerne dobrej ceste stať sa populárnym, i keď iba v určitej komunite ľudí. Nemal však ambície stať sa predajným artiklom, pretože tvorcovi sa podarilo vyrobiť iba jeden takýto kus.

Vozidlo kombinujúce motorku s automobilom využívalo motocykel značky Laverda so zdvihovým objemom motora jeden liter, malo dovedna tri výfuky a na rozdiel od ostatných „side-cars“ ponúkalo nepomerne lepší komfort počas jazdy. Aj napriek neveľkým rozmerom sa v interiéri odviezli dvaja pasažieri, vodič sedel na motorke a určoval tempo aj smer jazdy. Trvalo celých 10 rokov (áno, správne, celých desať rokov!), počas ktorých Knorreck svoj špeciálny stroj vyrábal. Použil pritom aj súčiastky z motorky Kawasaki 1000RX a celkovo ho tento skvost stál prekvapivých 15-tisíc eur.

Motocykel s postranným kokpitom Snaefell Foto: Snaefell

Vojnové stroje

Našinci si motorky s postrannými vozíkmi asi najčastejšie spájajú s armádou a vojnou: napríklad taký sovietsky M-72. Iba počas druhej svetovej vojny ho Moskva vyrobila v počte až 6-tisíc kusov a druhú vlnu jeho výroby spustila v rokoch 1956 až 1960.

Tento vojnový stroj odviezol dovedna troch pasažierov a ešte k nim aj náklad s hmotnosťou 100 kilogramov.

Historické sovietske motocykle M-72 (príp. M-72M) Foto: Wikimedia Commons

Taxíky pre jedného

Vo filipínskom Bangari nie sú takéto vozidlá ničím nezvyčajným. Krajiny z ďalekého východu si často spájame s rikšami, tradičnými dopravnými prostriedkami pre turistov, v Bangari však miestni taxikári používajú motocykle s modernými postrannými kabínkami.

Zdroj: La Union's tricycle-car (youtube.com)

Pre turistov je to kuriozita, ktorú si radi vyskúšajú. Do interiéru takejto „modernej rikše“ takmer nie je vidno, je kompletne uzatvorená a má dokonca strešný nosič. Iba niektorí taxikári zo svojich vozidiel odstraňujú bočné, prípadne kufrové dvere, snáď pre lepšie nastupovanie a vystupovanie. Zaujímavosťou je, že keď sme sa na mesto Bangar pozerali cez Google Maps, takéto taxíky sme našli aj v Street View.

Zdroje: SOV-M-72, Pinterest

ODPORÚČAME AJ:
Evolúcia dizajnu nášho najpopulárnejšieho sedanu
Nový luxusný elektromobil príde opäť z USA, osloví aj fanúšikov Tesly
Kompaktné sedany sú dnes väčšie ako staršie kombíky
Najpraktickejšie športové auto z Talianska a jeho nenápadné vylepšenie
Premiéra najmenšieho sedanu z Bavorska: Na Európu sa opäť zabudlo
Moderné sedany sú čoraz odvážnejšie a nápaditejšie

Komentáre