Život

Päť trikov, vďaka ktorým v tejto kaviarni trávia zákazníci dlhé hodiny

"Vlastníte kaviareň a máte problém s tým, že sa u vás zákazníci neohrejú ani minútu? Učte sa, ako to zmeniť! Takto to robia tí najlepší."

, 28. mája 2014 14:00
Starbucks Foto: TASR/AP


Každý podnik má a vymýšľa stále novšie a novšie marketingové triky na to, aby k sebe prilákal zákazníka. "Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú," hovorí príslovie. Výrobca kávy a najväčší obchodný reťazec kaviarní na svete má svoju marketingovú techniku premyslenú a prepracovanú do úplných detailov. Predstavte si, že prechádzate okolo jednej z takýchto prevádzok. Vedzte, že od momentu, keď vaše čuchové receptory zacítia vôňu čerstvo namletej kávy a čerstvého pečiva, tak ste sa práve dostali do "chápadiel", z ktorých vás vyslobodí iba urgentný telefonát šéfa, ktorý zaváňa problémom. Prostredie týchto kaviarní je tak podmanivé a sortiment tak široký, že tu strávite polovicu dňa a ani si to neuvedomíte. Za všetkým je ale prepracovaný marketing, ktorý žne svoje ovocie.

Redaktor z biznis portálu Bloomberg Sam Grobart sa rozhodol, že zasvätí zákazníkov do tajov takejto neodolateľnosti. Tu je päť spôsobov, ako si táto sieť kaviarní udržiava svojich zákazníkov.

Trik číslo 1


Po tom, ako zacítite vôňu kávy a rozhodnete sa do kaviarne vstúpiť, na vás číha hneď pred dverami prvý "lapač". Bežne ste zvyknutí, že pútač s denným menu alebo špecialitou vidíte na tabuli vedľa vchodu. Nie je to zlé, v tejto kaviarni sa však pútače umiestňujú na sklo dverí v úrovni zraku a dokonca ako Sam Grobart vo videu ukazuje, aj na úchyty, kde sa dvere otvárajú. Keď zákazník vidí chutný múčnik, má hneď niekoľko dôvodov, aby kaviareň navštívil.

Starbucks Foto: TASR/AP

Trik číslo 2


Keď do zariadenia vstúpite, tak vás vôňa ovalí nadobro. No to nie je všetko. Mnohí z nás si ani neuvedomujú, prečo a ako je rozmiestnený nábytok spolu s osvetlením - rôzne smerové a vodiace lišty. Má to svoju logiku. Základným motívom je, aby zákazník ostal v kaviarni čo najdlhšie a neobjednal si iba jedno presso a cookies. Redaktor poukazuje na svetlo, ktoré vás podvedome zavedie k zadnej časti kaviarne, kde je pult so sortimentom, taktiež osvetlený a vo vašom zornom poli, aby ste nemuseli namáhať zrak. Svetlá majú zákazníka upozorniť aj na ďalší sortiment, ktorý spoločnosť ponúka.

Starbucks Foto: Youtube

Trik číslo 3


Posedenie je umiestnené tak, aby zákazník prešiel okolo objednávacieho pultu. Ten je v strede miestnosti. Zákazník vstúpi do kaviarne, prejde okolo pultu až k sedacej časti, potom sa vráti, objedná si a opäť sa ide posadiť. Dôležité teda je, aby si zákazník objednal a posadil sa. Čím dlhšie v kaviarni ostane, tým viac si objedná a tým väčšiu tržbu nechá.

Starbucks Foto: TASR/AP

Trik číslo 4


Čo ste si pomysleli, keď ste prvýkrát vstúpili do menovanej kaviarne? Áno, presne. Tu je plno. Môže však ísť aj o optický klam. Trajektória, po ktorej sa zákazníci aj personál pohybujú, je veľmi malá, nahustená. Dotvára to dojem teplejšej a rodinnej atmosféry, ktorá nás takisto núti v zariadení zotrvať oveľa dlhšie.

Starbucks Foto: TASR/AP

Trik číslo 5


No a na záver. Nielen v Starbuckse, ale aj v iných zariadeniach, máte pri pultoch malý odkladací pultík. Nie je tam na okrasu. Okrem toho, že slúži na praktické účely - položíte si naň tácku s kúpeným občerstvením, má aj psychologickú pointu. Zákazník tak ostáva v kontakte s personálom. Psychológia hovorí o tom, že pult drží zákazníka pri výklade, v tomto prípade pri kávovare. Presný opak by zapríčinil, že klient stojí ďalej a stráca kontakt s personálom, čo ho núti kaviareň opustiť.

No a keď už máte svoju kávu s koláčom a posúvate ich na tácke po pulte smerom k sedeniu, v zornom poli sa vám objaví ďalšia reklama, respektíve ponuka s ďalšími špecialitami, ktoré si môžete objednať.

Komentáre