Život
Slováci vymysleli nápoj, s ktorým prerážajú vo svete
, 10. novembra 2013 6:00Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Trh je plný energetických nápojov, ktorých úlohou je udržať človeka sviežeho, respektíve bdelého. Segment, ktorý by doprial človeku pokojný, neprerušený spánok, však na trhu doteraz chýbal. Tento problém vyriešili Slováci, ktorých nápad presiahol hranice nášho štátu. Vymysleli nápoj, ktorý uspáva a poznajú ho v Rusku, Austrálii, na Novom Zélande a dokonca aj na Maldivách.K nápadu dopomohol strach
Nápad na výrobu nápoja pre pokojný spánok a relaxáciu skrsol v hlave Luciána Grófa na dovolenke v Thajsku. ,,Mám veľký strach z lietania. Keď sa nám dovolenka pomaly chýlila ku koncu, aj ja som začal pociťovať nervozitu z toho, že opäť musím nastúpiť do lietadla. Manželky Alexandry som sa vtedy opýtal, či nepozná nejaký nápoj, ktorý by mi pomohol znížiť stres z lietania. Iba pokrútila hlavou. Pýtali sme sa aj na letisku, ale okrem tabliet nám nevedeli ponúknuť nič. Cestoval som teda ako obvykle."
Celý nápad s nápojom na uvoľnenie išiel potom do stratena. ,,Neskôr som však manželku zastihol, ako skúma byliny, robí si rešerše rôznych stránok, ktoré pojednávali o problémoch so spánkom a stresom. Opýtal som sa jej, čo robí. A vtedy sa mi priznala, že nápad s nápojom, ktorý by odbúraval stres, ju nadchol. Prešla rôzne stránky a nič podobné nenašla. Keďže študovala medicínu, tak sa v tejto problematike orientovala veľmi dobre." Nápoj bol razom na svete.
Manželia s nápadom oslovili firmu, ktorá sa zaoberá technológiami na prípravu podobných produktov. Pomohli im vytvoriť receptúru, podľa ktorej sa Good Night drink vyrába. Nápoj obsahuje extrakt z valeriány, šípky a levandule.
Nápoj sa etabloval doma i na zahraničných trhoch
,,Nechcem tvrdiť, že sme úplne prví na svete, ktorí vlastnia know-how na výrobu týchto drinkov. No keď sme v roku 2007 začali s nápadom pracovať, trh neponúkal takýto produkt. 1. októbra 2009, keď sme s výrobkom prišli na svet, tak sme sa veľmi rýchlo dostali do povedomia aj na zahraničných trhoch. Pol roka po nás v USA začali existovať relaxačné nápoje vyrobené na podobnej báze ako naše," opisuje začiatky Gróf.
Okrem Slovenska a Česka, mladí podnikatelia rozbehli obchod na ruskom, austrálskom či novozélandskom trhu, a aj na Maldivách. ,,Nových klientov sa snažíme získavať cez reklamné kampane. Máme obchodných zástupcov, ktorí nás zastupujú. Zúčastňujeme sa veľtrhov a výstav. Rozosielame prezentácie a vzorky našich nápojov. Každá možnosť, ako osloviť nové trhy, je pre nás vítaná."
Ako Gróf dodáva, produkt je aj po štyroch rokoch vo fáze, keď s ním treba pracovať. ,,Aj keď sa náš výrobok dobré predáva, musíme ďalej pracovať na jeho umiestnení. Obchodné reťazce napríklad majú problém, kam ho umiestniť. Existuje totiž sekcia s energetickými nápojmi. Neexistuje však oddelenie, v ktorom by bol umiestnený náš nápoj. Máme podobné plechovky ako energy drinky a preto veľakrát náš nápoj splynie s tými energetickými," konštatuje.
Ilustračné foto Foto: TASR/AP
Celý proces okolo výroby relaxačných nápojov sa spája s vysokými nákladmi. ,,Ingrediencie kupujeme z rôznych kútov sveta. Tie sa potom miešajú a plnia do plechoviek v plničke pri Salzburgu v Rakúsku," opisuje. Lucián Gróf verí, že náklady sa im z dlhodobého hľadiska vrátia. Hlavný dôraz kladie na dopyt zahraničných trhov po produkte. Zo všetkých obchodných inštancií sa momentálne biznis najlepšie vyvíja v Rusku. Podnikatelia sa chcú dostať na najväčšie trhy v Európe.,,Chceme dosiahnuť to, aby sa náš drink stál svetovou jednotkou v segmente relaxačných nápojov. Najskôr sme chceli nápoj ponúkať iba na letiskách a v lietadlách. Zistili sme, že so spánkom a oddychom majú problém aj ľudia, ktorí často necestujú lietadlom, preto sme sa začali orientovať i na obchodné reťazce, hotely alebo čerpacie stanice. Všade, kde je dopyt po oddychu."