Život
Slováci vymysleli nápoj, s ktorým prerážajú vo svete
, 10. novembra 2013 6:00
K nápadu dopomohol strach
Nápad na výrobu nápoja pre pokojný spánok a relaxáciu skrsol v hlave Luciána Grófa na dovolenke v Thajsku. ,,Mám veľký strach z lietania. Keď sa nám dovolenka pomaly chýlila ku koncu, aj ja som začal pociťovať nervozitu z toho, že opäť musím nastúpiť do lietadla. Manželky Alexandry som sa vtedy opýtal, či nepozná nejaký nápoj, ktorý by mi pomohol znížiť stres z lietania. Iba pokrútila hlavou. Pýtali sme sa aj na letisku, ale okrem tabliet nám nevedeli ponúknuť nič. Cestoval som teda ako obvykle."
Celý nápad s nápojom na uvoľnenie išiel potom do stratena. ,,Neskôr som však manželku zastihol, ako skúma byliny, robí si rešerše rôznych stránok, ktoré pojednávali o problémoch so spánkom a stresom. Opýtal som sa jej, čo robí. A vtedy sa mi priznala, že nápad s nápojom, ktorý by odbúraval stres, ju nadchol. Prešla rôzne stránky a nič podobné nenašla. Keďže študovala medicínu, tak sa v tejto problematike orientovala veľmi dobre." Nápoj bol razom na svete.
Manželia s nápadom oslovili firmu, ktorá sa zaoberá technológiami na prípravu podobných produktov. Pomohli im vytvoriť receptúru, podľa ktorej sa Good Night drink vyrába. Nápoj obsahuje extrakt z valeriány, šípky a levandule.
Nápoj sa etabloval doma i na zahraničných trhoch
,,Nechcem tvrdiť, že sme úplne prví na svete, ktorí vlastnia know-how na výrobu týchto drinkov. No keď sme v roku 2007 začali s nápadom pracovať, trh neponúkal takýto produkt. 1. októbra 2009, keď sme s výrobkom prišli na svet, tak sme sa veľmi rýchlo dostali do povedomia aj na zahraničných trhoch. Pol roka po nás v USA začali existovať relaxačné nápoje vyrobené na podobnej báze ako naše," opisuje začiatky Gróf.
Okrem Slovenska a Česka, mladí podnikatelia rozbehli obchod na ruskom, austrálskom či novozélandskom trhu, a aj na Maldivách. ,,Nových klientov sa snažíme získavať cez reklamné kampane. Máme obchodných zástupcov, ktorí nás zastupujú. Zúčastňujeme sa veľtrhov a výstav. Rozosielame prezentácie a vzorky našich nápojov. Každá možnosť, ako osloviť nové trhy, je pre nás vítaná."
Ako Gróf dodáva, produkt je aj po štyroch rokoch vo fáze, keď s ním treba pracovať. ,,Aj keď sa náš výrobok dobré predáva, musíme ďalej pracovať na jeho umiestnení. Obchodné reťazce napríklad majú problém, kam ho umiestniť. Existuje totiž sekcia s energetickými nápojmi. Neexistuje však oddelenie, v ktorom by bol umiestnený náš nápoj. Máme podobné plechovky ako energy drinky a preto veľakrát náš nápoj splynie s tými energetickými," konštatuje.

Hlavný dôraz kladie na dopyt zahraničných trhov po produkte. Zo všetkých obchodných inštancií sa momentálne biznis najlepšie vyvíja v Rusku. Podnikatelia sa chcú dostať na najväčšie trhy v Európe.,,Chceme dosiahnuť to, aby sa náš drink stál svetovou jednotkou v segmente relaxačných nápojov. Najskôr sme chceli nápoj ponúkať iba na letiskách a v lietadlách. Zistili sme, že so spánkom a oddychom majú problém aj ľudia, ktorí často necestujú lietadlom, preto sme sa začali orientovať i na obchodné reťazce, hotely alebo čerpacie stanice. Všade, kde je dopyt po oddychu."