Život
Chcete mať na pohovore úspech? Nepýtajte sa na plat a nadčasy
TASR, 9. januára 2014 10:00Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš
S príchodom nového roka prichádzajú novoročné predsavzatia aj úvahy o tom, čo a ako v živote zmeniť či posunúť k lepšiemu. U niekoho môže byť tou zmenou nové pracovné miesto. A s tým súvisia aj pracovné pohovory. Ich súčasťou sú nielen otázky personalistu, ale aj otázky uchádzača smerom k firme, kde chce pracovať. Kandidáti sa však často pýtajú zle. A to ich môže na pohovore potopiť. Preto je nesmierne dôležité pripraviť si vhodné otázky vopred.
Podľa Jakuba Žabka z výskumno-štatistickej spoločnosti TREXIMA Bratislava by sa záujemcovia o miesto určite mali vyhnúť takým typom otázok, ktoré evokujú primárny záujem o výplatu. „Nepýtajte sa, koľko budete zarábať, dokedy budete musieť byť v práci, či firma prepláca nadčasy," radí Žabka. Ako dopĺňa, keď sa bude kandidát príliš zameriavať na to, ako môže firemný systém využiť vo svoj prospech, nebude pôsobiť ako skutočne nadšený uchádzač o danú prácu. Naopak, bude vyzerať ako niekto, kto sa sústredí viac na odmenu za prácu, ako na jej kvalitu.
Ilustračné foto Foto: TASR
Dôsledne sa pripravte
„Zamestnávatelia zásadne nenajímajú ľudí, ktorí sa nezaujímajú o kvalitu svojej práce a ich požiadavky na odbornú spôsobilosť. Ak to nie je váš prípad a v skutočnosti vám záleží na tom, ako robíte svoju prácu, možno len nešťastne dávate navonok intuitívny záujem o zabezpečenie svojich potrieb a ste v pokušení sa pýtať tieto otázky. V každom prípade, nerobte to," radí Žabka.
Dôležité tiež je, aby záujemca o prácu nepôsobil nepripravene. Nemal by sa pýtať, čo firma vlastne robí, ako dlho funguje a koľko má zamestnancov. To všetko je dobré vedieť vopred, pred pohovorom.
Nie je tiež dobré dávať „podozrievavé" otázky. Napríklad, či firma kontroluje e-maily, alebo „čo sa stalo osobe na tejto pozícii predo mnou". Podľa Žabku totiž spoločnosti nemajú záujem o niekoho, koho trápia tieto veci. V prvom prípade bude kandidát pôsobiť ako človek, ktorý trávi počas pracovného dňa hodiny na Facebooku, namiesto toho, aby efektívne využíval svoj čas. Pri druhej otázke si o ňom personalista vytvorí názor, že sa zaujíma viac o druhých, ako o seba.