Život
Pavel Surový: Dizajn je hra
Veronika Rosputinská, 5. júna 2014 6:00Pavel Surový Foto: Pavel Surový/súkromný archív
Pavel Surový je mladý kreatívny dizajnér z Bratislavy, ktorému sa podarilo zviditeľniť Slovensko vo svete. Ako? Na prestížnych celosvetových súťažiach v dizajne HiiiBrand a Creative Design Awards (SIA), z ktorých si odniesol domov po jednej bronzovej medaile. O tom, ako sa dostal k dizajnu, čo ho inšpiruje a aké má plány do budúcnosti prezradil v rozhovore pre Webmagazín.
Ste čerstvým držiteľom dvoch bronzových medailí. Aký je to pocit, keď vašu prácu ocenia takto celosvetovo?
Je to veľký úspech pre celú moju rodinu, ale aj pre Slovensko. Takéto vyznamenania potešia človeka a dávajú mi silu a nádej, že som na tej správnej ceste. Je to celosvetová afirmácia v oblasti grafického dizajnu a brandingu. Keď nezávislí svetoví odborníci, ktorí Vás ani nepoznajú a vyberú práve Vaše práce z toľkej konkurencie, tak to veľmi príjemne imponuje. Môj príklad je dôkazom, že kvalitná práca sa presadí aj v zahraničí bez známostí a pomoci.
Z Číny ste si odniesli cenu za prácu Kravata, no nominované boli do finále celkovo až tri vaše práce. Ktorej z týchto troch by ste medailu dali vy?
Porota zo svetových odborníkov z firiem BrandOpus, Cato Partners, The Goldstein Group, Buldog a LogoLove bola veľmi kritická, tento rok neudelili ani zlato, niekde ani striebro, takže som viac ako spokojný. Celý proces hodnotenia trval až dva mesiace v troch kolách. Očakával som, priznám sa, že kráľovské pivo získa bronz a aj získalo, ale až na druhom kontinente v inej kreatívnej svetovej súťaži Creative Summit Awards.
Návrh Kravata Foto: Pavel Surový
Kráľovské pivo, to znie vznešene. Opíšte nám, o aký návrh išlo a čo vás k nemu inšpirovalo?Králi milovali poľovačky a stali sa ich životným štýlom. Králi a lovci prirodzene pili pivo alebo víno. Inšpiroval som práve zvieratami a symbolmi kráľovskej doby. Pre čierne pivo som zvolil diviaka, toto riešenie na čiernej fľaške sa páčilo aj porote, ale aj všetkým ľudom v okolí, svetlé sa, pre zmenu, pýši jeleňom. Symbolom červeného piva Kings´s Beer nemohlo byť nič iné, ako kráľ všetkých zvierat, lev.
Ako dlho sa už dizajnu venujete? Kedy prišiel impulz, ktorý rozhodol o tomto vašom smerovaní?
Od 14 rokov som tvoril webstránky. Vedomosti z Fakulty hospodárskej informatiky v Bratislave mi pomohli, aby som sa profesionálnejšie zaoberal tvorbou eshopov, webstránok a internet marketingom v tom období. Aj webdizajn bol najprv hobby a získal som neskôr ocenenia počas štúdia. Po ukončení som prednášal na EUBA komunikáciu v manažmente a v marketingu, kde som sa ešte dôkladnejšie zaoberal filozofiou komunikácie a symbolmi. Vyvrcholilo to na Vianoce 2010, keď som dva týždne mal voľno a strávil som ich kreslením v Coreli. Odvtedy sa to ťahá a už o rok v 2011 som vyhral s Divou najlepší brand sveta z 4136 prihlásených prác. Nečakal som to, iba mi prišiel e-mail.
Dizajn etikiet Foto: Pavel Surový
V jednom z rozhovorov ste prezradili, že na štýly iných sa nepozeráte. Neexistuje teda nikto vo vašej branži, koho obdivujete?Nikdy som sa nepozeral tak, aby som niekoho obdivoval. Už odmalička som kreslil inak ako ostatné deti. Proste abstraktne, svojsky. Ako študent som čítal knihy a časopisy, ako si založiť dizajnérske štúdio. Pozeral som svetové agentúry - ako pracujú, čo robia a ako aby som ja dosiahol tú úroveň. Preto som musel dvakrát viac pracovať na sebe.
Okrem kreativity potrebuje človek aj dávku vedomostí. Kde ste ich získavali vy?
Áno, vedomosti si vyhľadávate sami, ak máte vôľu. Ja som samouk a všetko som sa naučil sám, čo sa dizajnu týka. Dizajnéri si konkurujú veľmi silno a tvrdo, takže málokto niekomu niečo prezradí. Čítanie filozofie, teórie dizajnu, skúmanie symbolov a rôznych foriem komunikácie mi pomohlo myslieť pri procese tvorby identity a dizajnu balenia. Inšpirujem sa prírodou, knihami, rozprávkami, puklinami, formou, tvarmi pri prechádzke, všetko sú to prvotné asociácie, ktoré v hlave rozpracovávam do prvotnej idey. Potom ide realizácia.
Návrh Kráľovské pivo Foto: Pavel Surový
Spomínali ste, že ste prednášali marketingovú komunikáciu a komunikáciu v manažmente. Čo ste sa študentov snažili naučiť?Najviac som ich učil rozmýšľať svojou hlavou a spájať veci do súvislostí a vidieť čím hlbšiu podstatu. Odovzdať im celú skúsenosť, čo som prežil v podnikaní ako študent. Preto som sa rozhodol aj prednášať, lebo som mal skúsenosti a všetky moje chyby a úspechy som im chcel zaujímavo odprezentovať a pripraviť ich trochu viac na prax a krutý svet. Snažil som sa im vysvetľovať psychológiu ľudí, ako podnikať alebo pracovať vo firme, čo ich všetko čaká a ako to funguje. Svet je veľmi komplikovaný a pre firemnú branžu človek musí byť pripravený.
Vašim najväčším kritikom je údajne vaša manželka. Ako ohodnotila práce, za ktoré ste dostali bronzové medaile?
Najväčšou mojou múzou je manželka, ktorá ma inšpiruje, ale mi aj pomáha. Potom je kritikom. S ňou všetko preberám, zaujímam sa o jej pohľad a názory. Ona tiež rada kreslí a máme aj spoločné dizajnérske práce. Teraz mi pomáha aj môj 2-ročný synček, s ktorým sa hráme a dizajn vám je hra ako skladanie kociek.
Čomu sa aktuálne venujete? Chystáte sa na ďalšie súťaže?
Pracujem ako internetový marketingový konzultant pre jednu banku. V oblasti internetu a marketingu pôsobím viac ako 10 rokov a paralelne som aj prednášal na EU v Bratislave. Tieto úspechy v dizajne by mali prerásť z hobby do profesionálnej práce. Teraz som sa začal venovať fotografii. Rád by som mal malé známe svetové rodinné štúdio, ako som sníval a čítal v zahraničných časopisoch počas štúdia. Moje práce si môžu čitatelia pozrieť na Surovy.sk.