Život

12 trikov, ktoré používajú obchody, aby ste minuli čo najviac peňazí

"Je čas výpredajov a lákavých cien. Ak máte hlboko do peňaženky, pozor na tieto obchodné triky!"

, 12. januára 2014 8:00
Zákazníčky v plavkách si vyberajú tovar v butiku. Ilustračné foto Foto: TASR/AP


Sviatky skončili, darčeky sú rozdané, vianočné dobroty pojedené a mnohí z nás majú zase hlbšie do peňaženky. Nápor na naše financie však zďaleka nekončí. Obchody všetkých druhov, aj tie najznámejšie značky, začali s výpredajmi. Povedzme si na rovinu, kto odolá nohaviciam, ktoré stáli pred Vianocami 200 eur a teraz ich dostanete za štvrtinovú cenu? Vo večnom meste Rím na Nový rok na Via del Corso vyhlásil jeden z butikov súťaž, že kto príde na začiatok výpredajov nahý (v spodnej bielizni), má možnosť nakúpiť si za 30 eur. Ulicu pred obchodom od ôsmej rána razom lemovali dlhé rady kúpychtivých nadšencov, z ktorých sa z minúty na minútu stali nudisti.

Tieto a podobné marketingové chytáky majú pre nás obchody pripravené každý rok. Ak si už niekto povedal dosť a stačilo, mal by vedieť o ďalších trikoch, ktoré na nás v obchodoch číhajú. Tu je 12 z nich, o ktorých nám povedala psychologička Barbora Dobeková.

SALE – VÝPREDAJ


Veľký tučný nadpis na obchodnom centre aj s hodnotou, o koľko je tovar lacnejší, obchodníkovi zaručí, že ho zákazníci navštívia. A ak už raz do butiku vstúpite, určite tam nejaké to euro necháte.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

KOŠÍKY


Keď raz už do obchodu vstúpite, nebudete predsa tovar nosiť v rukách. Pred vstupom vás čakajú nákupné košíky a vozíky, ale nie len také malé. Sú poriadne veľké, aby sa vám do nich zmestilo čo najviac tovaru.

DOBRÁ NÁLADA A PRÁZDNY KOŠÍK


Drahý tovar, ako napríklad kvetiny a čerstvé pečivo je umiestnený pri predných dverách. Keď do obchodu vchádzate, máte prázdny košík, plnú peňaženku a dobrú náladu. Tieto zmysly vám ešte viac naštartuje vôňa čerstvého chleba alebo kvetín. V takom prípade sa určite pristavíte a niečo kúpite.

MLIEČNE VÝROBKY


Mlieko a mliečne výrobky sú tie, po ktorých zákazníci siahajú najčastejšie. Preto ich obchodníci umiestňujú čo najďalej od pokladní. Pri dlhej ceste za jogurtom vám teda určite čo to ešte do košíka padne. Ak navyše zákazníci odštartujú svoj nákup a dostanú sa do spletí pultového labyrintu, tak zaručene prejdú cez rôzne oddelenia, kam pôvodne ani nechceli ísť.

NÁVYKY, KTORÉ SÚVISIA S RIADENÍM AUTA


V obchodoch sa väčšinou zákazníci posúvajú sprava – doľava. Súvisí to s tým, že aj v obchode sa ľudia riadia podľa toho, po akej strane jazdia s autom. Väčšinu produktov majú po svojej pravej ruke. To dáva šancu, že si ich skôr všimnú.

OČI


Ak máte leták, akciu v úrovni vašich očí, vedzte, že ide o zámer obchodníkov, ktorí chcú, aby ste si konkrétny tovar kúpili. Spravidla je taký výrobok umiestnený na konci uličky. V týchto prípadoch sa nezabudlo ani na najmenších. Na dolné police sa preto umiestňujú hračky alebo cukrovinky, aby na ne deti dobre videli.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

DOTYK


Výskum dokázal, že ak sa tovaru môžete dotknúť, znásobuje to šancu, že si ho nakoniec kúpite.

FARBY


Dôležitú úlohu v obchode hrajú práve farby. Ľudí do predajne vťahujú a lákajú teplé farby – červená či oranžová. Akonáhle do obchodu vstúpia, vybehnú na nich studené farby – modrá alebo zelená. To je signál k tomu, aby zákazník začal utrácať.

HUDBA


To isté platí aj v prípade hudby. Podľa výskumu pomalá melodická pesnička drží ľudí v obchode. Rýchla rytmická ich zase z obchodu vyháňa, no a klasická hudba zapríčiňuje to, že si zákazník kupuje tie najdrahšie produkty.

PRIESTORY


Priestory musia byť priestranné a komfortné, aby sa ľudia netlačili. Akýkoľvek un-komfort uberá zo zisku obchodu.

POKLADNE


Ak sa konečne dostanete k pokladni s plným košíkom možno aj zbytočných vecí, vedzte, že stále nie ste za vodou. Práve pri pokladniach na vás číhajú nástrahy ako časopisy, cukrovinky a iné drobnosti, ktoré nechcete, no vždy po nich siahnete.

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

FINÁLE


Keď už celý tovar prešiel cez skenovacie zariadenie, pani za pokladňou má pre vás poslednú záludnú otázku. Máte našu vernostnú kartu? Môžete na ňu zbierať body a získať rôzne ceny a zľavy. Po vyplnení formuláru zrazu vkladáte do peňaženky ďalšiu kartu do zbierky a obchod má v databáze váš „nákupný profil.“ Pri nasledujúcom nákupe sa iba nemo divíte, ako je možné, že vás tak dobre poznajú.

Nám len ostáva popriať vám príjemné nákupy.

Komentáre