Život
Napriek náročnej situácii investujú
WEBMAGAZIN.sk-OTS, 9. júna 2022 14:00Cementáreň CEMMAC počas posledných dvoch rokov zamerala výskum a vývoj cementov na produkty s nižšou ekologickou záťažou. Foto: CEMMAC
Aj napriek turbulentným časom a extrémnym rastom vstupov druhá najstaršia cementáreň na Slovensku v Hornom Srní dokončila v máji investície na zníženie emisnej stopy z výroby a dopravy vo výške takmer 1,5 milióna EUR. Návrat k ekologicky prijateľnejšej železničnej doprave a zároveň inovácie do nových cementov zmiernia ekologickú záťaž výrobcu a majú čiastočne zmierniť nárast cien vstupov.Cementáreň, ktorá nepretržite vyrába stavebné materiály od roku 1885, stála niekoľkokrát pred veľkými výzvami. Tou v súčasnosti najväčšou výzvou mala byť ekologizácia výroby v súlade s európskym programom „Fit for 55“ (pozn. program na ekologizáciu priemyslu s cieľom znížiť emisie CO2 do roku 2030 o 55%), na ktorú sa fabrika dlhodobo pripravuje. Lenže prišiel skokový nárast nielen cien emisných povoleniek, ale v druhej polovici 2021 aj energií. Kontinuálne sa postupne až do súčasnosti nabaľoval rast cien aj všetkých ostatných vstupov: zdraželi výrobky chemického priemyslu, papiera a výrobkov z dreva, vstupných surovín ako vysokopecnej trosky či sadrovca.
Foto: CEMMAC
Moderné technologické zariadenie na automatické dávkovanie cementov do RAJ vagónov.
V roku 2021 dosiahli 4 slovenské cementárne rekordné čísla výroby napriek poklesu celkového objemu stavebnej produkcie. Na hospodárskom výsledku sa však nárast ziskov z dôvodu cien vstupov zrejme neprejaví. Cementári začali sezónu 2022 s rovnako silným nábehom odbytu, ako sezónu pred vianočnými sviatkami uzatvárali. Zdanlivo dobre rozbiehajúci sa rok však v plnej miere postihla vojenská kríza na Ukrajine, a tak cementársku výrobu zasiahol ďalší nečakaný úder. Suroviny, ktoré boli predtým samozrejmosťou, sa stali nedostatkovými a ich cena rapídne rástla: plyn, uhlie, železná ruda ako základ pre výrobu trosky, chemické produkty, drevo a s ním spojený nedostatok papiera pre balený cement.
Napriek nepredvídateľným časom sa CEMMAC rozhodol naplánované investície realizovať, aj keď rozhodovanie, či nepočkať na menej turbulentné časy a držať si objem financií bol pre akcionárov na mieste. „Teraz sme v kríze nedostatku surovín, ale práve zato je nutné optimalizovať a byť pripravený na horšie časy. So zavedením železničnej dopravy sme schopní expedovať cement vo väčších objemoch s výrazne nižšou emisnou stopou a optimalizovať nakládku. So zavedením nových produktov sa stávame nezávislejšími od externých zdrojov surovín a zároveň sme schopní priblížiť sa dlhodobému záväzku znižovania emisií,“ hovorí Martin Kebísek, predseda predstavenstva.
Foto: CEMMAC
Moderné technologické zariadenie na automatické dávkovanie cementov do RAJ vagónov.
Investíciám na výrobu ekologickejších cementov predchádzalo dvojročné obdobie výskumu a testovania alternatívnych surovín. Ako najvhodnejší sa nakoniec ukázal domáci vápenec, ktorý zároveň znižuje záťaž dopravou a vlastnosťami predčí aj niektoré súčasné typy cementov. Jeho emisná stopa je v porovnaní s portlandským cementom v závislosti od zloženia cementu o nižšia 31 až 47%.
Foto: CEMMAC
Cementáreň CEMMAC počas posledných dvoch rokov zamerala výskum a vývoj cementov na produkty s nižšou ekologickou záťažou.