Život
Kaufland má zodpovedný prístup voči klíme, získal za to cenu Via Bona
OTS, včera 13:06
Odkedy sa spoločnosť Kaufland Slovensko v.o.s. dobrovoľne zaviazala znížiť množstvo komunálneho odpadu, ktorý vyprodukuje vlastnou činnosťou, a tiež maximalizovať mieru recyklácie, darí sa jej dosahovať viaceré dôležité míľniky. V čase nominácie na ocenenie dokázala recyklovať a opätovne využiť viac ako 94 percent vlastného vyprodukovaného odpadu, no vo svojich snahách naďalej pokračuje.

Inovatívne riešenia a ochota začať od seba
Aj to sú dôvody, pre ktoré si Kaufland drží postavenie lídra na ceste k nulovému odpadu. Ten, ktorý vzniká v jeho predajniach či logistickom centre, dostáva druhú šancu, ak je to len trochu možné. Papier aj kartón končia v papierňach, bioodpad sa využíva na výrobu bioplynu či hnojiva, sklo aj kov sa recyklujú. Z odpadového dreva, ktoré vzniká z rôznych drevených obalov, sa vytvárajú dokonca podlahové krytiny, no reťazec minimalizuje množstvo vytvoreného odpadu aj tak, že namiesto klasických kartónových škatúľ sa spolieha na opakovane použiteľné EPS prepravky.
Znečistené plastové obaly z obslužných pultov nie sú vhodné na recykláciu, väčšina predajcov potravín ich preto musí vyhadzovať do komunálu. V Kauflande to bolo až okolo 20 percent vlastného vyprodukovaného komunálneho odpadu. Aj na tento problém reťazec našiel riešenie. V spolupráci so slovenským start-upom dokázal do života uviesť čistenie plastových fólií pomocou hmyzu, ktorý ich dokonale zbaví potravinových zvyškov a súčasne plast nepoškodí, takže sa môže opäť recyklovať. Touto cestou sa dokáže zhodnotiť viac ako 1 500 ton plastového odpadu ročne. Kľúčovú rolu v zodpovednom prístupe voči planéte a odpadu zohrávajú najmä zamestnanci, ktorí absolvovali rozsiahle školenia.
„Naše úsilia v tejto téme potvrdilo získanie a následné opätovné obhájenie certifikátu „Road to Zero Waste“, ktorý spoločnosti Kaufland udelila nezávislá certifikačná spoločnosť TÜV SÜD Slovakia podľa normy DIN SPEC 91436 ako prvej a jedinej maloobchodnej spoločnosti na Slovensku,“ vysvetľuje Nikoleta Lörincová, vedúca úseku Corporate Affairs spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s. „Ocenenie Via Bona je pre nás motiváciou a inšpiráciou, aby sme sa na ceste k nulovému odpadu naďalej posúvali. Ide o nikdy sa nekončiaci proces, ktorého súčasťou je šetrenie prírodných zdrojov a znižovanie odpadu končiaceho na skládkach. To, že si našu snahu všímajú aj odborníci, vnímame ako potvrdenie, že ideme správnym smerom.“

Zodpovedná firma zaujala odbornú porotu až trikrát
Via Bona Slovakia je jedným z najuznávanejších ocenení firemnej zodpovednosti na Slovensku. Jej cieľom je poukázať na pozitívne príklady spoločností, ktoré svojím konaním inšpirujú ostatných k udržateľnejšiemu podnikaniu a k aktívnej účasti na riešení environmentálnych a spoločenských výziev. O víťazoch za rok 2024 rozhodli odborné nezávislé komisie, pričom vyberali spomedzi 59 prihlásených nominácií v siedmich kategóriách.
V aktuálnom 25. ročníku súťaže bol Kaufland nominovaný hneď v troch kategóriách: Cena za klimatickú zodpovednosť, Zodpovedná veľká firma a Cena za pozitívnu zmenu v komunite. Vo všetkých troch kategóriách sa spoločnosť prebojovala medzi top 3 finalistov, čo samo osebe predstavuje výnimočný úspech. „Nezávislá porota ocenila našu dlhodobú stratégiu a výsledky v téme nakladania s odpadmi, ktoré sú potvrdené nezávislou certifikáciou a realizované prostredníctvom lokálnych riešení,“ dodáva Nikoleta Lörincová.