Život

Slovenský architekt, ktorý pracuje aj na projektoch pre Richarda Gera

"Andrej Serafin je mladý architekt, ktorý pracuje u jedného z najúznavanejších nemeckých a svetových architektov Stephana Braunfelsa."

, 15. mája 2013 14:00
Andrej Serafin Foto: Andrej Serafin
Odišli do zahraničia s prázdnymi vreckami a vypracovali sa na uznávané persóny v oblasti vedy, techniky, architektúry či kultúry. Reč je o Slovákoch, ktorí sa nebáli zobrať osud do vlastných rúk. Patrí medzi nich aj mladý architekt, dizajnér z pod Tatier, Andrej Serafin. Pracuje na projekte, ktorý sponzoruje holywoodska hviezda Richard Gere a bývalý americký prezident Jimmy Carter. Dizajnérsky sa podieľal na kampani Mercedesu, projektoval stanicu v metropole Kazachstanu v Astane. Okrem toho rieši mnoho ďalších kampaní, ktorým sa venujú svetové médiá.

Z malej dedinky do sveta veľkých architektov


Andrej pochádza z malej dedinky Vyšná Polianka na východe Slovenska v bardejovskom okrese. Kreslenie a maľovanie ho bavilo od detstva. Viedol ho k tomu otec, ktorý na základnej škole vyučoval výtvarnú výchovu. "K architektúre som sa dostal náhodou. Na gymnáziu vo Svidníku som začal kresliť karikatúry do miestneho týždenníka Dukla. Kreslenie bolo pre mňa istý spôsob zábavy. Keď som niekoho nakreslil, tak sa na tom bavila celá trieda. Pred stužkovou slávnosťou som kreslil plagát a triedny učiteľ pán Hnat sa ma spýtal, či nechcem študovať architektúru. Kedže som nevedel, čo po škole, tak som povedal "áno". A lákalo ma to, že škola je na druhom konci republiky, chcel som vidieť svet," spomína na svoje začiatky mladý architekt.

Chcem robiť, čo ma baví a čo sa ľuďom páčiAndrej Serafin


Jeho ďalšie cesty smerovali do Bratislavy na Fakultu architektúry, ktorú úspešne skončil s diplomom a následne odišiel za hranice. Až do súčasnosti pôsobí v Nemecku. Začínal u architektov Willen Associates Architekten Wiesbaden, potom pokračoval v Atelier4D, s ktorým rozbehol niekoľko zaujímavých svetových projektov. Sám projektuje vilu v Trnave. Momentálne pôsobí u jedného z najuznávanejších nemeckých a svetových architektov Stephana Braunfelsa. Pre priblíženie: medzi Braunfelsove najväčšie projekty patrí Pinakothek der Moderne v Mníchove, jedno z najväčších múzeí moderného umenia v Nemecku. A nemecké parlamentné budovy, ktoré sú považované za najväčšie infraštruktúrne projekty po skončení studenej vojny. O tom, prečo prišiel do Nemecka, hovorí: "Nevyberal som si krajinu, kam pôjdem, šiel som tam, kde sa mi otvorili dvere. A kedže som vyrastal v pohraničnej oblasti a ako dieťa som sedel na hranici, pozeral na poľskú stranu vedel som, že tam teraz nemôžem jednoducho isť, začali ma lákať cudzie kraje."

V Nemecku nebolo jednoduché presadiť sa. Ambiciózny umelec tvrdí: "Neviem povedať, či to je ťažké, ale jednoduché to nie je, najprv musíš pár rokov makať a potom sa uvidí. V Berlíne, kde pôsobím, veľmi nezáleží na tom odkiaľ si, ale hlavne, že sa snažíš. Keď na sebe pracuješ, tak je ľahšie presadiť sa tu ako v Bratislave. Určite majú domáci väčšiu výhodu oproti cudzincom, či už ide o jazykovú bariéru alebo orientáciu na trhu. No myslím, že Fakulta architektúry v Bratislave ma dosť dobre pripravila. Naučila ma rýchlo a efektívne pracovať."

Projekty, ktoré sponzorujú Richard Gere a Jimmy Carter


Medzi veľké projekty, na ktorých momentálne participuje, je kampaň, ktorú sponzoruje známa holywoodska hviezda Richard Gere a bývalý americký prezident Jimmy Carter. Andrej iba priblížil, že ide o budhistický chrám v Nepále. Gere ako jeden z najslávnejších budhistov je známy svojimi aktivitami na ďalekom východe. Viac však architekt nemohol prezradiť, keďže celý projekt je na začiatku.

Projekty pre svetové korporácie


Kampaň pre Mercedes od Willen Associates Architekten Wiesbaden Foto: Associates Architekten Wiesbaden
Ako už bolo spomenuté, Andrej Serafin sa dizajnérsky podieľal na kampani Mercedesu pod vedením architekta Jürgena Willena z Willen Associates . "Ide o Mercedes GLK promotion Truck, ktorý kombinuje urbánne a prírodne elementy, tak ako model GLK je určený do mesta aj do terénu. Vypracovali sme tri koncepty: Tool A - nákladný automobil s prívesom, Tool B úžitkový automobil s prívesom a Tool C - counter pult, ktorý môže byť použitý na verejných plochách s nedostatkom miesta alebo shoppingcentrách. Interiérové riešenie jednotlivých prvkov vychádza z materiality nových modelov GLK. Design je orientovaný na aktuálny výrazový prvok nových modelov značky - hranu," opisuje svoju prácu Andrej.

Mediálna budova v Tripolise


Budova médií v Tripolise. Projekt od Willen Associates Architekten Wiesbaden. Foto: Willen Associates Architekten Wiesbaden
Nasledoval ďalší veľký projekt, ktorý viedol Jürgen Willen a nechýbal pri ňom ani slovenský architekt. Projektovanie budovy medií v Tripolise v Libyi. Práce však prerušila vojna. "V tomto projekte sme vychádzali z nehostinných podmienok, kde mala budova vyrásť. Odzrkadlilo sa to aj na jej architektonickom riešení. Je navrhnutá tak, aby jej užívateľov chránila pred slnečnými lúčmi a zároveň poskytovala príjemné pracovné prostredie," skonštatoval Andrej Serafin.

Po Mercedese prišla aj kampaň pre Audi


Kampaň Audi pre Pure Perfection Foto: Andrej Serafín
Podobnú kampaň ako Mercedes robil aj pre ďalšiu známu automobilovú značku Audi. Ide o jeho vlastný autorský projekt. "Tu som robil samostatne dizajn interiéru a counter-pult pre tlačovú konferenciu pri predstavení modelov Audi A1 A3 A5 A7 A8," približuje.

Stanica v metropole Kazachstanu


Projekt stanice v Astane Foto: Atelier 4d
Pre ďalšiu prestížnu firmu Atelier4D sa podieľal na projekcii stanice v metropole Kazachstanu v Astane. Celú kampaň viedol známy architekt Fabian Zimmerman. "Na starosti som mal návrh, dizajn i dispozíciu." Tento projekt sa čoskoro zo skice a grafiky prenesie aj do reálnych kontúr.

Metro v Abu Dhabi


Metro v Abu Dhabi pod vedením architekta Fabiana Zimmermanna Foto: Atelier 4d
Po stanici v Astane pracoval Andrej Serafin na metre v Abu Dhabi. Išlo o veľký projekt, ktorý spracovali opäť architekti z Atelier4D a Fabian Zimmerman. "Pri tomto projekte sme riešili viacero nadzemných a podzemných staníc metra, každá línia mala svoj vlastný dizajn, ktorý mal stále nejakú súvislosť s históriou alebo prírodou v tejto oblasti."

O mladom ambicióznom architektovi ešte budeme určite počuť. Andrej Serafin má vlastné projekty, ktoré chce rozbehnúť, no ako dodáva: "Nechávam to na náhodu, zatiaľ chcem len robiť to, čo ma baví a žiť v dôstojných podmienkach. Neskôr by som mal rád svoju kanceláriu, ktorá by prosperovala a robil by som na projektoch, ktoré ma bavia a páčia sa ľuďom."

Animácie od slovenského architekta, ktoré sprevádzali kampaň Mercedesu




Komentáre