Hudba a film
REŽISÉR REMUNDA: Para nad riekou je film plný improvizácie
TASR, 15. mája 2016 8:00Z traileru filmu Para nad riekou. Foto: youtube.com
Česko-slovenský film Para nad riekou dnes v Bratislave predstavil režisérsky tandem Filip Remunda a Robert Kirchhoff. Dokumentárna jam-session približuje troch slovenských hudobníkov zo 60. rokov - trubkára Laca Décziho, saxofonistu Ľubomíra Tamaškoviča a kontrabasistu Jána Jankejeho."Na začiatku sme robili film viac hudobný, viac portrétny a zistili sme, že v týchto troch postavách sa spája pominuteľnosť bytia a slávy, je to v podstate dokumentárny román alebo niečo podobné," povedal pre TASR Robert Kirchhoff, autor oceňovaného dokumentu Kauza Cervanová. Filip Remunda priznal, že sa inšpirovali knihou Laco Déczi na plný plyn, ktorú napísal Jiří Šebánek, neskôr do filmu pozvali ďalších dvoch jazzmanov. "S Lacom ich spájala emigrácia, jazz a podobný spôsob života, nakoniec sme natočili trojportrét jazzmanov v emigrácii," doplnil český kameraman, režisér a producent, ktorý je verejnosti známy najmä vďaka kontroverznej filmovej reality šou o fiktívnom hypermarkete s názvom Český sen.
Film o hudobníkoch, ktorí patrili medzi špičku domácej i zahraničnej jazzovej scény, "veselý a smutný - ako život sám", vznikal takmer celé desaťročie. Tvorcovia ho nakrúcali ako skupinový portrét, ale celý čas sa pokúšali porušovať konvenciu a životopisnú faktografiu vlastnú hlavne televíznej produkcii. "Bolo nám jasné, že akýkoľvek pokus zviazať všetky tie svojrázne postavy informáciami zničí ten pocit na hranici šialenstva, ktorý sme zažívali v ich blízkosti," vysvetľujú režiséri s tým, že sa rozhodli pracovať len s náznakmi najpotrebnejších faktov a dali prednosť rozprávaniu prostredníctvom situácií.
Laco Déczi, Ľubomír Tamaškovič i Ján Jankeje hrajú samých seba. Diváci uvidia na plátne napríklad Jána Jankejeho, ako si pred nemeckým obchodným domom zarába na živobytie v mikulášskom obleku či Laca Décziho, ktorého pred americkým klubom zatýka policajt za zahranie troch falošných tónov. "Improvizovali sme ako v jazzovej muzike. Niekedy sme nechali situácie úplne bez dozoru, len s kameramanom. Nazvali sme to autoréžia," objasňujú svoju tvorivú metódu režiséri. "Ľubo Tamaškovič iba plával v tom filme, všetko čo robil pred kamerou, robil pre seba a kvôli sebe, on si vlastne tú kameru neuvedomoval, možno preto je taký presvedčivý a silný," poznamenal Robert Kirchhoff na margo autentického jazzmana, ktorý vyrazil do Paríža nájsť svojho duchovného brata a kapelníka Raya Stephana Ocheho. Namiesto hudobníka, s ktorým pred viac ako 40 rokmi hrávali vo vypredaných kluboch, však nachádza karaoke večierky so znudenou parížskou mládežou.
"Je to aj trochu jazzový film, je plný improvizácie - režijnej, produkčnej i medziľudskej. Vznikal v amplitúdach, chvíľku sa nám darilo s postavami spolupracovať, potom sme ich dlho nevideli, alebo sme sa s nimi hádali, potom to zasa išlo hore. V tomto zmysle je to jam-session," konštatoval Filip Remunda na margo filmu, ktorý mal svetovú premiéru na MFF Visions Du Réel vo švajčiarskom Nyone 2015, českú premiéru na MFDF Jihlava 2015 a v slovenskej predpremiére ho uviedol MFFK Febiofest 2016.
Do slovenskej kinodistribúcie film uvedie 19. mája Asociácia slovenských filmových klubov. V českých kinách by sa mal objaviť v septembri.
ODPORÚČAME TIEŽ:
Tvorcovia snímky Para nad riekou: Je to vlastne recept na život
L. BÍLÁ: Prežívam jedno z najkrajších období vo svojom živote
S. TOFI: Muzikál Děti ráje má s prvkami slovenčiny šmrnc a autenticitu
Megadeth má pred koncertom na Slovensku netradičné požiadavky