Biznis

Rozbiehate malý biznis? Hlavne rozumne

"Aj Slovensko už zastihol trend neustáleho motivovania verejnosti k otvoreniu vlastného podnikania, start-upu alebo malého biznisu. Je pravdou, že vás budú hnať vpred iba pozitívne emócie? "

Erik Stríž, 16. mája 2013 14:00
Ilustračné foto Foto: TASR/Henrich Mišovič
Pri biznise neplatí to, čo pri športe alebo inej záujmovej aktivite. Obchod je uzavretý svet, v ktorom nestačí byť mladý, smelý, inteligentný, nadšený a zapálený pre vec. Viac než prehnaná motivácia sa oceňuje rozumný prístup. Osobnostný prínos do obchodu ako takého je samozrejme veľkou výhodou, napokon mnoho veľkých podnikateľov začínalo z priemerných pomerov a úspechy dosiahli najmä pre silnú vnútornú motiváciu.

Avšak nie každý mladý človek, ktorý si rozbieha svoje podnikanie, má zázemie a život ako na podnose. Mladý človek, ktorý žije sám, nie je finančne dotovaný rodinou a prípadne má už aj nejaké záväzky, sa nemôže riadiť dnes stále populárnejšou myšlienkou: “Rob, čo ťa baví. Časom na tom zarobíš, ak budeš dobrý.”

Motivácia vyprchá za pár hodín


Možno sa aj vám už niekedy stalo, že ste čítali zaujímavú knihu, videli inšpiratívny film alebo rozprávali sa s človekom, ktorý vás motivoval k činom. V našom kontexte je týmto činom rozbehnutie vlastného malého podnikania, hoci aj s ručne šitým príslušenstvom k mobilom. Cítili ste potrebu osobnostného rozvoja a mali ste pocit, že práve vaša osobnosť vás môže potiahnuť vpred aj pri realizácii podnikania.

Ilustračné foto Foto: TASR/Martin Baumann
Na druhý deň ste sa ale zobudili a videli veci reálnejšie. Možno pesimistickejšie. Vonkajšia motivácia je totiž iba dočasná a často pri nej nevidíme ostatné okolnosti, ktoré na realizáciu smelých projektov pôsobia nepriaznivo. Práve preto je lepšie pred motivovaním sa uprednostniť zdravý rozum a postupovať opatrnejšie. Mať chladnú hlavu nie je hanba, predovšetkým ak myslíte aj na iných ľudí a nielen na seba.

Základom je vedieť, kam idete


Menšie podnikateľské zámery neraz stroskotajú až pri samotnej realizácii projektu. V tomto čase sa navyše začínajúci podnikateľ už môže dostať aj do dlhov, pretože zákazníkovi nedodá zakúpený produkt, keďže na to už skrátka nemá zdroje.

Pred tým, ako sa pustíte do podnikania, aspoň triviálne si spočítajte na papieri, či je tento váš projekt vôbec udržateľný. Ukážeme si to na modelovej situácií s už spomenutým obchodom s ručne šitým príslušenstvom pre mobilné telefóny.

Podnikať môžete s čímkoľvek. Napríklad aj s obalmi pre tablety. Foto: Prestigio

Modelový príklad, ktorý stroskotal


Andrea je zručná v šití a jej priateľ sa dobre vyzná v problematike mobilných telefónov, tabletov a iných podobných zariadení. Spoločne sa teda pustia do malého obchodu, v ktorom budú predávať ručne šité obaly pre tento typ elektroniky.

Keďže nemajú priestor na otvorenie predajne a ani stovky eur, ktoré by investovali do nájomného, zvolia si radšej predaj cez internet. Internetová stránka a aj s bezplatným systémom pre e-shop stojí na rok v lepšom prípade 20 eur. Táto položka je našťastie takmer zanedbateľná. Ďalšie náklady budú spojené s nákupom materiálu na výrobu obalov a samozrejme určité čiastky by bolo vhodné investovať do marketingu. Keďže na trhu je nespočetné množstvo predajcov a výrobcov podobných obalov, ich cena je celkom prirodzene pomerne nízka. Keď bude Andrea so svojim priateľom nakupovať materiál, dostane sa k vyšším cenám, než za ktoré rovnaký materiál nakupujú veľké spoločnosti.

Takto obaja vedia, že by cena ich obalov musela presiahnuť 10 eur za kus, čo je v porovnaní s päťeurovými obalmi dvojnásobok. Práve preto sa v priebehu realizácie svojho smelého plánu rozhodnú, že budú robiť prémiové púzdra. Z kože a kovu. Koža je ešte drahšia, než bežný textil. Jedno ich púzdro na iPhone bude stáť 20 eur, pričom celkové náklady na výrobu jedného budú 15 eur. To znamená, že za jeden obal získajú 5 eur a jeho výroba trvá asi hodinu.

Ilustračné foto Foto: TASR
Po krátkom čase si Andrea aj s priateľom uvedomia, že aj keď sa Andrea roztrhne, nebude schopná vyrobiť toľko obalov, aby na nich rozumne zarobili. Aby na svojom novom biznise zarobili mesačne aspoň 1000 eur, musela by Andrea vyrobiť a jej priateľ predať 200 kusov obalov. To je 6 denne. Navyše, musia mať vždy vopred pripravených aspoň niekoľko obalov pre prezentačné účely, niektoré z nich sa občas nevydaria a nevyhnutné je predpokladať aj prípadné reklamácie. Za chvíľu sa Andrea aj s priateľom začnú presviedčať v tom, že tento smelý biznis vlastne ani nie je až tak veľmi výhodný, ako sa spočiatku zdalo a že si vyžaduje priveľa práce, čo je dôvod k jeho zastaveniu.

V prvom rade treba plánovať


Ako už bolo napísané, postupovanie s chladnou hlavou nie je hanba, rovnako tak ani počítanie na papier. Vždy je lepšie mať vopred celkom jasno v tom, ako bude daný obchod fungovať. Zodpovedať si treba predovšetkým nasledovné otázky, ktoré pozná každý solídny projektový manažér. Tento zoznam vlastností podnikateľského zámeru alebo akéhokoľvek iného projektu sa volá SMARTER, prevedené do nášho kontextu by mohol vyzerať aj takto:

Konkrétny
Čo budete zákazníkom poskytovať? Čo presne to obnáša, aká je konkurencia, ceny a podobne?
Merateľný
Koľko a čoho musíte zákazníkom poskytnúť, aby ste naplnili svoje očakávania?
Dosiahnuteľný a realistický
Je reálne zvládnuť vyššie zmienený počet za okolností, ktoré sú vám k dispozícii?
Časovo ohraničený
Chcete, aby sa vám prvotná investícia vrátila už na prvej zakázke v priebehu prvého týždňa? Alebo v priebehu prvého roka? Majte v tom jasno.
Hodnotný a udržateľný
Je váš zámer skutočne hodnotný? Pretože ak prinesie výhody iba pre vás, nie je dlhodobo udržateľný. Udržateľnosť je mimoriadne dôležitá nielen pre vás, ale aj pre vašich budúcich zákazníkov.
Priebežne hodnotiteľný
Ako často sa dá váš podnikateľský zámer v priebehu realizácie kontrolovať? A je možné vďaka týmto kontrolám napraviť prípadné nedostatky?

Univerzálny návod neexistuje


Aj keď dnes môžete nájsť stovky publikácií, blogov a prednášok na tému efektívneho rozbiehania podnikania, nikdy nenájdete univerzálny návod ako na to. Dokonca ani tvrdá práca nie je zárukou úspechu. Významným faktorom, ktorý vplýva na efektivitu realizácie projektu, je ten ľudský. Keď v sebe nemáte aspoň základ sebadisciplíny, zmysel pre podnikanie a nedokážete sa učiť novým veciam, potom bude vaša cesta o niečo náročnejšia.

Dobrou správou však je, že veľmi veľa vecí sa dá naučiť. Dobrou správou je aj to, že dnes sú možnosti pre rozbehnutie vlastných projektov rozsiahlejšie a situácia priaznivejšia, než kedykoľvek predtým.

Komentáre