Biznis
Apple a jeho ukážka dômyselného obchodu
Erik Stríž, 22. októbra 2013 14:00
Spoločnosť Apple je podľa posledne zostaveného rebríčka Interbrands 2013 najhodnotnejšou značkou na svete. Je cenená na neskutočných 98 miliárd amerických dolárov. Nadobudnutie tejto prestížnej pozície je výsledkom nielen kvalitných produktov a prívetivosti k zákazníkom, ale aj o výbornom marketingu. Práve na ten je Apple expert a výnimočné schopnosti sa preukázali aj pri vyprázdňovaní skladov. Čistenie skladov je totiž zámienkou pre vytvorenie lacnejšieho iPhone 5C.
Inovácia s otáznikom
Smartfón iPhone 5C je v skutočnosti prezlečený iPhone 5. Využíva rovnaký fotoaparát, rovnaký procesor, pamäte, totožný displej, inovoval sa iba operačný systém na iOS 7 a kryt sa zmenil z pôvodného hliníkového na plastový. Na dotyk síce iPhone 5C nepôsobí tak lacno ako väčšina plastových smartfónov s Androidom, avšak prvýkrát v histórii iPhone nemáte pocit, že by ste držali v rukách prémiový produkt. Model 5C by ním prakticky ani nemal byť.

V prípade uvedenia modelu 5S však Apple spravilo výnimku, ktorá sa možno v budúcnosti stane pravidlom. Apple zastavilo predaj staršieho iPhone 5 a miesto toho predstavilo “nový” telefón iPhone 5C. Ten je alternatívou k hierarchicky vyššie posadenému iPhone 5S.
Harmónia marketingu a produktového manažmentu
Apple zastavením predaja iPhone 5 dosiahlo, že si ľudia budú kupovať nový model 5S a zároveň si zabezpečilo, že sa vypredajú aj zásoby súčiastok určených pre pôvodný model 5. Firma však výrazne ušetrila na tom, že pôvodný hliníkový zadný kryt nahradila lacnejším plastovým riešením a marketingovo ho zdôvodnila veľkým dopytom po farebných mobiloch.

Pravdou však je, že kúpou smartfónu iPhone 5C nie je nikto ochudobnený - získava zákazník, predajca a aj výrobca. Aj keď je model 5C iba reinkarnáciou rok starého telefónu, ponúka úžasnú výbavu, prvotriedny používateľský zážitok, výborný fotoaparát a jedinečný vzhľad. Práve preto by mal byť tento krok Apple vzorom úspešného riadenia veľkého biznisu.