Auto&Techno

YouTube je konečne plnohodnotný aj na Slovensku

"Všimli ste si, že pri sledovaní videí na YouTube sa začali objavovať častejšie videoreklamy? Aj to jeden z prvkov ekosystému YouTube, ktorý sa už aj na Slovensku dočkal svojej plnohodnotnej formy."

Erik Stríž, Google, 22. mája 2013 14:00
YouTube One Channel Foto: YouTube
Slovenský YouTube dodnes pracoval s určitými obmedzeniami. Preto ste sa mohli občas stretnúť s určitými obmedzeniami, napríklad ste si nemohli pozrieť videoklip obľúbeného interpreta, pretože daný obsah “nebol sprístupnený vo vašej krajine”. Vzhľadom k stále rastúcemu trendu využívania služby YouTube sa Google rozhodol, že aj na Slovensku bude uplatní plnohodnotný ekosystém. Je to dobrá správa nielen pre divákov, ale aj tvorcov a používateľov služby.

Slováci sú na YouTube aktívni


Mesačne slovenskí používatelia vzhliadnu stovky miliónov videí, pričom medziročný trend rastu dosahuje hranicu takmer 50%. Hudba tvorí viac než polovicu objemu všetkých sledovaní, nasledujú hry a televízny obsah. Od začiatku roku 2013 slovenskí používatelia na YouTube najviac vyhľadávali:

1. Gangnam Style
2. Rytmus
3. Majk Spirit
4. Harlem Shake
5. Ego
6. One Direction
7. Pink
8. Rihanna Diamonds
9. GoGoManTV
10. Justin Bieber

Najsledovanejším slovenským kanálom je ten patriaci interpretovi Rytmusovi, hneď po ňom nasleduje Majk Spirit. Veľkej popularity sa dočkala aj One Man Show na kanáli GoGoManTV. Foto: YouTube
Spustenie plnohodnotného ekosystému YouTube je ďalším krokom v podpore slovenských talentov, ktorým sa otvára pódium s celosvetovým publikom a možnosť presadiť sa, či svoj talent speňažiť. Prémiovým tvorcom obsahu z médií a hudobného priemyslu zase ponúkne riešenie, ako na internete získať príjmy a pomocou technológií zároveň chrániť svoje autorské práva,“ hovorí Rasťo Kulich, riaditeľ slovenského Googlu.

V dnešnej dobe „štyroch obrazoviek a Generácie C“ YouTube otvára príležitosť využiť pokročilé multimediálne formáty aj funkcie, ktoré už úspešne využívajú inzerenti v zahraničí. Zároveň veľmi logicky zapadá do našej stratégie podpory exportu, keďže platforma YouTube je súčasťou celosvetovej Reklamnej siete Google. Najdôležitejšie však je, že nakoniec z toho všetkého budú najviac profitovať práve slovenskí používatelia.“ dodal Rasťo Kulich.

Za spomenutú “generáciu C” sú považovaní predovšetkým mladí ľudia, ktorí vo veľkej miere využívajú sociálne siete, vytvárajú vlastný obsah a sú prakticky nepretržite pripojení na internet.

Nový dizajn YouTube kanálov je efektívny. Radikálne sa vďaka nemu zvýšil počet odberateľov populárnych tvorcov. Foto: YouTube

Viac možností zárobku pre tvorcov


Základným princípom publikačnej platformy YouTube je rešpektovanie autorských práv. Vzhľadom na to, že na YouTube pribúdajú každú sekundu hodiny nového video obsahu, využíva pri kontrole dodržiavania pravidiel silu YouTube komunity a tiež rôzne nástroje, ktoré umožňujú zachytenie obsahu porušujúceho autorské práva, ide napríklad o oznámenie o porušení autorských práv, program overovania obsahu, či ID obsahu v rámci prémiových partnerstiev (tzv. Content ID).

Táto funkcia umožňuje majiteľom obsahu identifikovať nahrané videá a zvuk, ktoré porušujú ich autorské práva a dáva možnosť buď na takomto videu zarábať vďaka reklame alebo ho vymazať. Práve posledný spomínaný nástroj je rozšírený najmä medzi hudobnými partnermi YouTube a na Slovensku ho využíva napríklad Majk Spirit, Rytmus, Peter Bič Project, či Miro Jaroš.

YouTube aplikácia pre 10-palcové tablety Foto: Google

Viditeľné zmeny však nečakajte


Aj keď sa na prvý pohľad pre slovenských používateľov služba YouTube nezmení, najväčší benefit prináša obchodný model podporovaný reklamou, ktorý prispeje k zvýšeniu objemu kvalitného a originálneho slovenského video obsahu. Už v tejto chvíli majú prémiové YouTube kanály so svojou tvorbou hudobné talenty ako Rytmus, Majk Spirit, či Tomi Popovič a očakáva sa, že v najbližšom období ich počet významne stúpne.

Komentáre