Auto&Techno
Volkswagen opäť experimentuje s futurizmom
Erik Stríž, 12. júla 2013 10:00Koncept Volkswagen XR1 Foto: Volkswagen
Koncept XR1 je evolúciou vozidla XL1, ktoré sa dočkalo pomerne negatívneho ohlasu verejnosti. Do bežnej výroby sa nedostalo, vyrobil sa iba jeden kus a slúžil predovšetkým ako demonštrácia moderných technológií. Dizajn konceptu XR1 je veľmi podobný svojmu pôvodcovi, krásu predčila aerodynamika a preto nemusí byť každému celkom po chuti. Koncept Volkswagen XR1 Foto: Volkswagen
Dvojdverové kupé pracuje s vyklápacími dverami, používa LED svetlá, miesto spätných zrkadiel má kamery a pohľad na jeho zadok vás vráti späť do 80. rokov minulého storočia. Pre výrazne zúženú zadnú časť sa muselo dokonca premiestniť logo výrobcu, ktoré si našlo priestor až na vrchu kufrových dverí. Koncept je vytvorený z celkom veľkého množstva špecialít, ktoré nenechajú nadšenca moderných technológií chladným, avšak ak by sa skutočne dostal do sériovej výroby, mnohé z nich by si výrobca odpustil. Napríklad karbón-keramické brzdy by boli nahradené klasickými. Koncept Volkswagen XR1 Foto: Volkswagen
Volkswagen XR1 nie je ako jeho predchodca vybavený hybridným pohonným ústrojenstvom, ale dnes bežne vyrábaným 2-litrovým 4-valcovým TSI motorom z Golfu TDI. Automobil s touto motozáciou disponuje výkonom 220 koní a krútiacim momentom 350 Nm. Dokáže zrýchliť na 100 km/h za 4,6 sekundy a jeho maximum je 305 km/h. V porovnaní s pôvodným XL1 stratil nový XR1 kryt zadných kolies, elektrický motor a výrazne upravil prednú masku. Foto: Volkswagen
Prekvapuje, že popri týchto nadštandardných hodnotách výrobca hovorí o priemernej spotrebe 4 litra na 100 kilometrov. Na výraznom poklese priemernej spotreby pohonných látok sa vo významnej miere podieľa veľmi ľahká konštrukcia automobilu vytvorená z uhlíkových vlákien. Hmotnosť celého automobilu by mala byť iba 850 kg.Chceli by ste mať takýto avantgardný automobil vo svojej garáži? O tom, či XR1 vstúpi do reálnej výroby, sa vedú zatiaľ iba špekulácie. Aj napriek tomu sa už teraz hovorí o konkrétnej predajnej cene. Tá by mala dosiahnuť úroveň 46-tisíc eur, bez ďalších upresnení.