Auto&Techno
Úplne nové MINI Cooper a Cooper S
Erik Stríž, 27. novembra 2013 14:00Nové MINI Cooper a Cooper S Foto: BMW
Malé automobily s príznačným názvom MINI prešli od 60. rokov minulého storočia významným evolučným procesom. Pôvodne ekonomické vozidlo s britskou krvou a dizajnom, ktorý sa nápadne ponášal na nemecký Trabant, malo potenciál stať sa lídrom trhu vo svojom segmente. Tento potenciál sa napokon naplnil, MINI je dnes považované za ikonu, fenomén, za reprezentanta mestského vozidla a prakticky hocičo iné, čo sa vo vás asociuje v súvislosti s jedinečnosťou.
BMW, vlastník súčasného MINI, predstavil najnovšiu generáciu tohto malého vozidla najprv v britskom Oxforde a následne na VIP párty v Londýne. Plejáda krásnych áut a známych osobností sa skončí až v Šanghaji po tom, čo nové MINI absolvuje premiéru aj v americkom Los Angeles.
Nové MINI Cooper a MINI Cooper S si v ohľade vzhľadu o niečo prilepšili. Svetlomety sa opäť o niečo viac naklonili, celkovo pôsobí viac dynamicky a možno aj trocha športovejšie. BMW súčasný stav vozidiel opisuje nasledovne: "Evolučne progresívny dizajn exteriéru s tvarmi typickými pre značku.”
Nový MINI Cooper S Foto: BMW
MINI nám opäť narástlo
V porovnaní s predchádzajúcim modelom narástla dĺžka vozidla o 98 milimetrov, šírka o 44 milimetrov, výška o 7 milimetrov, dlhší je aj rázvor (+28 mm) a zväčšil sa rozchod kolies vpredu o 42, vzadu o 34 milimetrov. MINI sa v rámci svojich možností snažilo optimalizovať komfort na všetkých štyroch miestach pre pasažierov, nová konštrukcia sedadiel disponuje väčšími možnosťami nastavovania predných sedadiel a dlhšie sedáky vzadu (+ 23 milimetrov) by mali byť o niečo viac ústretové aj pre tých silnejších. Výrobca sľubuje viac priestoru pre plecia, nohy a lepší komfort nastupovania pre zadných pasažierov. Objem batožinového priestoru bol zväčšený až o 51 litrov na finálnych 211 litrov. MINI sa nám skrátka neustále zväčšuje.
Nový MINI Cooper Foto: BMW
Ekologicky aj športovo
MINI Cooper neostáva nič dlžné ani povesti športovej motokáry. Vďaka dôkladne prepracovanému podvozku so zníženou hmotnosťou a zvýšenou tuhosťou poskytne MINI intenzívnejší Gokart-Feeling, teda známy "motokárový pocit". Nová náprava typu McPherson s hliníkovým uložením a nosníkom nápravy a priečnym ramenom z ocele má nové viacprvkové zavesenie zadnej nápravy a odľahčenú konštrukciu s priestorovo úspornou geometriou. Toto a mnoho ďalšieho, napríklad pokrokový elektromechanický posilňovač riadenia teraz sériovo dodávaný so Servotronicom, sa starajú o jedinečný zážitok z riadenia tohto malého šialenca. Vodič má možnosť vybrať si nastavenie podvozka pomocou voľby niektorého z jazdných režimov SPORT alebo GREEN.
Ovládač multimediálneho rozhrania je vybavený aj dotykovým touchpadom Foto: BMW
Nová koncepcia ukazovateľov a ovládačov
Kombinovaný prístrojový panel na stĺpiku riadenia obsahuje ukazovateľ rýchlosti, otáčkomer, palivomer a farebný displej pre zobrazenie stavu vozidla. Uplatnenie našiel aj farebný LED kruh pre optickú spätnú väzbu pri ovládaní početných funkcií. Centralizovaný multimediálny, servisný a komunikačný systém In-Car-Infotainment od MINI Connected bol rozšírený o doplnkové funkcie - medzi inými je doň možné vložiť SIM kartu a volať na vybrané kontakty, špeciálne aj v rámci funkcie Emergency Call. Online pripojenie umožňuje aj využitie sociálnych sietí ako Facebook, Twitter, foursquare a Glympse, príjem RSS dát, okrem toho aj ponuku zábavy ako AUPEO!, Stitcher, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody a TuneIn.
Interiér nového MINI Cooper S Foto: BMW
Bohatá sériová výbava
Hodnotné možnosti zvýšenia komfortu, prémiového charakteru a individuality vozidla napĺňa už samotná sériová výbava. Okrem iného do nej patrí dažďový senzor, Park Distance Control, komfortný prístup, elektrické ovládanie presklenej strechy, strešné lyžiny, elektricky vyhrievané a sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá, automaticky stmievané vnútorné a vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievanie sedadiel, automatická 2-zónová klimatizácia či zadný spojler v dizajne John Cooper Works. Navigačný systém si MINI vyrába samé, takisto aj MINI Radio Visual Boost, Hi-Fi systém je vybavený reproduktormi harman/kardon.
Najnovšia generácia (2014) vľavo verzus najstaršia vpravo (1959) Foto: BMW
Motorizácie
Základný MINI Cooper bude využívať 3-valcový benzínový motor s technológiou MINI TwinPower Turbo, objemom valcov 1 499 cm3 a výkonom 100 kW (136 koní). Vylepšený Cooper S poskytne o niečo dynamickejší zážitok z jazdy vďaka 4-valcovému benzínovému agregátu s MINI TwinPower Turbo, ktorý zo seba dostane výkon slušných 141 kW (192 koní) s objemom valcov takmer dva litre. V predaji bude tiež naftový variant MINI Cooper D, ten ponúkne trojvalcový MINI TwinPower Turbo s objemom 1 496 cm3 a výkonom priaznivých 85 kW (116 koní).