Auto&Techno

Testovali sme Daciu Sandero Stepway: Pre koho je vhodná?

"Kúpa tohto auta vás nezruinuje a nebudete musieť založiť domy po oboch babkách. Ako je to ale s jej kvalitou?"

, 9. mája 2013 14:00
Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia
Už pri pohľade na cenník modelov Dacie vám isto poskočí srdce. Mať doma nové auto za peniaze, ktoré by vám nestačili možno ani na niektoré ojazdené modely iných značiek, sa oplatí. Oplatí sa to ale vtedy, keď sa vopred zmierite s tým, že kvalitatívne je Dacia na inej úrovni. Netreba sa ale báť, nové Sandero Stepway prichádza s istými vylepšeniami a inováciami, ktoré jeho kvalitu postavili na o niečo vyššiu úroveň.

Vyzerá to dobre, že?


Krása je síce veľmi relatívny pojem a každému sa páči niečo iné, no vo všeobecnosti sa dá konštatovať, že Dacia Sandero Stepway vyzerá dobre. Keď sa postavíte pred, vedľa alebo za auto a zahľadíte sa, bude sa vám páčiť.
Karoséria je síce jednoduchšie tvarovaná, ale ako sa hovorí – v jednoduchosti je krása. Prechody medzi strechou a bokmi sú oblejšie, ale zaujímavé.

Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia

Interiér lepší ako naposledy


V porovnaní s predchádzajúcou verziou vyzerá Sandero vnútri lepšie. Samozrejme, že za tú cenu nemôžete očakávať zázraky, ale v rámci možností je to veľmi slušné. Lepšie sú riešené aj sedadlá – tvarovo ich viac prispôsobili potrebám vodiča a vydržíte v nich dlhšie sedieť. Palubná doska je stále z tvrdého plastu, no nepôsobí až tak lacno.

Objem batožinového priestoru je 320 l, pričom sa dá zväčšiť na 1200 l.

Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia

Čo hovoríš???


Hoci je kabína zvládnutá pomerne dobre, nedá sa to povedať o jej odhlučnení. Jediným problémom nie je hluk od kolies, ktorý budete počuť stále, ale aj aerodynamický hluk. Počuť ho najmä od strešných nosičov, takže je dosť možné, že bez nich by to nebolo také zlé. Ale hluk sa prenáša aj z tesnení okolo bočných dverí, čoho sa len tak nezbavíte.

Pozor na ten výtlk


Naše cesty hovoria za všetko. Ak sa chcete vyhnúť jednému výtlku, zákonite padnete do druhého. A práve toto je výhodou Sandera Stepway. Jeho prispôsobenie na rumunské cesty sa určite hodí aj nám. Má svetlú výšku 207 mm a predĺžil sa aj zdvih pruženia.

Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia
Ak padnete do naozaj obrovskej jamy, tak je jasné, že nemôžete očakávať zázraky. Auto tejto cenovej kategórie nemôže byť vyrobené z materiálov, ktoré by zdolali všetky prekážky. Viac o tom, ktoré autá to zvládnu, nájdete tu: Ktoré autá zvládnu výtlky na slovenských cestách?

Je však pravda, že čo sa týka menších výtlkov, ktoré nájdete všade, nemusíte si ich až tak všímať. Nemusíte sedieť s očami prilepenými na čelnom skle ako počas prvých jázd v autoškole, ale môžete cez výtlky pokojne prebehnúť a Sandero to vydrží.

Motorizácia a riadenie


Testovali sme model s naftovým motorom dCi s objemom 1,5 l. Má výkon 66 kW (90 k) a maximálny krútiaci moment 220 Nm. Na tento motor sa nedá nadávať. Možno sa to pri pohľade na počet koní nezdá, ale je pomerne živý a vie byť dynamický. Stoja za tým pravdepodobne slušný krútiaci moment.

Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia
Menší problém sme ale mali s riadením. Keď si prvýkrát sadnete do Sandera Stepway, môže to byť pre vás prekvapenie, ak ste zvyknutí na lepšie autá. Volant ako keby sa nevracal úplne do neutrálnej polohy. Problémom je aj to, že pri niektorých nerovnostiach a istých typoch terénu máte pocit, ako keby ste auto neovládali dokonale.
Po týždni strávenom v Sandere si na to ale zvyknete a bude sa vám to zdať úplne prirodzené. To znamená, že ak vás Sandero zaujalo a ak hľadáte auto tejto cenovej kategórie, nenechajte sa riadením odradiť. Je to otázka zvyku.

Motor je kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Prevody sú trochu dlhé a po preradení vám motor môže mierne dunieť. V tejto súvislosti je treba povedať, že sa neoplatí poslúchať ukazovateľ radenia. Keď vám poradí, aby ste zaradili do vyššieho stupňa, zhodnoťte ešte sami, či je naozaj ten správny čas. Niekedy vám totiž poradí, ale vzhľadom na to, že nevie odhadnúť, či idete do kopca a či budete chcieť ešte pridávať, tak nemusí poradiť správne. Vy zaradíte vyšší stupeň a auto nebude vládať.

Tá nádrž je nekonečná?


To, čo vám naozaj urobí radosť, je spotreba. Na Dacii Sandero Stepway sme jazdili týždeň po celej Bratislave, po diaľnici aj po vidieckych cestách. No tá kontrolka paliva stále neklesala. Po pár dňoch, kedy prejazdíte fakt veľa kilometrov, si pri pohľade na ňu poviete, že toto auto fakt ide len z radosti a na pekný úsmev.

Dacia Sandero Stepway Foto: Dacia
Výrobca uvádza priemernú kombinovanú spotrebu 4l/100 km. Môže sa to zdať prehnané, ale nie je to ďaleko od pravdy. Za týždeň jazdenia po Bratislave, diaľnici aj vidieckych cestách naša priemerná spotreba neprekročila 4,5l/100 km, a to nemôžeme povedať, že by sme to auto šetrili.

Áno alebo nie?


Nie je to možno technologicky dokonalé vozidlo, nemá možno toľko asistenčných systémov, aby ste počas jazdenia mohli pokojne čítať noviny. Nie je vyrobené z najdokonalejších materiálov. Ale za tú cenu, za ktorú Sandero Stepway môžete kúpiť, dostanete všetko, čo potrebujete. Na palive neprerobíte, lebo spotreba je naozaj obdivuhodná.

Možno si budete musieť zvyknúť na riadenie a možno na hluk v kabíne, ale aj napriek tomu je to auto dobré pre tých, ktorí nechcú do vozidla investovať viac. Kompletný cenník nájdete TU.

Komentáre