Auto&Techno
Televízie ovládané pohybom, gestami aj hlasom
Erik Stríž, 5. septembra 2013 12:00
Kurzor na obrazovke televízie
Pohyby a gestá, to je podľa všetkých výrobcov televízorov budúcnosť. Dnes už máme možnosť zakúpiť si za prijateľné ceny také televízory, ktoré v balení ponúkajú aj špeciálne ovládače reagujúce na pohyb a polohu. Napríklad také LG a jeho Magic Remote funguje tak, že s ovládačom pohybujete ako s laserovým ukazovadlom, pričom na obrazovke sa podľa pohybu vášho zápästia posúva kurzor. Presne taký, s akým sa každý deň stretávate na svojom počítači.

Ovládanie pohybom je zábavné a celkom nepochybne atraktívne pre každého človeka, ktorý s ním príde do kontaktu. Každodenné používanie však so sebou prináša aj určité negatíva. Časom vás ovládanie televízora pohybom a gestami omrzí a oceníte, že číslo kanála môžete zadať stlačením jediného tlačidla. Nastáva tu podobný efekt ako pri 3D technológií - je síce zaujímavá a spočiatku pri jej využívaní strávite celé hodiny, po pár týždňoch vás však ani nenapadne prepnúť si film do 3D režimu. Skrátka sa vám to zunuje.

Sleduje vás vlastný televízor
Celkom nový pohľad na ovládanie televízie pohybom však prinášajú kamery integrované priamo do rámu. Prítomnosť kamery je stále doménou najmä drahších televízorov a tých, ktoré sa pýšia prívlastkom “Smart TV”. Platforma Smart TV je pomerne nestála, každý výrobca si pod ňou predstavuje niečo iné, vo svojej podstate však ide o schopnosť rozšíriť si funkčnosť televízie o doplnkové aplikácie. Napríklad Skype, internetový prehliadač, YouTube a dokonca aj Facebook. Uplatnenie tiež nachádzajú hry, ktoré sú základom pre vývoj nových spôsobov ovládania. Takzvané “Body Sense Games” sú jednoduchým riešením, ako napríklad udržať deti v pohybe počas sychravých zimných dní, ale určite si nájdu svojich priaznivcov aj medzi dospelými.

Jednoduchšie ovládanie hier
Základný kameň pre ovládanie hier pohybom uviedla do praxe herná konzola Nintendo Wii, ktorá však ešte využívala bezdrôtové ovládače - gamepady. Využitie kamery ako nástroja na sledovanie pohybu neskôr s úspechom a veľkou efektivitou zaviedol Microsoft so svojou konzolou Kinect. Prenos tejto technológie do natívneho prostredia televízorov, avšak už s iným názvom, bol iba otázkou času.
Kamera namierená na ľudí pred obrazovkou dokáže snímať ich pohyby. Potenciál tejto technológie nachádza využitie nielen v spomenutých hrách, ale aj v bežnom prostrední televízora. Ako jedna z prvých spoločností, ktorá túto technológiu zavádza aj do lacnejších televízorov, je u nás menej známa spoločnosť Changhong. Televízia sleduje pomocou kamery a mikrofónu svet okolo seba, rozpoznáva tváre, dokáže rozoznať gestá a pohyby tela, či dokonca mimiku tváre. Nimi potom televízor ovláda. Takéto ovládacie prvky sú preddefinované alebo sa dajú prispôsobiť podľa vôle a pohodlia používateľa.
Takýto “ovládač” nikdy nezapadne do gauča ani sa nepoškodí, či neopotrebuje. Určite ho ocení každý, kto ovládač zvykne hľadať alebo jednoducho potrebuje ovládať televíziu „bez rúk“, napríklad pri varení, žehlení alebo trebárs „browsovaní“ na internete.