Auto&Techno
Kórejčania radi hľadia do budúcnosti, moderné autá však zatiaľ nerobia
Erik Stríž, 10. marca 2017 8:00SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYong
Kórejská automobilka SsangYong u nás nie je veľmi populárna, v domácej krajine však predstavuje akýsi štandard. Je najstaršou kórejskou automobilkou vyrábajúcou SUV-čka a aj napriek tomu, že každú chvíľu zverejňuje pútavé koncepty SUV vozidiel novej generácie, v reálnom portfóliu ich má iba štyri. V Južnej Kórei je dokonca štvrtou najväčšou automobilkou.Prístup automobilky sa neprekvapivo nezmenil ani tento rok, keď sa prezentuje na autosalóne v Ženeve. Tohtoročná Ženeva je bohatá predovšetkým na luxusné a športové automobily, SUV a crossovery, SsangYong sa chce medzi ne zaradiť nie prototypom alebo finálnou verziou nového vozidla, ale opäť iba konceptom. A čo je kurióznejšie, konceptom nadväzujúcim na koncept starý viac ako dva roky. Vážne, SsangYong?
Tých konceptov z dielne SsangYong je naozaj dosť. Za posledné dva roky automobilka uviedla okrem aktuálneho XAVL aj Tivoli, Tivoli XLV, SIV-2, LIV-2 a XAV. Cynik by mohol povedať, že výrobca konceptov ide SsangYongu lepšie, ako výroba reálnych automobilov.
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYong
Novopredstavený koncept s nezvyčajným názvom XAVL je aj podľa slov predstaviteľov automobilky úzko prepojený s konceptom XAV, ktorý výrobca odpremiéroval ešte na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Ten pôvodný nevyzeral úplne najlepšie, typickými sa mu stali hranaté tvary a nápadná robustnosť. Koncept niesol prívlastok Adventure Concept, takže určený mal byť najmä do terénu. Naopak, nový XAVL je skôr do mesta a prejavuje sa to aj na jeho dizajne, ktorý už vieme oceniť. Zaujímavosťou je, že písmeno L v názve XAVL reprezentuje slovo Long, teda dlhý, predĺžený. Dĺžka futuristického SUV-čka je však 4630 milimetrov, čo nie je údaj hodný označenia ako predĺžený.
Má oveľa ladnejšie krivky, modernejší vzhľad a oplastovanie karosérie je prevedené do štýlovej formy. Vozidlo má spodnú hranu prednej masky chránenú vysokým krytom s metalickou úpravou, čo dáva tušiť o praktickom nájazdovom uhle. O dobrých jazdných vlastnostiach v teréne však pochybujeme, keďže výrobca prezentuje svoj nový koncept iba s pohonom prednej nápravy a s 1,5 a 1,6-litrovými motormi. Prevodovka má byť manuálna 6-stupňová, prípadne automatická.
SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYong
Interiér je vo veľkom kontraste k zovňajšku. Zatiaľ, čo karoséria je hranatá, nápadná a futuristická, interiér pôsobí uhladeným vyváženým dojmom, v prezentovanej hnedej úprave vyzerá dokonca luxusne. Po vzore drahých nemeckých vozidiel má aj tento kórejský koncept dva veľké displeje, jeden centrálny s uhlopriečkou desať palcov na stredovej konzole a druhý priamo pred volantom, kde nahradzuje klasický ručičkový tachometer a otáčkomer. Technologická vyspelosť vozidla má byť demonštrovaná aj funkciami automatického parkovania, udržiavania v jazdnom pruhu, automatického núdzového brzdenia a asistovaného preraďovania sa medzi jazdnými pruhmi. SsangYong XAVL Concept (2017) Foto: SsangYong
Náš celkový dojem z automobilu je pozitívny a je preto na mieste apelovať na výrobcu, aby sa už odklonil od publikovania prešpekulovaných konceptov a sústredil sa radšej na ich výrobu. Je isté, že by sa na celom svete našlo dostatok ľudí ochotných zaplatiť kórejskej automobilke za extravaganciu, ktorá sa s ňou neoddeliteľne spája už roky. ODPORÚČAME AJ:
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo
Auto s turbínou bolo realitou, ktorá sa skončila po dvoch rokoch
Túto automobilku nikto nepozná, plánuje pritom špičkové elektromobily
Klasický a jedinečný Cadillac Eldorado
Angličania oživia klasický športiak po 60 rokoch, iba pre najbohatších
S autami Ligier môžu na slovenských cestách jazdiť aj pätnásťroční