Auto&Techno
Slováci sa považujú za dobrých vodičov, kritickí sú voči iným
TASR, 24. marca 2016 13:00 Foto: TASR - Pavel Neubauer
Iba 32 % Slovákov si myslí, že počet osôb usmrtených na cestách sa môže v nasledujúcich rokoch výrazne znížiť, čo je o 17 percentuálnych bodov menej ako európsky priemer (49 %). Slovensko je v tejto oblasti najpesimistickejšou krajinou spolu s Gréckom (33 %) a Nemeckom (36 %). Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie. Foto: VINCI
Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.
Pri otázke agresívneho správania na cestách u Slovákov prevláda fatalizmus. Slováci sa považujú za dobrých vodičov, ale veľmi kritickí sú voči iným.
Foto: VINCI
Pri otázke týkajúcej sa kvality ich vedenia motorového vozidla sa slovenskí vodiči, v porovnaní s väčšinou európskych vodičov, ukázali trochu skromnejší a ohodnotili sa známkou 7,5/10 oproti priemernému európskemu hodnoteniu 7,7/10. Pri popisovaní ich vlastného správania za jazdy takmer všetci Slováci (97 %) použili minimálne jedno pozitívne prídavné meno, napríklad, že sú najmä obozretní (69 %), pokojní (58 %) a slušní (19 %).
Naopak, menej zhovievaví boli pri hodnotení správania iných vodičov. Svojich krajanov považujú za nezodpovedných (60 %), agresívnych (33 %), nebezpečných (24 %) a vystresovaných (22 %).
Jednomyseľne sa Európania zhodli na tom, že príkladnými vodičmi sú Švédi (37 %) pred Nemcami (27 %) a Britmi (12 %). Naopak, najmenej zodpovední sú podľa nich Taliani (28 %), Gréci (18 %) a Poliaci (15 %).
Foto: VINCI
Nadácia VINCI Autoroutes na podporu zodpovedného správania vodičov bola založená vo februári 2011 a zároveň sa stala akýmsi laboratóriom, observatóriom a informačným nástrojom určeným pre boj proti nebezpečenstvu na cestách.
Jej cieľom je prispievať ku zmenám správania vodičov na cestách a pomáhať im v tom, aby sa stali aktérmi ich vlastnej bezpečnosti. Vo svojich aktivitách má informačné kampane zamerané na upozorňovanie na riziká v cestnej premávke, tiež financovanie vedeckého a inovatívneho výskumu niektorých oblastí rizikového správania, ktoré ešte neboli dostatočne analyzované alebo účastníkmi dopravy dostatočne identifikované a v neposlednom rade aj financovanie iniciatív tretieho sektora a občanov v prospech zodpovedného správania na cestách.
ODPORÚČAME AJ:
Naozaj mladí potrebujú autá? Zdá sa, že nie všetci
Najpopulárnejšie európske priezviská: Čo vlastne znamenajú?
Sieťové zariadenia ohrozujú bezpečnosť ľudí, napríklad vo vozidlách