Auto&Techno

Demonštrácia nemeckej precíznosti a športovej prémiovosti

"Porsche Panamera S s dvojito preplňovaným motorom V6 verne imituje všetko, čo je typické pre V8. Skutočná radosť z jazdy nie je iba frázou, ale aj skúsenosťou. Aj keď ako slogan patrí inej značke."

Erik Stríž, 24. júla 2015 8:00
Porsche Panamera S (2015) Foto: Porsche
Poteší všetky zmysly a neprestane baviť ani po týždňoch každodenného jazdenia. To platí pre všetky modely značky Porsche, ale Panamera S posúva snáď všetky hranice. Je to v prvom rade vizuálny dojem, ktorý vozidlo s ladnými krivkami karosérie zanecháva v okoloidúcich a jedinečný neprekonateľný zážitok z jazdy, s ktorým vystupujete z Panamery ako vodič.

Panamera je snáď jediné Porsche, v ktorom nájdete skutočné "riaditeľské sedadlo". To je to pravé vzadu. Foto: Porsche

Menej valcov, viac koní

V záujme držania kroku s dobou, v ktorej je kladený dôraz nielen na výkon, ale v prvom rade na efektivitu a ekologický dopad motorov na životné prostredie, zanecháva Panamera motor V8 a nahradzuje ho menším variantom V6. Ten však spĺňa snáď všetky nároky, ktoré na výkon, krútiaci moment a celkovú vyspelosť kladú nároční zákazníci. Náhrada osemvalca je súčasťou transformácie modelu Panamera, ktorý vstupom do druhej etapy svojej existencie ešte viac prispieva k evolúcii motorizmu a jeho zmenšujúceho sa dopadu na životné prostredie. Popri tom však Porsche nezabudlo na iné významné vylepšenia, ktoré dopriali Panamere atletickejší a sofistikovanejší charakter.

Odobratím dvoch valcov, pridaním rýchlo reagujúceho dvojitého turba a vylepšením podstatných detailov sa z Panamera S V6 stáva viac, ako len dôstojný nástupca populárnej V8.

Zaujímavosťou je, že Panamera S V6 zaostáva iba dvadsiatimi koňmi za Panamera GTS V8, pričom s ňou zdieľa maximálny krútiaci moment. Ten sa ustaluje na úrovni ohromných 520 Nm a pri 6200 otáčkach za minútu dosahuje až 309 kW, teda 420 konských síl.

Maximálna rýchlosť aerodynamicky tvarovanej Panamery je 287 km/h, z nuly na 100 km/h sa dostane už za 5,1 sekundy (s paketom Sport Chrono už za 4,8 sekundy) a priemerná spotreba trojlitrového šesťvalcového krásavca je 8,9 litra paliva na sto kilometrov jazdy. Áno, nie je to najmenej, ale toto vozidlo nemožno porovnávať s naftovými Hondami Civic.

Vážna otázka: Oplatí sa investovať do Panamera GTS, keď za desiatky tisíc eur menej môžete mať takmer rovnako výkonnú Panameru S? GTS štartuje s cenovkou 124 165 eur, model S dostanete už za 104 234 eur.

Interiér ako v lietadle, v ktorom sa budete učiť orientovať pár dní. Porsche Panamera S (2015) Foto: Porsche

Kokpit ako v lietadle

Porsche Panamera S je v porovnaní s konkurentmi výnimočné vo viacerých ohľadoch. Avšak interiér, ten skutočne napĺňa podstatu slova jedinečnosť. Nesnaží sa pútať pozornosť veľmi atypickým prevedením stredovej konzoly, nepreháňa to ani so supermodernými ovládacími prvkami. Naučiť sa v interiéri orientovať ale nie je úloha na pár minút, množstvo tladičiel môže pre nováčika pôsobiť chaoticky. Nemožno však tvrdiť, že by Porsche nedbalo na ergonómiu alebo prehľadnosť, len ak ste predtým jazdili BMW či Audi, budete si musieť zvykať.

Porsche vždy bolo a stále je najmä o pocitoch, ktoré vodič a pasažier nadobúda počas jazdy. Tie prvé prichádzajú ešte skôr, ako do interiéru vôbec nastúpite. Otvorenie dverí a pohľad do kabíny vás môže priviesť do vytŕženia. Okázalá prémiovosť je typická skôr pre Mercedes-Benz, ale v Porsche budete konfrontovaní aj s neprehliadnuteľne športovým charakterom a čímsi pozitívnym, čo je ťažko vypovedať. Možno máme na mysli skutočnosť, že vás interiér obklopuje a budí dojem vysokej bezpečnosti, možno je to o zvolených materiáloch a zdanlivej odolnosti a pevnosti každého detailu.

Porsche Panamera S (2015) Foto: Porsche

Panamera, ikona prémiového automobilizmu

Panamera je zjav, ktorý môžeme považovať za symbol prémiového automobilizmu a demonštráciu nemeckej precíznosti. Radi by sme ho porovnávali s Mercedesom triedy CLS, ale asi by to nebolo celkom správne. Oba tieto automobily majú svoje špecifiká a jedinečné vlastnosti, pre ktoré si ich zákazníci kupujú.



ODPORÚČAME AJ:
Automobilka za príplatok nahradí jedno sedadlo stolíkom
Krajší Passat s elektrickým pohonom, to je nové C Coupé
Luxusné japonské SUV-čko má hranaté všetko, aj blatníky kolies
Za týmto autom sa otočí každý, kto ho stihne zaregistrovať
Najluxusnejšie kombi si vyžiada iba 1,6 litra nafty na 100 kilometrov

Komentáre