Auto&Techno

Toto hybridné vozidlo fungovalo iba na papieri. Dnes je legendou

"Toyota Prius bol v roku 1995 vizionársky koncept, avšak po skonštruovaní nefungoval. Hovorí to sám generálny riaditeľ automobilky, ktorá neskôr z Priusu spravila ikonu a legendu. "

Erik Stríž, 16. septembra 2015 8:00
Toyota Prius (2015) Foto: Toyota
Na autosalóne vo Frankfurte, ktorý otvorí svoje brány širokej verejnosti už 17. septembra, bude dejiskom premiéry celkom nového Priusu. Toyota Prius je automobil, ktorý snáď ani nemožno nepoznať. Je to vozidlo, ktoré po celom svete zbiera prvenstvá v predaji dnes ešte stále špecifickej kategórie hybrid.

Dnes je Prius prakticky synonymom slova hybrid, pretože práve týmto modelom sa spustila tá revolúcia vo svete dopravy, ktorá započala aktívnu snahu o znižovanie dôsledkov dopravy na životné prostredie. Mohlo by sa zdať, že hybridy ešte stále nežijú dni svojej najväčšej slávy, avšak čísla predajnosti tejto kategórie automobilov napovedajú o veľkom záujme verejnosti. Automobilka Toyota, ktorá je celosvetovo najvýznamnejším výrobcom a predajcom hybridných vozidiel, ku dnešnému dňu predala už viac ako osem miliónov kusov hybridov. Je to veľmi priaznivé číslo, pričom trend dopytu by mal v najbližších rokoch ešte väčšmi stúpať.

Len pre zaujímavosť, na Slovensku táto automobilka predala za roky svojho pôsobenia celkovo 1400 hybridných automobilov.

Toyota Prius (2015) Foto: Toyota

Začiatky neboli najlepšie, auto jednoducho nejazdilo

Prius sa v roku 1995 dočkal zhmotnenia, pričom iba krátko predtým bol len sci-fi. Automobil, ktorý by využíval elektrinu na to, aby zvyšoval efektivitu spaľovacieho motora, vyznel skôr ako nereálna vízia budúcnosti, než zrealizovateľný projekt. A dokonca aj rok 1995 ešte nepatril k tomu, v ktorom by budúcnosť Priusu vyzerala nádejne.

Takeshi Uchiyamada, prezident spoločnosti Toyota, údajne rád hovorí príhodu o testovaní nového konceptu, ktorý sa nedarilo ani len rozbehnúť. Na papieri bolo všetko v poriadku, ale po zostrojení vozidla sa nevedelo rozbehnúť. Trvalo až 49 dní, kým sa tímu odborníkov podarilo prísť na drobné nedostatky, ktoré sa spoločne podieľali na znefunkčnení celej pohonnej jednotky. Okolo Vianoc rovnakého roka sa podarilo automobil spojazdniť, avšak prešiel iba prekvapivých 500 metrov, ktoré znamenali veľký pokrok v automobilizme.

Ako vieme, Toyota vývoj hybridného Priusu v tomto bode nezastavila a naďalej hľadala spôsoby, ako ho uviesť do prevádzky, spraviť ho bezpečným a aj predajným. Podarilo sa, napokon dnes je Prius synonymom hybridu a veľkej obľube sa teší aj v Spojených štátoch, kde stále pretrváva dopyt po monštruóznych pick-upoch.

Vývoj hybridu Toyota Prius (1995 - 2015) Foto: Toyota

Nový Prius bude viac hrať na emócie

Na pripravovanom autosalóne vo Frankfurte bude predstavená už štvrtá generácia modelu Prius. Tá je podľa slov automobilky oveľa viac, než len automobilom so zaujímavým číslom o dojazde a priemernej spotrebe paliva. Nový Prius chce byť emotívnym, štýlovým, praktickým a príťažlivým automobilom pre široké spektrum zákazníkov.



Naznačuje to už svojím odvážnym dizajnom, ktorý sa ale nemusí páčiť hneď každému. Predná maska s výrazne plastickými svetlometmi reaguje na aktuálne trendy v automobilovom priemysle, v ktorom sa čoraz viac udomácňujú akési neurčité extravangantné tvary a členité rozloženie masky. Zadné partie nového Priusu nadväzujú na to, čo je pre tento model typické, dnes by sme tento dizajn označili za snahu tvorcov o priblíženie sa ku kupé.

Zdroj: tlačová správa spoločnosti Toyota


ODPORÚČAME AJ:
S novým Audi TT sa najprv musíte pohrať, až potom štartovať
Ultimatívny mestský crossover so super cenou
Auto vyrobí viac energie, ako spotrebuje. Je to Perpetuum Mobile?
Čínsky športový elektromobil vyzerá až podozrivo dobre. Ako Tesla
Lietajúce auto s autopilotom by mohlo byť realitou do desiatich rokov

Komentáre