Auto&Techno
Najdôležitejší automobil v histórii
Erik Stríž, 29. júla 2016 10:00Ford Model T Foto: Wikimedia Commons
“Auto” na paru vzniklo už v roku 1880, ale vo všeobecnosti sa za prvý automobil považuje ten s benzínovým motorom. Vyrobené bolo pánom Karlom Benzom v roku 1885, čo sa zároveň považuje za rok vyrobenia prvého moderného automobilu. Vtedajšie autá boli celkom odlišné od tých, ktoré jazdia po cestách dnes. Vyzerali ako bričky bez koní a na bezpečnosť posádky nedbali prakticky vôbec. Ani to nebolo potrebné, veď nedosahovali rýchlosť viac ako niekoľko desiatok kilometrov za hodinu.Až o viac ako dvadsať rokov neskôr vznikol automobil za veľkou mlákou, ktorý ešte významnejšie zasiahol do svetových dejín. Snáď nám nebude nikto zazlievať, keď ho označíme ako najdôležitejší automobil v histórii. Volal sa Model T a vyrábal ho pán Henry Ford, kontroverzná osobnosť s mimoriadnym vplyvom na moderný svet. Model T je vôbec prvým automobilom, ktorý sa vyrábal sériovo vo veľkej fabrike. Mal preto pomerne nízku nadobúdaciu cenu, takže si ho mohla dovoliť aj stredná vrstva a v priebehu rokov 1908 až 1927 sa ho vyrobilo neskutočných, teraz pozor, 15 miliónov kusov (!).
Ford Model T Foto: Wikimedia Commons
Pestrá paleta karosérií
Spustenie sériovej výroby bola veľká vec a mala veľa výhod. V prvom rada dala prácu veľkému množstvu ľudí, ktorí sa mohli venovať odbornej práci a využiť aj svoje remeselné zručnosti. Súčasne sa našlo uplatnenie aj pre pracovníkov, ktorí až tak veľkými odborníkmi neboli, pretože v celom procese výroby bolo dostatok príležitostí. V druhom rade to bola príležitosť na nákupy materiálov a surovín vo veľkých množstvách za nižšie ceny, vďaka čomu sa znižovala aj predajná cena automobilov. A nakoniec samotný fakt, že išlo o masovú výrobu, ponúkol možnosť vlastniť automobil prakticky každému, kto mal v tej dobe aspoň priemerný príjem.Okrem toho, že sa Model T vyrábal vo veľkých množstvách, umožnil aj popularizáciu karosárskych variácií. Vyrábal a predával sa ako dvoj-, troj- a štvordverový variant touring, ako jedno- a dvojdverový roadster, ako pickup, kupé, C-cab wagon a tiež ako sedan. Bola to dovtedy najväčšia karosárska variabilita na svete. Navyše, všetky verzie Modelu T boli skutočne krásne.
Ford Model T Foto: Wikimedia Commons
Model T ako off-road a jeho výrobca Ford ako vagabund
Automobil Model T sa chcel ukázať nielen ako automobil do moderných miest s ako-takými cestami, ale aj ako stroj vhodný do terénu.Oficiálne zdroje uvádzajú, že v priebehu rokov 1915 až 1924 štvorica vynálezcov Henry Ford, Thomas Edison, Harvey Firestone a John Burroughs nazvali sami seba Štyrmi vagabundmi (The Four Vagabonds) a spoločne zdolávali náročnejšie terény na vozidlách Model T.
Henry Ford na svojom automobile Model T počas jednej z jázd "Štyroch vagabundov". Foto: thehenryford.org
Robili tak na niekoľkých výletoch vždy v lete, striedavo v Kalifornii, na Floride, v San Diegu, Massachusetts a ďalších miestach. Ich cesty boli dobre organizované, mali množstvo zásob a tiež personálu, ktorý im pomáhal počas cesty. Výlet v roku 1917 obsiahol až 50 automobilov Ford Model T, čím vzbudil veľkú pozornosť verejnosti. Aj pre ňu v roku 1924 štvorica vagabundov so svojimi výletmi skoncovala, avšak v priebehu rokov sa Model T výrazne vylepšil a bol schopný jazdiť aj nevyjazdenými cestami.
ODPORÚČAME AJ:
Henry Ford bol vagabund a Thomas Edison tiež!
Prvé auto na svete má 130 rokov
117-ročný elektromobil prejde až 80 kilometrov. Postavil ho Porsche.
Pred 45 rokmi vyrobili v ZSSR prvé vozidlo značky Žiguli na predaj
Toto je najškaredšie auto na svete, na ktoré sa skoro zabudlo