Autá

117-ročný elektromobil prejde až 80 kilometrov. Postavil ho Porsche.

"Na cesty vyšiel v roku 1898 a na čisto elektrický pohon prešiel až 80 kilometrov. Také bolo prvé auto od človeka, ktorého meno sa neskôr stalo synonymom najlepších áut sveta - Porsche. "

Erik Stríž, 18. júna 2015 10:00
Porsche Egger-Lohner C.2 (1898) Foto: Porsche
Je tomu už niečo vyše jedného roka, čo sa v stodole istého majera v Rakúsku našiel starý koč. Po lepšej obhliadke sa zistilo, že tento koč je vlastne elektromobil starý vyše sto rokov a jeho cena je priam nevyčísliteľná. Išlo totiž o prvé vozidlo, ktoré skonštruoval vtedy ešte mladý 23-ročný Ferdinand Porsche. Elektromobil ešte neniesol jeho meno, ale názov zamestnávateľa Egger-Lohner a modelové označenie C.2.

Porsche Egger-Lohner C.2 (1898) Foto: Porsche

Stratený na celé storočie

História automobilového skvostu Egger-Lohner je rovnako zaujímavá, ako jeho technické vlastnosti. Elektrické vozidlo sa zdanlivo stratilo na celých sto rokov, počas ktorých sa generácie odborníkov zmierili s tým, že tie ďalšie budú dedičstvo Ferdinanda Porscheho poznať iba z dobových fotografií a kresieb.

Po nesmierne dlhej dobe sa však automobil našiel na mieste, kde by ho vlastne ani nikto nečakal: v nejakej zabudnutej stodole kdesi v Rakúsku.

Väčšina “karosérie” sa po stratenom storočí vytratila (nevedno akým spôsobom), ale podvozok, kolesá, predná časť s volantom a elektrický motor ostali zachované bez väčších poškodení.

Dnes si 117-ročný elektromobil značky Egger-Lohner môžete pozrieť aj vy v múzeu venovanému značke Porsche. V expozícii má automobil doplnenú chýbajúcu časť kokpitu výraznou modrou farbou. Jej mierne transparentné vyhotovenie má naznačovať, že ide už len o pripomienku niekdajšej krásy a modrá farba evokuje prítomnosť elektrického pohonu.

Zaujímavosťou je, že už vtedy bol elektromobil schopný na jedno nabitie prejsť až 80 kilometrov. To je údaj, ktorý nedosahuje väčšina súčasných hybridov. Elektrický motor mal výkon troch konských síl a maximálna rýchlosť jazdy bola vtedy závratných 35 kilometrov za hodinu.

Porsche Egger-Lohner C.2 (1898) Foto: Porsche

Porsche: kontroverzný Čech, aktívny nacista, geniálny inžinier

Ferdinand Porsche (1875-1951), mimochodom rodák z českého Liberca, bol nielen ambiciózny, ale aj skutočne šikovný a práci oddaný človek. Už v mladom veku, v ktorom väčšina dvadsiatnikov ešte iba chodí do školy a žije zábavami, on už konštruoval automobily a pracoval na svojej závratnej kariére.

Výsledky jeho práce obdivujeme dodnes aj napriek tomu, že v priebehu tridsiatych a štyridsiatych rokov aktívne spolupracoval s nemeckými nacistami, za čo bol po vojne uväznený. Bol dokonca členom nacistickej strany NSDAP a tiež sa jeho meno uvádza v súvislosti s SS, v ktorej bol dôstojníkom.

Dnes však na značku Porsche verejnosť nenazerá ako na firmu, ktorá položila svoje základy na ľudskom utrpení, ale ako na automobilku, ktorej vplyv na celý automobilový priemysel je v prvom rade pozitívny. Ak by sme totiž chceli hodnotiť firmy len na základe ich minulosti, museli by sme odmietať množstvo iných, ktoré mali svoj podiel na ľudskom nešťastí priam biblických rozmerov.

Nebyť Porscheho, možno by sme sa aj my dnes vozili v celkom iných (a možno horších) automobiloch. Navrhol totiž aj slávny Volkswagen Beetle, ktorý je ikonou až po dnes.

Porsche Egger-Lohner C.2 (1898) Foto: Porsche
Automobilka s názvom Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG vznikla až v roku 1931 a jej prvým automobilom bol model 356. Ten bol uvedený na trh v roku 1948, teda iba krátko po vojne a tesne pred Porscheho smrťou. Model 356 zdieľal hneď niekoľko dizajnových prvkov s populárnym chrobákom, pričom túto podobnosť nachádzame ešte aj dnes v najnovších generáciách automobilov Porsche a Volkswagen.

A nie je tomu tak len preto, že medzičasom sa Porsche dostalo pod taktovku Volkswagen spolu s ďalšími automobilovými značkami. Automobilky sa snažia držať veľmi podobného dizajnového manuálu, ktorý sa podpísal pod ich obrovské úspechy. Napríklad dizajn automobilov Porsche sa výrazne nezmenil za celé desaťročia a nemyslíme si, že sa to v najbližších dekádach zmení.


ODPORÚČAME AJ:
Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Do veľkomesta stačia tri kolesá, päť konských síl a elektrina
Auto s výkonom 10 koní? V Číne žiadny problém
Toto je koncept mestského vozidla ako zo sci-fi filmu
Apple vyvíja nový elektromobil, ktorý by mal byť na trhu do roku 2020

Komentáre