Auto&Techno

Mikroautá Brütsch sa predávali za pár stoviek, jazdili za 2,5 litra

"Egon Brütsch Fahrzeugbau a jeho mikroautá síce neboli ľudové a veľmi populárne, dnes by sa však o ne nadšenci trhali. "

Erik Stríž, 17. marca 2017 9:00
Mikroauto Mopetta od Egon Brütsch Fahrzeugbau Foto: Brütsch
Microcar, v preklade mikroautá, sú veľmi svojskou kategóriou automobilov - alebo skôr motocyklov? Často majú tri kolesá, extrémne slabý motor s komickou kubatúrou a vďaka tomu mimoriadne nízku spotrebu paliva. Nie sú však hračkou pre deti, skôr ojedinelým motorovým dopravným prostriedkom najnižšieho štandardu, o ktorý by sa dnes priaznivci histórie a kuriozít radi pobili.

Egon Brütsch Fahrzeugbau, čoby nemecká automobilová značka, nikdy nemal ambície konkurovať Volkswagenu, BMW či Mercedesu. Riaditeľom spoločnosti sa stal neprekvapivo sám Egon Brütsch a v nemeckom Stuttgarte vyrábal v rokoch 1954 až 1958 komické, ale praktické minimalistické automobily. Vo Veľkej Británii sa v 50. rokoch predávali za asi 200 libier, čo je ekvivalent dnešných asi 2000 libier. Priemerný motocykel vtedy stál okolo 150, tvrdí Wikipédia.

Zdroj: Brutsch Moppetta 1956 (YouTube)

Cykloautá, ako sa tiež tento typ vozidiel občas označoval (wiki), keď nemali motory, boli typické vajíčkovým tvarom karosérie, malými rozmermi a pomerne hlučným motorom, ktorý pôvodne patril do mopedu, jednoduchej ľahkej motorky. Rôzne typy vozidiel boli vybavené odlišnými motormi, ich zdvihový objem bol však vždy malý v porovnaní s veľkými automobilmi. Počas prvých rokov výroby bol vrcholom motor s 0,191-litrovým objemom v modeloch 200, Zwerg a Bussard, neskôr v modeli V2-N pracoval 0,479-litrový motor z legendárneho Fiatu 500.

Pod značkou Brütsch sa vyrobilo dovedna deväť rôznych modelov, ktoré si boli veľmi podobné. Vrcholový model V2 bol síce stále malý, ale v porovnaní s ostatnými mal o niečo triezvejší dizajn, vpredu bol vybavený dvojicou plnohodnotných svetlometov a pri pohľade z profilu pôsobil ako taký “tučnejší kabriolet”. Jazdil rýchlosťou až 135 km/h a odviezol dvoch ľudí, čo bolo typickým znakom mikroáut od Brütscha od roku 1956, kedy spustil výrobu modelu Bussard.

Mikroauto V2/V2-N od Egon Brütsch Fahrzeugbau Foto: Brütsch
Známy je predovšetkým model Mopetta (1956-1958) s iba jednovalcovým 0,049-litrovým motorom (čítate dobre, iba 49 cm3!), mal rozmery úsmevných 1765×1149×910 milimetrov. Väčší model V2 mal rozmery o niečo väčšie, ale stále minimalistické: 2250×1650 milimetrov a vážil nezanedbateľných 200 kilogramov.

O malých a nezvyčajných automobiloch ste sa mohli už viackrát dočítať aj na Webmagazíne, odkazy na niekoľko z nich nájdete nižšie:

BMW Isetta: Zabudnuté povojnové auto so spotrebou iba tri litre
Peel P50: Najmenšie auto na svete odvezie iba vodiča. Ale ten imidž!
Hoffmann: Vraj je to najhoršie povojnové auto na svete, jazdí však dodnes
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Jawa vyrábala aj autá, pretekali aj s 0,6-litrovým motorom
Smart Cabrio: Toto je najštýlovejší a najmenší kabriolet tohto roka
Kaipan: Predstavili auto, ktoré môžu šoférovať aj deti. Jazdí iba 45 km/h


Zdroje: Brütsch Mopetta, Egon Brütsch Fahrzeugbau


Komentáre