Auto&Techno

Lietajúce autá: Existujú už sto rokov, ich vývoj nabral na obrátkach

"Aeromobil je lietajúci automobil so slovenským kapitálom, o ktorom teraz píše celý svet. Koncept lietajúceho auta ale nie je nový, prvý vznikol pred takmer sto rokmi. "

TASR, 2. decembra 2014 14:00
Curtiss AutoPlane Foto: Wikimedia Commons

Prvé lietajúce auto bolo vyrobené v roku 1917



Curtiss AutoPlane je považovaný za prvý automobil schopný letu. Keď vidíte nákres tohto zaujímavého vozidla, zistíte, že to bolo vlastne viac lietadlo, ako vozidlo jazdiace po zemi. Malo totiž pevné krídla s vrtuľou v zadnej časti, čím bol značne obmedzený pohon automobilu v meste. A aj keď prihliadame na skutočnosť, že v tých rokoch ešte doprava v meste rozhodne nevyzerala ako tá dnešná, nedá sa zanedbávať fakt, že po uliciach jazdili konské povozy a prípadne niekoľko osobných automobilov v štýle Ford T.

Lietajúci automobil od Glenna Curtissa bol založený na automobile Ford T, ktorý sa vyrábal v rokoch 1908 až 1927 a vyrobilo sa ho cez 15 miliónov kusov a na lietadle Curtiss Model L.

Do histórie leteckej a automobilovej prepravy sa vynález od Glenna Curtissa nezapísal iba z jedného dôvodu - nikdy sa nedostal do sériovej výroby. Údajne na tom mala veľkú “zásluhu” prvá svetová vojna, po ktorej skončení sa už projekt lietajúceho auta neobnovil.

Lietajúci automobil od Jessa Dixona Foto: Wikimedia Commons

Automobil-vrtuľník z čias druhej svetovej vojny


Za prvé skutočne lietajúce a aj vyrobené auto sa považuje až to od Jessa Dixona z roku 1940. Automobil pre jedného pasažiera a prakticky bez karosérie obsahoval motor s výkonom 40 konských síl a využíval rovnaký princíp, ktorý dnes poznáme z vrtuľníkov. Automobil dokázal letieť vpred rýchlosťou údajne až 160 km/h a ovládal sa pomocou pedálov a jednej páky alternujúcej volant. Vo vzduchu malo byť toto vozidlo celkom dobre manévrovateľné a pilot ho mohol navigovať do všetkých štyroch smerov alebo aj ho udržiavať nad zemou v stabilnej výške.

Fotografia lietajúceho vozidla je približne z roku 1940 a pilotom je jeho tvorca Jess Dixon. Existujú však špekulácie, že fotografia je iba podvrhom a samotné lietajúce vozidlo v skutočnosti nikdy neletelo. Dnes, po sedemdesiatich rokoch, sa pravdu už tak ľahko nedozvieme, neexistuje totiž žiadny exemplár tohto technologického míľnika.

Convair Model 116 Foto: Wikimedia Commons

Autá pripevnené na krídla a pokusy americkej armády


Spojené štáty sa ukazujú ako vďačný priestor pre vznik rôznych šialených prototypov a konceptov. Lietajúce automobily práve tu nadobudli zaujímavý charakter, keď si ich tvorcovia pod pojmom “lietajúce auto” predstavili bežný osobný automobil pripevnený pod samostatné lietadlo. Automobil teda niesol na streche samostatnú veľkú platformu, vďaka ktorej sa mohol vzniesť do vzduchu. Tento princíp chceli využiť Convair Model 116 a AVE Mizar, obe z Kalifornie, avšak s rozostupom 30 rokov. Ani jedno z nich sa nedostalo do masovej výroby po tom, čo niekoľko prvých kusov havarovalo.

Piasecki VZ-8 AirGeep Foto: Wikimedia Commons

So svojou predstavou lietajúceho vozidla prišla aj americká armáda s modelom Piasecki VZ-8 AirGeep. Bolo to vznášadlo schopné dostať sa do väčšej výšky, pričom aj v nej bolo relatívne dobre manévrovateľné. Išlo v podstate o menšie bikoptéry s dvomi vrtuľami a kokpitom medzi nimi.

Aeromobil 3.0 Foto: Aeromobil

Moderné lietajúce autá prichádzajú zo Slovenska


Prelom tisícročí znamenal výraznejšie zmeny aj vo svete lietajúcich automobilov. Koncepty a prototypy začali mať kompaktnejšie rozmery, skladateľné vrtule a krídla. Typickými predstaviteľmi moderných lietajúcich vozidiel sú Terrafugia Transition, PAL-V One a slovenský Aeromobil.

PAL-V One Foto: Wikimedia Commons

Aeromobil 3.0 má veľký potenciál stať sa avantgardou skutočne použiteľných a bezpečných lietajúcich automobilov, ktoré nájdu uplatnenie v súčasnom svete. Aeromobil bol už úspešne testovaný a pripravuje sa jeho výroba v limitovanom počte. Ovládanie tohto malého dvojmiestneho vozidla je navyše pomerne jednoduché, čo je základný predpoklad k masovejšiemu rozšíreniu technológie medzi ľudí.

ODPORÚČAME AJ:
Škoda Octavia RS: Športová a agresívna, no nepotrebuje veľa paliva
Vodíkový pohon má budúcnosť, automobilky sa preň dokonca spájajú
Mercedes CLA Shooting Brake: Malé kupé premenené na praktické kombi
Ford Mondeo dostane elektrický i jednolitrový motor
Honda má veľké sebavedomie, na model HR-V má najvyššie nároky

Komentáre