Auto&Techno
Lietajúca motokára píše históriu
Erik Stríž, 20. decembra 2013 6:00Lietajúca motokára PAL-V One v režime cestnej trojkolky Foto: pal-v.com
Hybridný koncept, po ktorom ľudia túžili dlhé desaťročia, sa až v týchto rokoch dočkal skutočnej realizácie a relatívnej cenovej dostupnosti. Tá umožňuje, aby si svoj vlastný letecký “približovák” doprial aj človek, ktorý nemá prostriedky na súkromný tryskáč alebo helikoptéru.
Musíme však hneď na začiatok pripomenúť, že PAL-V One nie je alternatívou k skutočnej helikoptére alebo lietadlu. Dokonca nemôže konkurovať ani bežnému kompaktnému automobilu. Je tomu tak kvôli kapacite, ktorá poskytuje priestor len pre dvojicu pasažierov vrátane vodiča. Či skôr pilota? To závisí od toho, ako je práve toto vozidlo používané.
Lietajúca motokára PAL-V One Foto: pal-v.com
Malé autíčko do mesta
Možno ešte máte v pamäti trojkolesové auto Velorex, ktoré sa u nás stalo veľmi populárne aj vďaka filmu Vrchni, prchni! z roku 1980. Toto ikonické auto bolo vybavené jednoduchou konštrukciou, sklápateľnou strechou a plachtou namiesto klasickej karosérie. Koncepcia troch kolies mala svoje veľké nevýhody, ale určovala charakter automobilu a definovala jeho svojské jazdné vlastnosti. S týmto istým riešením prichádza aj hybridný PAL-V One. Jedno kolesu vpredu a dvojica vzadu ho udržiavajú stabilné a ľahké, zároveň sa vďaka nim na ceste správa dynamicky a jazdou pripomína motorkársku skúsenosť.
Do interiéru s nie práve komfortným priestorom sa vojdú dvaja ľudia, pričom zadný pasažier by mal mať skôr priemernú alebo podpriemernú postavu. Vysoký dvojmetrový chlap by mal v tomto priestore skutočný problém s nedostatkom pohodlia. Vodič/pilot má komfortu o niečo viac, stále je však podriadený záujmu o čo najväčšiu efektivitu využitia miesta.
PAL-V One sa dostane až do výšky vyše kilometra Foto: pal-v.com
Gyrokoptéra na počkanie
Prerobenie malého trojkolesového cestného vozidla na malú helikotéru - alebo ak chcete gyrokoptéru - trvá asi desať minút. Je to veľmi jednoduchý proces, s ktorým sa bude vedieť vysporiadať každý priaznivec dopravných prostriedkov s aspoň základnými technickými znalosťami.
V režime helikoptéry sa dokáže PAL-V One dostať do výšky 1200 metrov a benzínový motor potlačí celý stroj rýchlosťou až 180 km/h - to platí pre let a aj pre jazdu na ceste. Čo je zo všetkého najpodstatnejšie, motor v PAL-V je navrhnutý tak, aby bol tichší a úspornejší ako iné gyrokoptéry. Preto je aj jeho prevádzka značne znesiteľnejšia.
Koncept vznikol už v roku 2001 a od roku 2008 bol testovaný špičkovými pilotmi Foto: pal-v.com
Zatiaľ len pre vyvolených
Keď bolo na začiatku článku napísané, že hybridná lietajúca motokára PAL-V One je dostupnejšou alternatívou pre klasické helikoptéry, mysleli sme do vážne. To však neznamená, že by mala byť práve lacná alebo dostupná každému. Cena tohto špeciálneho balíka inžinierských zdatností vychádza na približne 300-tisíc eur, čo je cena jedného krásneho rodinného domu v lukratívnej lokalite alebo cena dvoch starších ľahkých vrtuľníkov s extrémnou spotrebou paliva.