Auto&Techno

Jawa vyrábala aj autá, pretekali aj s 0,6-litrovým motorom

"Malé vozidlo malo motor pod prednou kapotou, výkon bol vtedy priaznivých 20 koní a maximálna rýchlosť dosahovala až 95 km/h."

Erik Stríž, 14. marca 2017 9:00
Veterán Jawa Minor I (1937-1946) v dobrej kondícii má dnes vysokú hodnotu. Foto: Wikimedia Commons
Keď sa niekoho spýtate, či pozná značku Jawa, zvyčajne odpovie kladne a predstaví si staršie ikonické motorky. Táto značka však v minulosti vyrábala aj automobily a jedným z tých naozaj zaujímavých je model Minor I z roku 1937. Videli sme ho aj naživo v múzeu historických vozidiel v Kežmarku, kde sa nachádza v stave pripravenom na dôslednú opravu.

Jawa Minor I nebola prvým automobilom tejto značky, v rovnakom roku mohli vtedajší motoristickí nadšenci spoznávať napríklad aj model Robot.

Veterán Jawa Minor I (1937-1946) na starej fotografii. Foto: Wikimedia Commons
Relatívne malé vozidlo malo motor uložený pod prednou kapotou, jeho výkon bol vtedy priaznivých 20 konských síl a maximálna rýchlosť dosahovala 90 až 95 kilometrov za hodinu (podľa typu). Je pravda, že už aj v 30. rokoch 20. storočia existovali väčšie, výkonnejšie a krajšie automobily, tento však mal ambície víťaziť na motoristických okruhoch. V roku 1939 si dokonca vybojoval miesto na piedestále víťazov na Rallye Monte Carlo. Bol to elegantný stroj so slušným dizajnom a mimoriadne nízkymi prevádzkovými nákladmi - priemerná spotreba bola vraj 7 až 9 litrov paliva na 100 kilometrov jazdy. Bolo to možné predovšetkým pre malú kubatúru motora iba 0,6 litra. Kuriozitou je, že ako palivo sa používala zmes oleja a benzínu v pomere 1:25.

Minor I bol teda vybavený motorom, aký sa nachádza v motorkách. Na pohon to však stačilo a Jawa týmto modelom predstavovala plnohodnotný dopravný prostriedok s rôznymi karosárskymi prevedeniami, i keď s obmedzenými rozmermi. Obzvlášť príťažlivo vyzerá variant bez strechy, ktorý by sa mohol po dizajnovej stránke pokojne rovnať s nemeckými športovými roadstermi.

Veterán Jawa Minor (1937) v expozícii kežmarského múzea historických vozidiel. (fotografia je z leta 2016) Foto: Webmagazin.sk
V Kežmarku je možno vidieť torzo Minoru 600 v prevedení 2-dverový kabriolet s karosériou od firmy Sodomka, ktorej karosárske práce možno nájsť po celom svete. Vo svojej dobe bola známa a pre Jawu vyrobila 26 kusov karosérii. Tento model je údajne štvormiestny, tvrdí to tabuľka si sprievodným textom, avšak pri pohľade do kokpitu o tom veľmi silno pochybujeme, interiér je veľký práve pre vodiča.

Kabriolet mal zreteľne skladaciu strechu, ktorá v zloženom stave zaberala priestor v celej zadnej polovici interiéru. Volant bol uložený v strede palubnej dosky a bol posadený na dlhej kovovej tyči.

Veterán Jawa Minor (1937) v expozícii kežmarského múzea historických vozidiel. (fotografia je z leta 2016) Foto: Webmagazin.sk
Jawa vyrábala autá pre civilný svet, v čase druhej svetovej vojny sa produkcia takmer zdvojnásobila a boli vyrábané aj pre armádne účely. S výrobou sa potom definitívne skončilo v roku 1946, čo je zároveň koniec automobilovej vetvy spoločnosti Jawa. Značka vyrobila celkovo 2700 kusov modelu Minor.



ODPORÚČAME AJ:
Trojkolesový Reliant Regal neznášala celá Británia, nielen Mr. Bean
Obrovský veterán, ktorý šoféroval aj DiCaprio
Poznáme ju asi všetci. No meno krásnej Victorie od Fordu je zabudnuté
Jeden z najkrajších medzivojnových veteránov sveta je iba replika
Vraj je to najhoršie auto na svete, jazdí však dodnes

Komentáre