Auto&Techno

Len malá Fiesta? Nie! Auto natrieskané systémami a štýlom

"Fiesta je model, o ktorom už počul snáď každý. Na trhu je roky rokúce, no teraz si môžeme vychutnávať pohľad na najnovší model. Jednoducho štýl a skvelé systémy!"

, 20. júna 2013 14:00
Ford Fiesta s motorom TDCi Duratorq a vo výbave Titanium X. Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Ford posledné dva roky valcuje so svojim jednolitrovým trojvalcovým motorom EcoBoost. Tento rok bol opäť vyhlásený za motor roka. Ak vás zaujíma, v čom sú jeho najsilnejšie stránky a prečo tak ohromil porotu, kliknite na nasledujúci odkaz a môžete si to pozrieť aj na videu: Najlepším motorom roka opäť EcoBoost: Hrá na výkon, aj na spotrebu

Nie všetky modely z dielne Ford však musia mať zaručene pod kapotou tento silný trojvalec. Novú Fiestu sme testovali v dieselovej verzii, aby sme sa pozreli na zub aj iným motorizáciám.

Privrite ústa


Treba uznať, že pri pohľade na novú Fiestu mnohým padne sánka. Samozrejme, sto ľudí – sto chutí, nemusí sa páčiť všetkým. Ale treba uznať, že v nej niečo je. Je v nej ako keby skrytá sila, ktorá stelesňuje dynamiku. Mierne agresívna, ale predsa jemná krása.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Keď sa na ňu pozriete z profilu, môže vám pripomínať kupé. A tá predná maska... Je iná, ako bola pri predchádzajúcich modeloch Fiesty. Oživujú ju predné svetlomety s funkciou automatického rozsvecovania.
Auto je dlhé 3969 mm, jeho šírka aj so spätnými zrkadlami je 1978 mm a výška 1495 mm. Má rázvor 2489 mm. Z čisto pocitového hľadiska – veľmi dobre sa s ním vytáča aj na malých priestranstvách.

Nastúpite dnu a už ústa nezavriete


Zvonku vyzerá dobre, ale keď sa posadíte dovnútra, pochopíte, o čom je štýl. Testovali sme model vo výbave Titanium X, preto sme mali to šťastie vidieť všetko, čo Fiesta môže mať. Farba karosérie ladí s farbou interiéru. Keď o tom len čítate, môže vám to pripadať ako smiešna banalita. Ale keď si tam sadnete a uvidíte to na vlastné oči, zistíte, že aj takýto jednoduchý krok dokáže posunúť auto na inú úroveň. Lebo priznajme si, že dizajn sa s vašimi citmi a citmi všetkých členov posádky pohrá ako prvý.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Stredový panel s multimediálnym systémom je pre Ford typický. V slabších chvíľkach vám môže pripomínať vesmírnu loď. Ergonomicky je však zvládnutý dobre.

Čo ponúka okrem štýlu?


Fiesta nie je len štýl na cestách, je to auto, ktoré je nabité zaujímavými systémami, ktoré vám budú robiť spoločnosť na cestách. Čo sa týka bezpečnosti, samozrejme nechýbajú známe systémy ako ABS, ESP s asistentom rozjazdu do kopca, systém trakčnej kontroly, systém podpory brzdenia v núdzových situáciách či 7 airbagov. Aj také systémy, ako je tempomat, elektricky vyhrievané predné sedadlá či čelné sklo, alebo vychytávky ako výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný kožený volant, predstavovať netreba. Ford totiž ponúka niečo, čo je omnoho zaujímavejšie.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok

Rýchlosť zakázaná


Mladí vodiči s ešte teplým vodičákom zvyknú byť postrachom ciest. Majú totiž pocit, že keď spravili tie záverečné skúšky, tak jednoducho vedia šoférovať a môžu si dovoliť čokoľvek. Svojmu dieťaťu ale vezmete vietor z plachiet a zároveň znížite riziko, že ublíži buď sebe, alebo iným, ak mu dáte do ruky MyKey.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Vďaka tejto technológii môžete prispôsobiť výkon vozidla a prostredie vodiča svojmu dieťaťu. Môžete napríklad obmedziť maximálnu rýchlosť a keď ju aj vaše dieťa bude chcieť prekročiť, nepodarí sa mu to. Keď dosiahne vami zvolenú maximálnu rýchlosť, systém ho na to upozorní vizuálnym aj zvukovým signálom.

Okrem toho môžete aj nastaviť maximálnu hlasitosť audiosystému. V aute predsa čerstvý vodič nemá mať diskoklub, ale má sa sústrediť na jazdu. K technológiám tohto systému patrí napríklad aj funkcia Belt-Minder. Tá vypne audiosystém a začne vydávať zvukový signál, ak sa pasažieri na predných sedadlách nepripútajú. Svoje hlasné výkriky ukončí až vtedy, keď si zapnú bezpečnostné pásy.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Ak niekto používa tento MyKey, nemôže ani vypnúť niektoré asistenčné systémy, ako napríklad parkovacieho asistenta, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu a iné. A nedostatok benzínu hlási o 40 km skôr, ako pri použití bežného kľúča.

Havária? Auto zavolá pomoc


Ford sa blysol aj systémom Ford SYNC. Prostredníctvom Bluetooth si k nemu pripojíte svoj mobil a môžete bezpečne telefonovať počas jazdy. Tou najväčšou výhodou ale je, že ak dôjde k havárii, pri ktorej sa aktivujú airbagy alebo sa núdzovo odpojí palivové čerpadlo, tak systém vyhodnotí vašu polohu vďaka komunikácii s navigáciou, a potom zavolá na núdzové linku 112 a zavolá pomoc. Toto môže naozaj zachrániť život.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok

Motorizácia


Fiesta je v ponuke s viacerými typmi motorizácie. Veľkým lákadlom je spomínaný EcoBoost, no my sme testovali verziu s dieselovým motorom TDCi Duratorq s objemom 1,6 l. Dosahoval výkon 70 kW (90 k) pri 3800 otáčkach za minútu. Z dieselových možností je to tá silnejšia voľba – v ponuke je ešte TDCi Duratorq s objemom 1,5 l a výkonom 55 kW (75 k).

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
Tento diesel nie je lenivý a neostáva stáť, keď všetci ostatní vyrážajú. No predsa len nie je taký hravý a živý ako spomínaný EcoBoost. Tento diesel s objemom 1,6 l má dobrý výkon, takže sa naozaj netreba obávať. Netrvá to až tak dlho, kým pochopí, čo od neho chcete.

Priláka vás najmä spotrebou. Jazdili sme na ňom po meste, v bratislavských zápchach, na diaľnici aj na cestách mimo obce. Po týždni, v ktorom sme tento model nejako extrémne nešetrili, sa nám ukázala kombinovaná priemerná spotreba 3,5 l. A v tom momente nám neostalo iné, ako skonštatovať: „Áno, niečo na tom dieseli je.“

Áno alebo nie?


Fiesta je štýlové auto, ktoré si na pohľad zamilujete. Ak sa rozhodnete pre verziu, ktorej interiér farebne ladí s karosériou, tak ju budete milovať ešte viac. Asistenčné systémy vás nesklamú, Ford sa v tomto smere naozaj pochlapil.

Ford Fiesta s motorom 1,6 TDCi a vo výbave Titanium X Foto: Webmagazin.sk/Michal Svítok
A čo sa týka motorizácie, je len a len na vás, čo od auta očakávate. Verziu, ktorú sme testovali my, odporúčame ľuďom, ktorí nechcú príliš lenivé auto, ľuďom, ktorí sa chcú na cestách aj trochu zabaviť, ale nepotrebujú enormnú živosť. Viac ako neskutočné zrýchlenie, ktoré ich pritlačí do sedadla, ich poteší pohľad na nízku priemernú spotrebu.

Komentáre