Auto&Techno
Exotický kabriolet Daihatsu Copen: Jednoduchý a dostupný
Erik Stríž, 27. júna 2014 10:00Daihatsu Copen Foto: Daihatsu
Malé mestské kabriolety na Slovensku zrejme nikdy nebudú celkom populárne, keďže sa dajú využívať iba zopár mesiacov v roku. V rovníkových oblastiach a všade tam, kde je viac tepla ako zimy, nachádzajú dvojmiestne kabriá odbyt. Jedným z vozidiel, ktoré majú celkom dobré vyhliadky aj napriek absencii loga prémiovej značky, je Daihatsu Copen.
Daihatsu Copen Foto: Daihatsu
Exotické proporcie aj dizajn
Japonská automobilka Daihatsu je v našich končinách známa predovšetkým ako výrobca exotických vozidiel typu SUV, preto môže jej nový model prekvapiť. V skutočnosti má tento japonský výrobca vo svojom portfóliu množstvo malých mestských vozidiel, ktoré nachádzajú podobnosti s práve uvedeným Copenom.
Daihatsu Copen má sympatický vzhľad, ktorý ho posúva do pozornosti mladších ročníkov. Výrazná predná maska s oblúkovými líniami evokuje predstavu o športovom automobile a nevytráca sa ani pri pohľade na jeho profil a zadok. Excentricky pôsobia predovšetkým zadné svetlomety, ktoré sú predĺžené až takmer k výfukom. Očakáva sa, že takáto plocha bude po rozsvietení sa na červeno neprehliadnuteľným upozornením na stlačenie brzdového pedála. Rovnaké predĺženie svetlometov smerom k podvozku nachádzame aj vpredu, je vybavené dennými svetlami.
Mohlo by sa zdať, že nové Daihatsu Copen je proporčne akési nevyvážené, nevyladené, avšak práve tento dizajn bol cieľom jeho tvorcov. Automobil chce okamžite upozorniť na to, že patrí do urbanizovaného prostredia a kompaktné rozmery sú jeho hlavnými prednosťami. Rozmery automobilu sú 3395×1475×1280 mm.
Daihatsu Copen Foto: Daihatsu
Jednoduchý interiér pre pokojnú jazdu
Interiér je rovnako ako karoséria milým prekvapením. Dokonca by sa dalo povedať, že v hnedo-čiernom prevedení vyzerá trocha nemecky. V kokpite pre dvoch pasažierov vrátane vodiča ale chýbajú moderné rozmerné displeje, desiatky budíkov a dokonca aj radiaca páka vyzerá celkom obyčajne. Volant má klasický dizajn a ukazovatele pred ním takisto nikoho neprivedú do zúfalstva z neprehľadnosti.
Toto všetko dokopy netvorí nič exkluzívne ani prémiové, avšak práve jednoduchosť je dominantou tohto kabrioletu. Keď má byť určený do vlastníctva začínajúcich alebo menej skúsených vodičov, nie sú potrebné najnovšie technické vychytávky a komplikované dizajnové riešenia.
Daihatsu Copen Foto: Daihatsu
Prevodovka bez rýchlostných stupňov
Malý kabriolet je poháňaný rovnako malým motorom. Trojvalec je schopný vyvinúť maximálny výkon 64 konských síl (47 kW) a krútiaci moment 92 Nm. Kombinovať sa bude s bežnou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo takzvanou CVT prevodovkou. CVT je typická tým, že nemá klasické prevodové stupne a na prvý pohľad automobil zrýchľuje a spomaľuje tak, akoby bol poháňaný elektrickým motorom - teda bez potreby preraďovania rýchlostných stupňov.
Daihatsu Copen Foto: Daihatsu
Na kvalitné japonské cesty
Malý exotický kabriolet s plátenou strechou a nezvyčajnou štandardnou prevodovkou sa dostane do predaja v najbližších týždňoch v Japonsku za cenu v prepočte približne 13-tisíc eur. V tejto chvíli nie sú k dispozícii informácie s upresnením, či toto kompaktné vozidlo bude v predaji aj v Európe.